Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Dieselbakterier?
HBV:s forum > Husbussar > Underhåll & reparation
Börje HBV216
Eftersom det inte verkar vara någon trängsel på forumet så kanske jag kan komma dragande med mina problem igen…

Jag byter alltid bränslefilter och oljefilter varje år och gjorde så i år också innan årsmötet i Karlstad.
Min vana trogen så sågar jag isär dieselfiltren för att se om jag har några spår av
dieselbakterier. Jag tyckte då att jag såg spår av något brunfärgat, inte mycket,
men ändå synbart i botten på filterburken.

Det där kunde jag inte släppa så efter att ha kört ett par hundra mil så byter jag
filter igen och då ser det ut så här:
Klicka för att visa den bifogade filen

Det är spår av något brunt i botten på burken men SJÄLVA FILTRET SER HELT NYTT UT!

Jag bestämmer mig i alla fall för att dränera tanken. Jag åker till min verkstad runt hörnet
Där har man som tur är förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit på kvällen och vi tar upp den på lyften.
Där får den stå till nästa morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten på tanken under natten.
Klicka för att visa den bifogade filen
Under tanken har jag som ett hängande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska väl samlas där antar jag.

På morgonen åker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer är mörktonade och det är en del rostflaggor med också.
Men inget av den bruna ”kolasås” jag såg i botten på filterburken.

Jag samlar upp det är i olika kärl för att ha koll på vad som kommer ut efterhand.
Efter några liter så börjar det klarna och efter 7-8 liter är det så klart som nu den moderna dieseln kan vara.
Jag låter det rinna ytterligare 8-10 liter för säkerhets skull men dieseln förblir klar.
Det är svårt att säga om det var något vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det.
Jag använder sån här Water-remover med jämna mellanrum.

Gubbarna på verkstaden säger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med
dieselbakterier.

En teori till det mörktonade är att jag av oförstånd har varit för generös med att hälla i medel mot dieselbakterier.
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) så avrådde man från att göra som jag gjort,
hälla i på hösten och sen låta bussen ska stå över vintern.
Och det säger han när jag redan hällt i skiten i tanken med 300 liter diesel…
När man häller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken är förbrukad.
Han säger att medlet annars oxiderar och lägger sig på botten i tanken.
Med detta ringande i öronen så fanns ett skäl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst.

Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? Känner ni igen ”kolasåsen” i filtret?
Tycker ni att jag är naiv som tror att problemet är ur världen nu eller bör jag göra något mer? Är det här början på ett dieselbakterie-problem jag har?
Jag har ju läst här på forumet hur det kan se ut när man har bakterier men - är det så uppenbart
och självklart när man ser det om det är bakterier eller inte?

Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom två lufttankar.
Det är knappt man kommer åt dräneringen och det skulle bli ett djävla jobb att få ner tanken för rengöring om det krävs så det är klart att man är orolig… sad.gif

Börje action-smiley-030.gif
Tommy HBV 1
Hej Börje.
Guskelov så har jag aldrig haft tillstymmelse till alger i tanken, men jag har sett andra som har haft det. Vi har även haft problemet på jobbet i kylaggregaten, både på bilarna och släp samt trailers. Vi hade en finsk åkare hos oss i vintras som hade fått denna skit i tanken. samtidigt så hade någon tjuv varit och slangat ur bränslet för han när han sov. Det var då han sa med ironi den sanna glädjen är skadeglädjen måtte fanskapet få stopp i kylan med mitt bränsle. Men vi tömde tanken på resterande bränsle.
Sen kommer det en viktig sak som ni skall tänka på. Lossa returen till tanken starta motorn och kör ut returbränslet i en dunk. minst 10 liter. byt sedan samtliga filter och kör ut ytterligare 10 liter, sen kan ni koppla tillbaka returslangen.
Anledningen till denna procedur är att i filter och bränsleledningar så finns det infekterade bränslet och det kommer tillbaka till tanken annars när ni startar. och då blir det som när man sätter tätte till filbunken. (hoppas ni vet vad tätte är)
Tommy HBV 1
Börje HBV216
CITAT(Tommy HBV 1 @ 16 Jul 2015, 22:19 ) *

... då blir det som när man sätter tätte till filbunken. (hoppas ni vet vad tätte är)
Tommy HBV 1


Hej Tommy!

Jag antar att "Tätte" gör så att det blir som en sörja?
Det har inte jag i tanken.

Dieseln är helt som vanligt i konsistens men den första slatten
var lite mörkare...
Det kanske är ett resultat av åratals skitsamlande i tanken?

Är det bruna i filtret ändå ett tecken på bakterier tro?
Har någon på forumet själv haft eller sett hur detta ser ut?

