Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Drag till bussen
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Rasmus
Hej
Jag vill ha ett drag på min buss scania b111 -80.
Någon som har något tips vad man ska ha för drag och vad man ska bygga av. Vill helst få det godkänt för 3ton eller mer.
Tacksam för tipps och förslag.
Peeter HBV63
Har för mej att om du ska ha mer än 2 ton så måste du gå upp på 60 mm kula.Hade en 60 mm kula sittande på min scania 111, men har tagit bort den för att få dit bakgavellyften på ett bra sätt.
Vet att dom på besiktningen är mycket kinkiga när det gäller dragkrokar.

Om du söker på VVFS 2003:22 så hittar du på sid 114 vad som gäller....

Länk till VVFS 2003:22

Så här såg det ut på min buss...




// Peeter Hbv63
*Mathias
Hej,

jag har satt på en krok på min Scania från 88.

Man fick köpa det komplett med dragbalk och krok på Scania. 13 000 kr ink moms. Jag hade en verkstad som gjorde allt. Då är det en vanlig 50 kula. Tydligen finns det egentligen inte 60 kulor längre. De får inte monteras på bilar som är reg bes efter -98.

Sen vet jag inte vad som händer när man monterar det på en gammal ombyggd buss. Mitt funkade smärtfritt och jag får med mig bilen på trailern bakom. Man måste tänka på att inte ramla iväg i mått bara. Har man en 12 m buss är det lätt att ramla iväg över 18.75 vilket är maxmått utomlands.......

Jag tror jag får dra 3.5 ton på den, det fick jag i alla fall på min Land Rover med 50 kula. Kan kolla i papprena och återkomma.

Nyfiken fråga från min hustru, får man framföra ekipaget på ett BE kort om bussen är en Pb kl II? Ngn som vet?

/Mathias

CITAT(*Rasmus @ 16 Feb 2008, 17:41 ) *

Hej
Jag vill ha ett drag på min buss scania b111 -80.
Någon som har något tips vad man ska ha för drag och vad man ska bygga av. Vill helst få det godkänt för 3ton eller mer.
Tacksam för tipps och förslag.

*Rasmus
Jag frågade bilprovningen detta för en månad sedan och då sa som att som reglerna är i dagens läge, om den är reggad som personbil klass 2.
B-behörighet: 750kg (körkort före -96)
BE-behörighet: vad draget är godkänt för dock finns regler för om det är t ex tripplex drag så får man inte dra lika mycket om man använder 50mm kulan osv. (körkort utfärdat före -96)
C-behörighet: som BE fast max begränsad till 3500kg (körkortet godkänt)
CE: Som BE fast (körkortet godkänt när som hellst)

Vad draget kan bli godkänt för är olikt beroende på vad det är för diameter på kulan, om det är EEG godkänt, om det är ett hemmabygge osv.

Men han sa att någon ändring kan komma men inte på tal just då sa han...

Kolla gärna vad du får dra...
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.