Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Bygget av våran husbuss
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Tommy
Hej goa husbussbyggare, här kommer en till!! wink.gif
Hoppas ni inte ser detta och tänker "Åh nej, inte ett till sånt här innlägg"!! *hihihi*

Hur som helst så här är våran buss!
Så här såg den ut när jag hämtade den.
*Tommy
Nu är det 6 veckor senare och mycket slit senare.
Jag har tagit bort allt i bussen då jag vill göra om alla väggar i den, dom stämmer inte med hur vi vill ha.
Det ska bli en dubbelsäng längst bak med 2 garderober med glidskenor på vardera sida av "dörren" sedan kommer det våningsängar på vardera sidor, toa på högersida om man går bakifrån å framåt, kök på vänstersidan, kyl å frys efter toan, sedan sittgrupper på vardera sida bestående av 4 sittplatser per sida med nedbäddninsbart bord mellan dessa.
Bilder kommer vartefter jag börjar. laugh.gif

Bilder på hur det ser ut idag:
*Tommy
Sänkte golvet på toan.
Bilder på hur det ser ut.
Någon som vet om jag får kapa å svetsa i balkarna som går framifrån ända bak som gör att golvet är högre där stolarna suttit?
Dom lär ju vara bärande!?
Kurre o Tina HBV 166
vackert tommy bare å köra på så blir de og bra va de lider ska du se
mvh
Kurre:)
Ewa HBV11
Kul att få följa detta bygge. thumbup.gif
Tänk om jag var lika händig och inte hade så dåligt tålamod, då skulle jag också snickra o dona.
*Dennis o Helena
CITAT(*Tommy @ 31 Aug 2008, 14:02 ) *

Sänkte golvet på toan.
Bilder på hur det ser ut.
Någon som vet om jag får kapa å svetsa i balkarna som går framifrån ända bak som gör att golvet är högre där stolarna suttit?
Dom lär ju vara bärande!?


Det ser ju ut att bli fint det där.
Jag har exakt samma konstruktion på balkarna som du har (scania 112a från 84a). Jag har sänkt mitt golv så att det fick samma nivå som mittgången ända bak till bakre dörren. Jag är nämligen 2meter lång och vill inte behöva böja på huvudet hela tiden.
Kapade i alla balkarna och svetsade om dem med lite andra vinklar.
Tror knappast att det gör någon skillnad, bussen kommer ju aldrig att behöva utstå nått som ens liknar maxlasten som den var byggd för smile.gif
Besiktningen tyckte då att det såg ok ut också.
*Tommy

CITAT(Kurre o Tina HBV 166 @ 1 Sep 2008, 12:00 ) *

vackert tommy bare å köra på så blir de og bra va de lider ska du se
mvh
Kurre:)

Tack Kurre!
Och tack för senast.
Det var mycket uppskattat och roligt.
Mvh :Tommy
*Tommy
CITAT(Dennis & Helena HBV103 @ 5 Sep 2008, 05:16 ) *

CITAT(*Tommy @ 31 Aug 2008, 14:02 ) *

Sänkte golvet på toan.
Bilder på hur det ser ut.
Någon som vet om jag får kapa å svetsa i balkarna som går framifrån ända bak som gör att golvet är högre där stolarna suttit?
Dom lär ju vara bärande!?


Det ser ju ut att bli fint det där.
Jag har exakt samma konstruktion på balkarna som du har (scania 112a från 84a). Jag har sänkt mitt golv så att det fick samma nivå som mittgången ända bak till bakre dörren. Jag är nämligen 2meter lång och vill inte behöva böja på huvudet hela tiden.
Kapade i alla balkarna och svetsade om dem med lite andra vinklar.
Tror knappast att det gör någon skillnad, bussen kommer ju aldrig att behöva utstå nått som ens liknar maxlasten som den var byggd för smile.gif
Besiktningen tyckte då att det såg ok ut också.


