Jag har slutat med spriten och gått över till Lufttork.
Eftersom jag inte verkar ta upp någon annans plats här på forumet med något mer väsentligt tänkte jag försöka beskriva hur jag byggde om bussen från ”spritburk” till lufttork.
Lite historia, så här skrev jag i ett tidigare inlägg:
http://www.husbussensvanner.net/forum/inde...?showtopic=3343
”När backventilen vid våttanken inte stängde helt så läckte luften bakåt tillbaka till spritburken där luften gick ut genom påfyllnadspluggen som har ett luftningshål. Det hördes inte ett skit och jag hade inte sprejat själva påfyllnadspluggen med såpvatten heller förstås…
Att luften kunde gå bakvägen genom spritbehållaren påfyllnadspropp berodde på ett ytterligare fel.
Ventilerna i själva spritbehållaren var också dåliga och det kanske de har varit i många år. De hade bara inte tidigare blivit utsatt för tryck bakifrån som nu när den dåliga backventilen vid våttanken sa upp sig…
Backventilerna i spritburken kunde renoveras"
Det sistnämnda var fel – ventilerna vid spritburken började läcka igen och trots flera försöka fick jag det inte tätt. Det är ju inte så många komponenter i en sån här armatur men jag misslyckades ändå…
Klicka för att visa den bifogade filen
Trött på dessa problem fick det bli ombyggnad till lufttork.
Det kanske var lika bra det och då samtidigt få en uppgradering till lite en modernare konstruktion…
Klicka för att visa den bifogade filen
Kompressorns avlastning satt ju i den gamla spritarmaturen så det måste till en ny regulator.
Klicka för att visa den bifogade filen
Den nya regulatorn måste ju få en ”signal” när det är fullt tryck i systemet. Därför blev det ett
nytt rör till första lufttanken som är våttanken.
Det kan inte bli några problem tänkte jag, det finns ju en blindplugg i gaveln på tanken
som ”lätt” skulle ersättas med en röranslutning till regulatorn. Den pluggen har suttit i
drygt 40år och gav sig inte så lätt. Den fick borras bort men gängorna kunde räddas så tanken behövde inte bytas.
Klicka för att visa den bifogade filen
Det nästa som behövs är 24v från generatorn till lufttorken. Är det under +5 grader så
behövs lite värme innan luften passerar torkfiltret. Annars drar torken ingen ström.
Jag gjorde några EXTRA anslutningar vid luftorken.
En för att ansluta min 230v kompressor för att ha tryck i bussen när man mekar eller för att diskret få upp trycket
om man står på en camping och avgasröret går rakt in i grannens förtält där de små barnen sitter och leker. Då är det skönt att kunna dra iväg direkt…
Den anslutningen ligger före torkfiltret.
Och en annan för att ibland fylla på med smörjmedel, till exempel den specialblandning som Tommy föreslår i den här tråden, metanol och glycerin. http://www.husbussensvanner.net/forum/inde...&hl=metanol
Tidigare körde jag med frostskydds-spriten året runt eftersom den också innehåller smörjmedel. Men nu är det ju slut med spriten…
Den här anslutningen måste ligga efter lufttorken, annars förstörs filtret!
Jag behöll också det gamla oljefiltret som sitter mellan kompressor och lufttorken.
Torkfiltret tål inte olja!
Klicka för att visa den bifogade filen
Anslutningarna på lufttorken
Klicka för att visa den bifogade filen
Anslutningar regulator
Klicka för att visa den bifogade filen
Här en översikt på hela installationen
Klicka för att visa den bifogade filen
Den svart fyrkantinga lådan är kopplingsbox för 24v till lufttorken
Nu är mitt luftsystem tätt igen tills nästa läcka uppstår, för det gör den.
Men nu har jag mer än 5kg kvar efter 3 dygn och kan vrida om nyckeln och köra iväg direkt.
Ursäkta skrytet, det brukar straffa sig men jag kunde inte låta bli…
Ha det bra, vi ses
Börje