Börje
JohnyoAnnSofie HBV120
Jag tror du kan simma lugnt Börje
Lite brunt på botten gör ingen katastrof !!
Jag fick dieselbakterier första säsongen med bussen och det visade
sig vara upprostat mest hela översidan på tanken.
Vatten och smuts i alla former hade öppet hus så att säga.
När jag tog ur tanken för renovering så grävde jag ur smeten
med handen men dom var så aggressiva så det kändes som att doppa
händerna i batterisyra--stora gummihandskar på
Bussen gick lite dålig sista milen och när armaturen togs upp fick jag förklaringen sugsilen proppad med klägg
Klicka för att visa den bifogade filen
Klicka för att visa den bifogade filen


Börje HBV216
Johny, om du visste vad skönt det var att läsa dina lugnande ord.
Simma lugnt skrev du – och det var förstås helt rätt!
Här kommer fortsättningen på min historia.

Jag hade igår fredag telefonkontakt 2 gånger igen med Red Line Oil
och deras tekniska support , Bert heter han, en trevlig och kunnigs kille
som ödslade mycket tid på mitt problem.
Jag mailade bilder som han analyserade och resultatet är:
Jag har inte dieselbakterier! Jag har oxiderade RME rester, från raps och tallolja.
Om den nya dieseln får stå för länge så oxiderar och härsknar RME och då
blir resultatet som min ”kolasås”

Det är inte smittsamt som dieselbakterier men kan vara ett lika stort problem!
I såsen är det som små gryn och framför allt sjunker PH-värdet i bränslet vilket
förstör bränslets smörjande egenskaper. Det gör att insprutningspumpen slits ner snabbare.
Alltså lika stort problem som bakterier men lättare att lösa verkar det som.
Jag fick rådet att köpa en Red Line oil produkt som heter RL-2, en liten flaska man häller i tanken.
Den skall LÖSA UPP och rengöra och smörja.
Sagt och gjort jag häller en flaska i tanken som är full med 300 liter sen åker jag
ut en sväng på drygt 10 mil.

När jag kommer hem är det dags att såga isär mina 2 filter igen och här är resultatet.
Blankt och fint som ett nytt filter!
Klicka för att visa den bifogade filen

Jag vet att 10 mil inte är så mycket men jag tror att om jag haft omfattande problem kvar
så hade jag sett spår av det.
Vad som gjort mest nytta vet jag inte, dränering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla
flaskan från Red Oil

Ja, fan vet – vi får väl se hur det utvecklar sig. Nu törs jag åka till Rättvik och Classic Car
i alla fall!

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif












Börje HBV216
CITAT(Börje HBV216 @ 16 Jul 2015, 21:44 ) *


Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) så avrådde man från att göra som jag gjort,
hälla i på hösten och sen låta bussen ska stå över vintern.
Och det säger han när jag redan hällt i skiten i tanken med 300 liter diesel…
När man häller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken är förbrukad.
Han säger att medlet annars oxiderar och lägger sig på botten i tanken.
Börje action-smiley-030.gif


Det jag skrev i mitt första inlägg att "medlet oxiderar"
hade jag missuppfattat. Medlet oxiderar aldrig, det är vad det
bekämpar som oxidera och det kan säkert vara bra att få ut
restprodukterna genom att förbruka bränslet istället för att
det ska lägga sig till ro på botten i tanken...

Börje
Börje HBV216
CITAT(Börje HBV216 @ 18 Jul 2015, 12:17 ) *

Vad som gjort mest nytta vet jag inte, dränering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla
flaskan från Red Oil

Ja, fan vet – vi får väl se hur det utvecklar sig. Nu törs jag åka till Rättvik och Classic Car
i alla fall!

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif


HUR GICK DET SEN?

Jo, jag har nu varit på en resa till HBV-träffen i Rättvik och lite till.
Jag har nog kört ca 200 mil med de senaste filtren som jag nu
har bytt ut och sågat sönder.

Filtren ser helt fräscha ut….
Klicka för att visa den bifogade filen]

…inte ett spår av den kolasås jag hade i filtren tidigare!
Klicka för att visa den bifogade filen

Nu hoppas jag att jag kan lägga det här problemet bakom mig och
sluta oroa mig för ofrivilliga stopp längs vägen på grund av detta.
Jag kommer att fortsätta med Red Line Oil RL-2 i förebyggande syfte.

Det där var ju djävligt skönt - men nu till en trist bekännelse av min egen klantighet!

När man byter filter så måste man ju på de här äldre maskiner lufta
bränslesystemet mauellt och på min THD 100 motor så är det två luftskruvar.

En skruv sitter på insprutningspumpen (spårskruv) och en på kabinettet mellan de två filtren.

