![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Eftersom det inte verkar vara någon trängsel på forumet så kanske jag kan komma dragande med mina problem igen…
Jag byter alltid bränslefilter och oljefilter varje Ã¥r och gjorde sÃ¥ i Ã¥r ocksÃ¥ innan Ã¥rsmötet i Karlstad. Min vana trogen sÃ¥ sÃ¥gar jag isär dieselfiltren för att se om jag har nÃ¥gra spÃ¥r av dieselbakterier. Jag tyckte dÃ¥ att jag sÃ¥g spÃ¥r av nÃ¥got brunfärgat, inte mycket, men ändÃ¥ synbart i botten pÃ¥ filterburken. Det där kunde jag inte släppa sÃ¥ efter att ha kört ett par hundra mil sÃ¥ byter jag filter igen och dÃ¥ ser det ut sÃ¥ här: ![]() Det är spÃ¥r av nÃ¥got brunt i botten pÃ¥ burken men SJÄLVA FILTRET SER HELT NYTT UT! Jag bestämmer mig i alla fall för att dränera tanken. Jag Ã¥ker till min verkstad runt hörnet Där har man som tur är förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pÃ¥ kvällen och vi tar upp den pÃ¥ lyften. Där fÃ¥r den stÃ¥ till nästa morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pÃ¥ tanken under natten. ![]() Under tanken har jag som ett hängande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska väl samlas där antar jag. PÃ¥ morgonen Ã¥ker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer är mörktonade och det är en del rostflaggor med ocksÃ¥. Men inget av den bruna â€kolasÃ¥s†jag sÃ¥g i botten pÃ¥ filterburken. Jag samlar upp det är i olika kärl för att ha koll pÃ¥ vad som kommer ut efterhand. Efter nÃ¥gra liter sÃ¥ börjar det klarna och efter 7-8 liter är det sÃ¥ klart som nu den moderna dieseln kan vara. Jag lÃ¥ter det rinna ytterligare 8-10 liter för säkerhets skull men dieseln förblir klar. Det är svÃ¥rt att säga om det var nÃ¥got vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det. Jag använder sÃ¥n här Water-remover med jämna mellanrum. Gubbarna pÃ¥ verkstaden säger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med dieselbakterier. En teori till det mörktonade är att jag av oförstÃ¥nd har varit för generös med att hälla i medel mot dieselbakterier. Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÃ¥ avrÃ¥dde man frÃ¥n att göra som jag gjort, hälla i pÃ¥ hösten och sen lÃ¥ta bussen ska stÃ¥ över vintern. Och det säger han när jag redan hällt i skiten i tanken med 300 liter diesel… När man häller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken är förbrukad. Han säger att medlet annars oxiderar och lägger sig pÃ¥ botten i tanken. Med detta ringande i öronen sÃ¥ fanns ett skäl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst. Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? Känner ni igen â€kolasÃ¥sen†i filtret? Tycker ni att jag är naiv som tror att problemet är ur världen nu eller bör jag göra nÃ¥got mer? Är det här början pÃ¥ ett dieselbakterie-problem jag har? Jag har ju läst här pÃ¥ forumet hur det kan se ut när man har bakterier men - är det sÃ¥ uppenbart och självklart när man ser det om det är bakterier eller inte? Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvÃ¥ lufttankar. Det är knappt man kommer Ã¥t dräneringen och det skulle bli ett djävla jobb att fÃ¥ ner tanken för rengöring om det krävs sÃ¥ det är klart att man är orolig… ![]() Börje ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Börje.
Guskelov så har jag aldrig haft tillstymmelse till alger i tanken, men jag har sett andra som har haft det. Vi har även haft problemet på jobbet i kylaggregaten, både på bilarna och släp samt trailers. Vi hade en finsk åkare hos oss i vintras som hade fått denna skit i tanken. samtidigt så hade någon tjuv varit och slangat ur bränslet för han när han sov. Det var då han sa med ironi den sanna glädjen är skadeglädjen måtte fanskapet få stopp i kylan med mitt bränsle. Men vi tömde tanken på resterande bränsle. Sen kommer det en viktig sak som ni skall tänka på. Lossa returen till tanken starta motorn och kör ut returbränslet i en dunk. minst 10 liter. byt sedan samtliga filter och kör ut ytterligare 10 liter, sen kan ni koppla tillbaka returslangen. Anledningen till denna procedur är att i filter och bränsleledningar så finns det infekterade bränslet och det kommer tillbaka till tanken annars när ni startar. och då blir det som när man sätter tätte till filbunken. (hoppas ni vet vad tätte är) Tommy HBV 1 |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
... då blir det som när man sätter tätte till filbunken. (hoppas ni vet vad tätte är) Tommy HBV 1 Hej Tommy! Jag antar att "Tätte" gör så att det blir som en sörja? Det har inte jag i tanken. Dieseln är helt som vanligt i konsistens men den första slatten var lite mörkare... Det kanske är ett resultat av åratals skitsamlande i tanken? Är det bruna i filtret ändå ett tecken på bakterier tro? Har någon på forumet själv haft eller sett hur detta ser ut? Börje |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
Inlägg
#4
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Jag tror du kan simma lugnt Börje
Lite brunt på botten gör ingen katastrof !! Jag fick dieselbakterier första säsongen med bussen och det visade sig vara upprostat mest hela översidan på tanken. Vatten och smuts i alla former hade öppet hus så att säga. När jag tog ur tanken för renovering så grävde jag ur smeten med handen men dom var så aggressiva så det kändes som att doppa händerna i batterisyra--stora gummihandskar på Bussen gick lite dålig sista milen och när armaturen togs upp fick jag förklaringen sugsilen proppad med klägg ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Johny, om du visste vad skönt det var att läsa dina lugnande ord.