Tackar tackar!
Har inte kommit så långt egentligen (inte så långt jag skulle vilja vara).
Kanon med ett så bra svar!
Jag är inte så mycket kortare än dig då (194 cm) och jag har samma tanke som dig där med att jag inte ska behöva krypa omkring i bussen...
Jag har inte kapat något i balkarna, men jag är väldigt sugen på att göra det då det tex blir en väldigt bred tröskel in till toan... men även om jag kapar där så måste jag dra om rör som ligger på den sidan, vet inte om det är till värme eller om det är luftrör eller vad det nu är...
Hur gjorde du med stagen under golvet där stolarna suttit?
Skulle vara idé berikande med lite bilder på dom i din buss. Där jag sänkte golvet är precis mellan två regelverk som går mellan balken och ut till karossen.

Mvh: Tommy
*Tommy
Då har det gått ytterligare en vecka då...
Har inte hänt så mycket.
Men har lite bilder på det som hänt.

Första bilden är på dom nysydda dynorna. Tanten hade fullt upp så jag gjorde det själv vilket blev ganska bra faktiskt. blomma.gif

Andra bilden är på sovrummet där det även ska in våningssängar på båda sidorna. Bakom den gröna filten är mitt förråd just nu, men det ska in två sängar där på 90x200. Varför jag väljer två separata sängar ska jag förklara med hjälp av bilder lite senare. happy.gif

Tredje bilden är tagen från "sovrummet" och framåt med köket på vänster sida, toan på höger sida, sittplatser efter köket och förarplatsen (såklart) längst fram. Kyl och frys är på andra sidan väggen på höger sida. Efter den finns det ingenting än så länge...

Mvh: Tommy
*Dennis o Helena
CITAT(*Tommy @ 5 Sep 2008, 13:35 ) *

men även om jag kapar där så måste jag dra om rör som ligger på den sidan, vet inte om det är till värme eller om det är luftrör eller vad det nu är...
Hur gjorde du med stagen under golvet där stolarna suttit?
Skulle vara idé berikande med lite bilder på dom i din buss. Där jag sänkte golvet är precis mellan två regelverk som går mellan balken och ut till karossen.

Mvh: Tommy


Jag har enbart värmerör som går inne i själva passagerarutrymmet. All tryckluft m.m. går i en "låda" under mittgången.
När jag tog bort platåerna för passagerarstolarna så bröt jag bort plywoodgolvet och sedan tog jag bara tigersågen och sågade bort allt som stack upp högre än mittgången (ja, hjulhus m.m. blev ju kvar förståss smile.gif )
Sedan svetsade jag 4kantrör med cc 60cm över hela golvet och sedan dit med isolering och golvspånskivor.
Lite bilder finns på http://www.lafurs.se/buss under "golvet rivs"

Fast de är gamla bilder och särskillt bra är de inte heller.
Ska försöka uppdatera sidan nån dag när älgjakten är slut.
*Dennis o Helena
CITAT(*Tommy @ 5 Sep 2008, 13:35 ) *

men även om jag kapar där så måste jag dra om rör som ligger på den sidan, vet inte om det är till värme eller om det är luftrör eller vad det nu är...
Hur gjorde du med stagen under golvet där stolarna suttit?
Skulle vara idé berikande med lite bilder på dom i din buss. Där jag sänkte golvet är precis mellan två regelverk som går mellan balken och ut till karossen.

Mvh: Tommy


Jag har enbart värmerör som går inne i själva passagerarutrymmet. All tryckluft m.m. går i en "låda" under mittgången.
När jag tog bort platåerna för passagerarstolarna så bröt jag bort plywoodgolvet och sedan tog jag bara tigersågen och sågade bort allt som stack upp högre än mittgången (ja, hjulhus m.m. blev ju kvar förståss smile.gif )
Sedan svetsade jag 4kantrör med cc 60cm över hela golvet och sedan dit med isolering och golvspånskivor.
Lite bilder finns på http://www.lafurs.se/buss under "golvet rivs"

Fast de är gamla bilder och särskillt bra är de inte heller.
Ska försöka uppdatera sidan nån dag när älgjakten är slut.