Skallen på luftskruven mellan filtren är alldeles för grov, 13-nyckel.
Ett borrat hål genom hela skruven inuti och ett hål tvärs precis under bultskallen.
gör ju skruven ganska vek…
Med 13-nyckel så får man alldeles för mycket kraft för den svaga skruven och jobbar man
då med musklerna istället för hjärnan som i mitt fall så dras skruven lätt av.
Jo jag vet – det är en dålig ursäkt…

Klicka för att visa den bifogade filen
Förtvivlat står jag där med skruvskallen i handen och tittar på resten av skruven
nere i filterkabinettet. Jag ser framför mig ett vilt jagande efter ett nytt filterkabinett.

Klicka för att visa den bifogade filen
Men en ”svinpit” löste problemet med skruvresterna i hålet och jag pustade ut och trodde
nu är det bara att köpa ny luftskruv så är jag på banan igen.
Föga anande jag att det skulle bli ett jätteproblem att få tag på ny luftskruv.

Först ringde jag runt, helt dödfött. Ingen lyfter på häcken en för en liten skruv som någon
i telefonen frågar efter. Jag tar bilen och åker runt till mina närmaste Volvo Truckcenter.

Men bakom reservdelsdiskarna sitter unga fjuniga killar och bara ruskar på huvudet eftersom
så gamla grejer inte går att söka efter i deras datorer – och då finns dom inte!

Efter ett tag hamnar jag på Volvo Buss i Huddinge där jag har turen att träffa Roffe, en
gammal räv som hjälpt mig tidigare. Han gör sig besvär att gå ut på verkstaden och fysiskt
leta efter en luftskruv! Tyvärr ingen framgång men han börjar slå i pärmar och tar
till och med fram en sån där gammal Microfishe för att försöka hitta ett artikelnummer på
skruven. Det här besväret skulle aldrig någon av de unga grabbarna besvära sig med.

Roffe hittar artikelnumret och nu kan han söka i det ”fina” datorsystemet efter skruven och
han fick träff. Det skulle finnas på Volvo Truck i Kungens Kurva.

Jag åkte förstås dit på direkten och köpte två stycken till ett pris av 177kr
Svindyrt men bussen står ju still utan…

Nya skruven på plats
Klicka för att visa den bifogade filenKlicka för att visa den bifogade filen

Förmodligen kan den här skruven ha funnits på fler av dom ställen jag besökte först men
eftersom man inte orkar göra sig det besvär som Roffe gjorde så är det lättare att säga
att den inte finns!

Man känner sig maktlös när man inte kommer förbi lata bromsklossar, men nu
är jag glad igen. Nya filter, luftat och klart!


Vi ses
Börje action-smiley-030.gif

PS. Det blev mycket text om skruven men huvudbudskapet är
att jag verkar vara av med dieselproblemet! thumbup.gif
Hasse HBV 253
Mycket intressant läsning och vad fint att det löste sig till slut thumbup.gif
man kan ju få ångest för mindre. Ska banne mig inhandla en slatt RL-2!

action-smiley-030.gif
Tommy HBV 1
Börje.
Det syns att du är en bra fotograf och reparatör.

Toppen bilder och bra förklarning till allt.

Men som du skriver dom där data killarna bakom reservdelsdisken blir man bara så irriterad på.
Tänk om ledningen på företagen kunde förstå vad gammalkunskap är värd.
Gamla "rävar" i periferin sittande med glasögonen på näsan och hörapparaterna påslagna dom skall man vara rädda om.
Tommy HBV1
Börje HBV216
CITAT(Tommy HBV 1 @ 26 Aug 2015, 09:45 ) *

Börje.

Gamla "rävar" i periferin sittande med glasögonen på näsan och hörapparaterna påslagna dom skall man vara rädda om.
Tommy HBV1


Precis så ser Roffe ut som hjälpte mig! laugh.gif

Tack för berömmet det värmer!

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
Börje HBV216
Hur gick det sen kanske någon undrar?

Jo, jag hade ju förra året problem med skit i dieselfiltren.
Se ovanstående inlägg.

Igår rundsmorde jag bussen och bytte olja och alla filter.
Min vana trogen så sågar jag numera alltid isär dieselfiltrena för att
se hur det står till i tanken.
Klicka för att visa den bifogade filen
Så här fina ser mina filter ut från förra sommaren. Då blir man glad
och jag kommer att fortsätta med Red Line Oil produkten RL-2.
Alla blir lyckliga i sin tro men jag chansar inte med att lägga av med detta.
Om inte annat har medlet smörjande och rengörande verkan på dieselpump och spridare…

Mot nya mål, vi ses!
Börje action-smiley-030.gif
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2022 Invision Power Services, Inc.