Simma lugnt skrev du – och det var förstÃ¥s helt rätt! Här kommer fortsättningen pÃ¥ min historia. Jag hade igÃ¥r fredag telefonkontakt 2 gÃ¥nger igen med Red Line Oil och deras tekniska support , Bert heter han, en trevlig och kunnigs kille som ödslade mycket tid pÃ¥ mitt problem. Jag mailade bilder som han analyserade och resultatet är: Jag har inte dieselbakterier! Jag har oxiderade RME rester, frÃ¥n raps och tallolja. Om den nya dieseln fÃ¥r stÃ¥ för länge sÃ¥ oxiderar och härsknar RME och dÃ¥ blir resultatet som min â€kolasÃ¥s†Det är inte smittsamt som dieselbakterier men kan vara ett lika stort problem! I sÃ¥sen är det som smÃ¥ gryn och framför allt sjunker PH-värdet i bränslet vilket förstör bränslets smörjande egenskaper. Det gör att insprutningspumpen slits ner snabbare. AlltsÃ¥ lika stort problem som bakterier men lättare att lösa verkar det som. Jag fick rÃ¥det att köpa en Red Line oil produkt som heter RL-2, en liten flaska man häller i tanken. Den skall LÖSA UPP och rengöra och smörja. Sagt och gjort jag häller en flaska i tanken som är full med 300 liter sen Ã¥ker jag ut en sväng pÃ¥ drygt 10 mil. När jag kommer hem är det dags att sÃ¥ga isär mina 2 filter igen och här är resultatet. Blankt och fint som ett nytt filter! ![]() Jag vet att 10 mil inte är sÃ¥ mycket men jag tror att om jag haft omfattande problem kvar sÃ¥ hade jag sett spÃ¥r av det. Vad som gjort mest nytta vet jag inte, dränering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla flaskan frÃ¥n Red Oil Ja, fan vet – vi fÃ¥r väl se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ã¥ka till Rättvik och Classic Car i alla fall! Vi ses Börje ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) så avrådde man från att göra som jag gjort, hälla i på hösten och sen låta bussen ska stå över vintern. Och det säger han när jag redan hällt i skiten i tanken med 300 liter diesel… När man häller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken är förbrukad. Han säger att medlet annars oxiderar och lägger sig på botten i tanken. Börje ![]() Det jag skrev i mitt första inlägg att "medlet oxiderar" hade jag missuppfattat. Medlet oxiderar aldrig, det är vad det bekämpar som oxidera och det kan säkert vara bra att få ut restprodukterna genom att förbruka bränslet istället för att det ska lägga sig till ro på botten i tanken... Börje |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Vad som gjort mest nytta vet jag inte, dränering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla flaskan frÃ¥n Red Oil Ja, fan vet – vi fÃ¥r väl se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ã¥ka till Rättvik och Classic Car i alla fall! Vi ses Börje ![]() HUR GICK DET SEN? Jo, jag har nu varit pÃ¥ en resa till HBV-träffen i Rättvik och lite till. Jag har nog kört ca 200 mil med de senaste filtren som jag nu har bytt ut och sÃ¥gat sönder. Filtren ser helt fräscha ut…. ![]() …inte ett spÃ¥r av den kolasÃ¥s jag hade i filtren tidigare! ![]() Nu hoppas jag att jag kan lägga det här problemet bakom mig och sluta oroa mig för ofrivilliga stopp längs vägen pÃ¥ grund av detta. Jag kommer att fortsätta med Red Line Oil RL-2 i förebyggande syfte. Det där var ju djävligt skönt - men nu till en trist bekännelse av min egen klantighet! När man byter filter sÃ¥ mÃ¥ste man ju pÃ¥ de här äldre maskiner lufta bränslesystemet mauellt och pÃ¥ min THD 100 motor sÃ¥ är det tvÃ¥ luftskruvar. En skruv sitter pÃ¥ insprutningspumpen (spÃ¥rskruv) och en pÃ¥ kabinettet mellan de tvÃ¥ filtren. Skallen pÃ¥ luftskruven mellan filtren är alldeles för grov, 13-nyckel. Ett borrat hÃ¥l genom hela skruven inuti och ett hÃ¥l tvärs precis under bultskallen. gör ju skruven ganska vek… Med 13-nyckel sÃ¥ fÃ¥r man alldeles för mycket kraft för den svaga skruven och jobbar man