CITAT(*Tommy @ 5 Sep 2008, 13:35 ) *

men även om jag kapar där så måste jag dra om rör som ligger på den sidan, vet inte om det är till värme eller om det är luftrör eller vad det nu är...
Hur gjorde du med stagen under golvet där stolarna suttit?
Skulle vara idé berikande med lite bilder på dom i din buss. Där jag sänkte golvet är precis mellan två regelverk som går mellan balken och ut till karossen.

Mvh: Tommy


Jag har enbart värmerör som går inne i själva passagerarutrymmet. All tryckluft m.m. går i en "låda" under mittgången.
När jag tog bort platåerna för passagerarstolarna så bröt jag bort plywoodgolvet och sedan tog jag bara tigersågen och sågade bort allt som stack upp högre än mittgången (ja, hjulhus m.m. blev ju kvar förståss smile.gif )
Sedan svetsade jag 4kantrör med cc 60cm över hela golvet och sedan dit med isolering och golvspånskivor.
Lite bilder finns på http://www.lafurs.se/buss under "golvet rivs"

Fast de är gamla bilder och särskillt bra är de inte heller.
Ska försöka uppdatera sidan nån dag när älgjakten är slut.
*Tommy
Tack Dennis & Helena HBV103 för era fina bilder, även om kvaliten inte var den bästa så ser man ju vad det är, och jag blev full med ideer när jag ser på bilderna!

Med min buss har det inte hänt så mycket just för tillfället... väntar på friska pengar så jag kan införskaffa lite saker.
Har fått upp väggarna och dörr till toadelen och nu ska jag gå på våran dubbelsäng längst bak i bussen.. bilder kommer.

Ha det bäst vänner!
Mvh: Tommy
*Tommy
Hallå alla goa husbuss ägare.
Kommer med lite mer info (men det har inte hänt så mycket).

Första bilden är på toaletten, visste inte riktigt hur jag skulle ta bilden då det är lite trångt...

Andra bilden är på sängramen jag bygger till två stycken 90 cm sängar, dessa ska vara uppvikningsbara för att kunna lätta på motorluckorna som kommer att vara under sängarna. Jag tror det kan vara klokt då det är bästa stället att komma åt motorn om/när man behöver komma åt den.

Kommer att hända lite mera i veckan som kommer så då blir det mera bilder åxå.

Om någon har tips eller funderingar är det bara att höra av er/dig. thumbup.gif

Mvh: Tommy
*Tommy
Hallå igen alla glada bussägare!
Länge sedan sist, verkar inte ha hänt så mycket här...

Jag har inte byggt så mycket heller... men en liten bit har jag ju kommit. thumbup.gif

Här är en bild på hur ramen till sängen längst bak ser ut.
Längst upp å runt "motorlådan" har jag efter denna bilden lagt isolering runt och på.
Klicka för att visa den bifogade filen
Har även ett element som står under den vänstra sängen, så blir det kallt i den högra är det bara att värma sig på den vänstra. laugh.gif

Här är det "klart" med sängen på plats.
Klicka för att visa den bifogade filen
Men det är ju en hel del kvar tills den blir klar...
I bakre fönstret har jag satt en 10 cm frigolitskiva för värme samt insynens skull, är troligen en tillfällig lösning då det inte är ett dugg snyggt.

Måste hitta ett bra och billigt sätt att värma upp bussen i vinter...
Är lite inne på en kamin, men vi får se vad som händer å sker.

Ha det bäst så höres vi snart igen!!
*putte
Hej Tommy det går ju frammåt i ditt bygge,du skrev att du behöver något att värma upp bussen med när du bygger,jag har nu byggt på min buss två vintrar och använt mig av en stor aerotemper 9kw det tar inte så länge (ca 1tim ) att få upp tempen så att det går att börja jobba,uppvärmnings kostnaden blir inte häller så dyr termostaten i aerotempen stegar ju ner effekten så det går ju inte 9kw hela tiden, uppskattningsvis kostar det max 20 kr för 4tim varmt,mvh putte thumbup.gif
*Tommy
Hej Putte!

