Hej Kjelle.
Kul att du gillar vårat forum.
När det gäller kopplings scheman på bussar så är det lite kompliserat. När det gäller Scania och i ditt fall Scania Vabis BF 76 så är det alltid två scheman som gäller. Ett för chassidelen (Scania Vabis) och ett för karosseridelen (hägglunds)
Tankmätaren tillhör Scania och Värmaren Hägglunds.
Om vi tar tankmätaren och dennes funktion så är den lika som på alla BF och CF samt alla lastbilar av märket Scania vabis.
Den är ganska enkel, plussmatad bränslemätare vid kombinationsinstrumentet. Givar ledningen från tanken är minus styrd. Enklaste sättet att kontrolera systemet är att jorda ledningen vid tanken ( direkt i ramen) kontrolera om tankmätaren visar noll. Gör den det så lossa jordningen vid ramen och visar då mätaren full så är det fel på tankarmaturen.
Du kan även kolla med att jorda direkt i tanken för att säkerställa att tanken har jordförbinning.
Det vanligaste felet om det inte är tankarmaturen är att orginalledningen som är skarvad i ramen vid växelådan och där brukar kledningen oxidera av.
Hittar du inte något fel på dom ställena så felsök vid instrumentet på samma sätt.
(Jag utgår ifrån att tankmätaren slår på full när du trycker in nyckelen?) ansluter du en lampa i serie på jordsidan på ca 2watt (en gammal hederlig provlampa inga lysdioder) så skall mätaren visa ca halv tank.
När det gäller värmaren så kan det vara både EB och Webasto.
Då måste jag veta fabrikat och typbeteckning på värmaren.
Lycka till och hör av dig om du undrar över nått.
Tommy HBV 1