Jag byter alltid brÀnslefilter och oljefilter varje Är och gjorde sÄ i Är ocksÄ innan Ärsmötet i Karlstad.
Min vana trogen sÄ sÄgar jag isÀr dieselfiltren för att se om jag har nÄgra spÄr av
dieselbakterier. Jag tyckte dÄ att jag sÄg spÄr av nÄgot brunfÀrgat, inte mycket,
men ÀndÄ synbart i botten pÄ filterburken.
Det dÀr kunde jag inte slÀppa sÄ efter att ha kört ett par hundra mil sÄ byter jag
filter igen och dÄ ser det ut sÄ hÀr:
Klicka för att visa den bifogade filen
Det Ă€r spĂ„r av nĂ„got brunt i botten pĂ„ burken men SJĂLVA FILTRET SER HELT NYTT UT!
Jag bestÀmmer mig i alla fall för att drÀnera tanken. Jag Äker till min verkstad runt hörnet
DÀr har man som tur Àr förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pÄ kvÀllen och vi tar upp den pÄ lyften.
DÀr fÄr den stÄ till nÀsta morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pÄ tanken under natten.
Klicka för att visa den bifogade filen
Under tanken har jag som ett hÀngande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska vÀl samlas dÀr antar jag.
PÄ morgonen Äker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer Àr mörktonade och det Àr en del rostflaggor med ocksÄ.
Men inget av den bruna âkolasĂ„sâ jag sĂ„g i botten pĂ„ filterburken.
Jag samlar upp det Àr i olika kÀrl för att ha koll pÄ vad som kommer ut efterhand.
Efter nÄgra liter sÄ börjar det klarna och efter 7-8 liter Àr det sÄ klart som nu den moderna dieseln kan vara.
Jag lÄter det rinna ytterligare 8-10 liter för sÀkerhets skull men dieseln förblir klar.
Det Àr svÄrt att sÀga om det var nÄgot vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det.
Jag anvÀnder sÄn hÀr Water-remover med jÀmna mellanrum.
Gubbarna pÄ verkstaden sÀger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med
dieselbakterier.
En teori till det mörktonade Àr att jag av oförstÄnd har varit för generös med att hÀlla i medel mot dieselbakterier.
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÄ avrÄdde man frÄn att göra som jag gjort,
hÀlla i pÄ hösten och sen lÄta bussen ska stÄ över vintern.
Och det sĂ€ger han nĂ€r jag redan hĂ€llt i skiten i tanken med 300 liter dieselâŠ
NÀr man hÀller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Àr förbrukad.
Han sÀger att medlet annars oxiderar och lÀgger sig pÄ botten i tanken.
Med detta ringande i öronen sÄ fanns ett skÀl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst.
Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? KĂ€nner ni igen âkolasĂ„senâ i filtret?
Tycker ni att jag Ă€r naiv som tror att problemet Ă€r ur vĂ€rlden nu eller bör jag göra nĂ„got mer? Ăr det hĂ€r början pĂ„ ett dieselbakterie-problem jag har?
Jag har ju lÀst hÀr pÄ forumet hur det kan se ut nÀr man har bakterier men - Àr det sÄ uppenbart
och sjÀlvklart nÀr man ser det om det Àr bakterier eller inte?
Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvÄ lufttankar.
Det Ă€r knappt man kommer Ă„t drĂ€neringen och det skulle bli ett djĂ€vla jobb att fĂ„ ner tanken för rengöring om det krĂ€vs sĂ„ det Ă€r klart att man Ă€r oroligâŠ

Börje