Tackar så mycket för tipset! thumbup.gif
Uppvärmningen jag har just nu är på hela tiden eftersom jag har bussen som "övernattningsstuga" på jobbet, men jag har "bara" el-element (2 st 2000w element) som inte riktigt räcker till när det blir mer än -10 grader, visserligen har jag då fortfarande ca 19 grader där jag sover tack vare att jag skärmar av "sovdelen" med ett skynke samt att ett av elementen står i "sovdelen" (längst bak i bussen).
Elkostnaderna just nu behöver jag inte bry mig om då elen är gratis på bygget... hehe..

Det jag är ute efter är ett bra värmesystem som jag kanske kan koppla till det befintliga elementen som sitter orginal och som annars värms upp av motorn (väldigt effektivt fungerar det åxå).
Det har suttit en webasto-värmare som gått på diesel, men den följde inte med då jag köpte bussen...
Men jagv är lite skeptisk till att köra en värmare som bara går på diesel... skulle vilja ha en effektiv el/diesel värmare eller dyligt som fungerar även på en camping (el) allterativt i skogen (diesel).

Är inne på att bygga/köpa en kamin till bussen som i så fall hamnar nästan i mitten i bussen, med en liten fläkt och lite ventilationsrör kan man ju styra var värmen kommer att hamna.
Men är lite orolig för syret i bussen... kan elden "äta" upp all syre så man somnar för gott i bussen?
Om så är fallet så borde man kunna ta luft/syre utifrån med hjälp av ett rör som går in underifrån in i kaminen?
Varmt som tusan måste det ju kunna bli om man använder denna konstruktionen. blomma.gif
+ att då kan man ju ställa sig vart man vill då pinnar att elda med finns överallt.
Fläkten kan ju gå på 12v då jag har ett stort sådant batteri som även laddas då jag kör bussen.

Många tankar å idéer har man ju... laugh.gif

Vad tycker/tänker du/ni om mina idéer?
*putte
DET där med kamin låter kul,men tänk på att inte krångla till det för mycket .gasol kamin är ju effektivt och bra ,men gasolbesiktningen svin dyr,jag kör med en dieselvärmare
webasto 90s funkar fint, en 6kw elpatron har jag tängt bygga in i systemet till sommaren (obs problem med 3fas uttag på camping)
kom just på i skrivande stund elpanna där fins ju allt elpatroner cirk pump styr utrustning ska kolla blocket och fundera vidare. haee.gif
*putte
diesel värmare / el ,jag har alldrig sett någon sådan typ av värmare ,men svara gärna någon där ute om ni har sett någon.
det där med att köra på el patron är ett problem för oss buss ägare pga effekt behovet för om man skulle använda en patron på 2000w/ 9A skulle du inte märka att du har den inkopplad en för stor vatten mängd vattnet hinner kylas ner för mycket.
Angelica & Peter HBV181
Hej,

Vedkamin vet jag många som har och oftast finns det såpass många ventiler och andra springor i en buss så det borde inte vara något problem med friskluft.

Kom bara ihåg att det måste finnas ventiler på båda sidor av bussen.
En bekant till mig råkade ut (vi tror det var orsaken i alla fall) att all luft sögs ut ur bussen när ventilerna låg i lä för vinden - om jag kommer ihåg sätt så hände det 2 gånger - som tur var var det någon som vaknade och fick ut övriga (illamående och med huvudvärk).

HBV 181/Peter
Kurre o Tina HBV 166
tjenna tommy

Hur går de för dej ? hmm.gif

har int hört av dej på ett tag nu

jag får la åke förbi å se hur de går tror jag lol laugh.gif

kurre
Bertil HBV30
Hej!
Under vintern undrade jag också hur det gick med vårt gamla objekt så jag mailade Tommy men fick inget svar. Ska jaga på honom igen.
mvh Bertil action-smiley-030.gif
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.