Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Solpaneler
HBV:s forum > Husbussar > Köp & Sälj
Tommy HBV 1
Är det någon i klubben som är intreserad av solpanel till bussen.

Jag har ett parti solpaneler 36 volt 250 Watt (Går även att köra på 12 volts system) 24volt ger den Ca 8-10 amp 12 volt ger den ca 15-20 amp

Pris på panel 2,500: -

Regulator 12-24 volt med separat display som du ser spänning laddning förbrukning procent kvar i batterierna mm

pris regulator. 2,000: -

För dom som är intreserade och skall till Brommaträffen så kan jag ta med solpaneler dit.

Hör av er.

MVH
Tommy HBV 1. hbv1-tommy@husbussensvanner.net 070-3991828
*Conny
Går det att koppla till min befintliga 100 w solcell så att jag kör 350 w genom regulatorn?
Tommy HBV 1
Conny. Beror på hur många amp din regulator tål.
Pehr HBV 349
Hej Tommy!
Klart intressant. Vilka mått har panelerna? Vikt?
Pehr
*Conny
CITAT(Tommy HBV 1 @ 31 Mar 2016, 22:04 ) *

Conny. Beror på hur många amp din regulator tål.


Min tanke var att koppla ihop min panel med panel och regulator från dig. Till min panel finns bara en lite plåtlåda med kylflänsar på. Inget som visar laddning mm som din och det vill man ju ha 😀
Roger HBV341
CITAT(*Conny @ 6 Apr 2016, 22:09 ) *

CITAT(Tommy HBV 1 @ 31 Mar 2016, 22:04 ) *

Conny. Beror på hur många amp din regulator tål.


Min tanke var att koppla ihop min panel med panel och regulator från dig. Till min panel finns bara en lite plåtlåda med kylflänsar på. Inget som visar laddning mm som din och det vill man ju ha 😀


Kan det vara så här ?

Klicka för att visa den bifogade filen

//Roger
Tommy HBV 1
Roger.Din uträkning kan nog stämma.
Men det är max värderna du har. 90 graders vinkel mot solen och tomma batterier.
Hur offta inträffar det?

Med dom 350watt som du har. räkna med i verkliogheten ca 60 % i snitt.
Tommy HBV 1
Roger HBV341
CITAT(Tommy HBV 1 @ 7 Apr 2016, 21:57 ) *

Roger.Din uträkning kan nog stämma.
Men det är max värderna du har. 90 graders vinkel mot solen och tomma batterier.
Hur offta inträffar det?

Med dom 350watt som du har. räkna med i verkliogheten ca 60 % i snitt.
Tommy HBV 1


Absolut det är övre gränsen så klarar grejerna detta så är det lugnt.

Det är nog oftare så att det är 15 graders vinkel mot solen och tomma batterier.
*Conny
Detta med mängden amp osv är jag inte så insatt i men om regulatorn som du säljer klarar den mängd amp som 350 w ger vid 24 v så är jag intresserad. Min ursprungsfråga var mer tänkt om det rent praktiskt går att koppla ihop en 100 med en 250 in i samma regulator utan att den ena panelen förstör den andra eller nåt sånt.
Tommy HBV 1
Hej Conny.
Inga problem med att koppla samman en 250 wattare med en 100 Wattare.
MVH
Tommy
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.