dÃ¥ med musklerna istället för hjärnan som i mitt fall sÃ¥ dras skruven lätt av. Jo jag vet – det är en dÃ¥lig ursäkt… ![]() Förtvivlat stÃ¥r jag där med skruvskallen i handen och tittar pÃ¥ resten av skruven nere i filterkabinettet. Jag ser framför mig ett vilt jagande efter ett nytt filterkabinett. ![]() Men en â€svinpit†löste problemet med skruvresterna i hÃ¥let och jag pustade ut och trodde nu är det bara att köpa ny luftskruv sÃ¥ är jag pÃ¥ banan igen. Föga anande jag att det skulle bli ett jätteproblem att fÃ¥ tag pÃ¥ ny luftskruv. Först ringde jag runt, helt dödfött. Ingen lyfter pÃ¥ häcken en för en liten skruv som nÃ¥gon i telefonen frÃ¥gar efter. Jag tar bilen och Ã¥ker runt till mina närmaste Volvo Truckcenter. Men bakom reservdelsdiskarna sitter unga fjuniga killar och bara ruskar pÃ¥ huvudet eftersom sÃ¥ gamla grejer inte gÃ¥r att söka efter i deras datorer – och dÃ¥ finns dom inte! Efter ett tag hamnar jag pÃ¥ Volvo Buss i Huddinge där jag har turen att träffa Roffe, en gammal räv som hjälpt mig tidigare. Han gör sig besvär att gÃ¥ ut pÃ¥ verkstaden och fysiskt leta efter en luftskruv! Tyvärr ingen framgÃ¥ng men han börjar slÃ¥ i pärmar och tar till och med fram en sÃ¥n där gammal Microfishe för att försöka hitta ett artikelnummer pÃ¥ skruven. Det här besväret skulle aldrig nÃ¥gon av de unga grabbarna besvära sig med. Roffe hittar artikelnumret och nu kan han söka i det â€fina†datorsystemet efter skruven och han fick träff. Det skulle finnas pÃ¥ Volvo Truck i Kungens Kurva. Jag Ã¥kte förstÃ¥s dit pÃ¥ direkten och köpte tvÃ¥ stycken till ett pris av 177kr Svindyrt men bussen stÃ¥r ju still utan… Nya skruven pÃ¥ plats ![]() ![]() Förmodligen kan den här skruven ha funnits pÃ¥ fler av dom ställen jag besökte först men eftersom man inte orkar göra sig det besvär som Roffe gjorde sÃ¥ är det lättare att säga att den inte finns! Man känner sig maktlös när man inte kommer förbi lata bromsklossar, men nu är jag glad igen. Nya filter, luftat och klart! Vi ses Börje ![]() PS. Det blev mycket text om skruven men huvudbudskapet är att jag verkar vara av med dieselproblemet! ![]() |
Hasse HBV 253 |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 ![]() |
Mycket intressant läsning och vad fint att det löste sig till slut
![]() man kan ju få ångest för mindre. Ska banne mig inhandla en slatt RL-2! ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#9
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Börje.
Det syns att du är en bra fotograf och reparatör. Toppen bilder och bra förklarning till allt. Men som du skriver dom där data killarna bakom reservdelsdisken blir man bara så irriterad på. Tänk om ledningen på företagen kunde förstå vad gammalkunskap är värd. Gamla "rävar" i periferin sittande med glasögonen på näsan och hörapparaterna påslagna dom skall man vara rädda om. Tommy HBV1 |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#10
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
|
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#11
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Hur gick det sen kanske någon undrar?
Jo, jag hade ju förra året problem med skit i dieselfiltren. Se ovanstående inlägg. Igår rundsmorde jag bussen och bytte olja och alla filter. Min vana trogen så sågar jag numera alltid isär dieselfiltrena för att se hur det står till i tanken. ![]() Så här fina ser mina filter ut från förra sommaren. Då blir man glad och jag kommer att fortsätta med Red Line Oil produkten RL-2. Alla blir lyckliga i sin tro men jag chansar inte med att lägga av med detta. Om inte annat har medlet smörjande och rengörande verkan på dieselpump och spridare… Mot nya mål, vi ses! Börje ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 5th May 2025 - 11:24 |
Designed from: ![]() |