Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Fönsterisolering
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Tommy
Hej alla goa husbussbyggare!
Här kommer jag med en fundering.

På min buss sitter det plåt på utsidan över vissa fönster.
Min fundering är hur jag ska isolera på bästa sätt.
Ska jag ta ur fönstret och isolera mellan plåten och innerskivan i trä på insidan?
Kan jag lägga plåt, stenull, innerskiva i trä?
Eller ska jag lägga plåt, stenull, plast, innerskiva i trä?
Eller ska jag spara glaset så det blir = plåt, glas, stenull, innerskiva i trä?
Eller ska jag spara glaset så det blir = plåt, glas, stenull, plast, innerskiva i trä?
haee.gif
Många "eller" blev det ju...
Kan tillägga att jag vill gärna ta ur fönstren så jag kan täta runt eftersom det läcker in vid vissa av dom.
haee.gif
Tackar på förhand. action-smiley-030.gif
//Tommy
Charsten HBV 21
Jag plockade bort glasen på min buss.

//21
*Mathias
Hej,

frågan är väl :
1. Är karossen självbärande, där fönstrena har en bärande funktion?

2. Varför skall du ha fönster bakom plåten?


Om fönstrena inte är bärande och du inte vill ha dem som fönster hade jag också tagit bort dem. Själv har jag inte satt igen några fönster utifrån utan tonal alla och byggt igen dem inifrån. Det gör att ingen ser in i dagsljus och ingen ser att det är en husbuss.

Är det plåtat och tätt är det enlast att regla, isolera, fuktspärr och plywood skiva.


Är det inte tätt behöver så ruttnar/möglar allt du gör igen på ett år.


Mvh

Mathias


CITAT(*Tommy @ 31 Aug 2008, 13:14 ) *

Hej alla goa husbussbyggare!
Här kommer jag med en fundering.

På min buss sitter det plåt på utsidan över vissa fönster.
Min fundering är hur jag ska isolera på bästa sätt.
Ska jag ta ur fönstret och isolera mellan plåten och innerskivan i trä på insidan?
Kan jag lägga plåt, stenull, innerskiva i trä?
Eller ska jag lägga plåt, stenull, plast, innerskiva i trä?
Eller ska jag spara glaset så det blir = plåt, glas, stenull, innerskiva i trä?
Eller ska jag spara glaset så det blir = plåt, glas, stenull, plast, innerskiva i trä?
haee.gif
Många "eller" blev det ju...
Kan tillägga att jag vill gärna ta ur fönstren så jag kan täta runt eftersom det läcker in vid vissa av dom.
haee.gif
Tackar på förhand. action-smiley-030.gif
//Tommy



Hej,

frågan är väl :
1. Är karossen självbärande, där fönstrena har en bärande funktion?

2. Varför skall du ha fönster bakom plåten?


Om fönstrena inte är bärande och du inte vill ha dem som fönster hade jag också tagit bort dem. Själv har jag inte satt igen några fönster utifrån utan tonal alla och byggt igen dem inifrån. Det gör att ingen ser in i dagsljus och ingen ser att det är en husbuss.

Är det plåtat och tätt är det enlast att regla, isolera, fuktspärr och plywood skiva.


Är det inte tätt behöver så ruttnar/möglar allt du gör igen på ett år.


Mvh

Mathias


CITAT(*Tommy @ 31 Aug 2008, 13:14 ) *

Hej alla goa husbussbyggare!
Här kommer jag med en fundering.

På min buss sitter det plåt på utsidan över vissa fönster.
Min fundering är hur jag ska isolera på bästa sätt.
Ska jag ta ur fönstret och isolera mellan plåten och innerskivan i trä på insidan?
Kan jag lägga plåt, stenull, innerskiva i trä?
Eller ska jag lägga plåt, stenull, plast, innerskiva i trä?
Eller ska jag spara glaset så det blir = plåt, glas, stenull, innerskiva i trä?
Eller ska jag spara glaset så det blir = plåt, glas, stenull, plast, innerskiva i trä?
haee.gif
Många "eller" blev det ju...
Kan tillägga att jag vill gärna ta ur fönstren så jag kan täta runt eftersom det läcker in vid vissa av dom.
haee.gif
Tackar på förhand. action-smiley-030.gif
//Tommy

*Mathias
Hej,

gällande att lägga igen fönster inifrån är det viktigt att det verkligen sitter härdat glas i, gör det inte det så kommer de antagligen att spricka av värmen............


/MB
Svea HBV77
Hej på dig.
Vi har våra fönster kvar under plåten. Känns bra att de finns där om man nu skulle ångra sig och vill öppna på igen. Vår husbuss byggdes 1981 och det finns igen fukt eller andra problem med att de sitter kvar, annat än att det inte går att göra hål, typ ventilation, just där. Det sitter i följande ordning utifrån plåt, isolerglas, papp, isolering och väggskiva.
Lycka till med bygget. Ser ut som det kommer att bli fint.

//Sussie
*Tommy
Tack alla vänner!

Tänkte att jag skulle visa före och efter bilder på fönstren som jag gjort.

Första bilden är hur det såg ut när jag köpte bussen.

Andra bilden är efter urtagning av fönster samt tätning av plåten mot karossen/plåtskarvarna med svart silicon. Tog svart silicon då plåten är svart och är det otätt någonstans är det bara att platta till eller skära bort överflödet på utsidan. private.gif

Tredje bilden är inte så bra... men det är på hur det ser ut med plåt, isolering samt träskivan sett innefrån.


Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.