![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Göran HBV 222 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 ![]() |
Jag har en tanke om att sätta upp solfångare på taket men taket ser inte så kul ut i dagsläget. Så, först bör jag nog måla om det.
Nybörjare som jag är så är allt stora frågetecken för mig. Jag vet inte ens om busstak är stabila nog att gå upp på... Nå, jag utgår att det är ungefär som för allt måleri, det gäller att få färgen att sitta! Dvs, underarbetet är viktigt. Så här ser taket ut idag (jag är även nybörjare på photo stitching så bussen ser 'lite' böjd ut...) Blir det tillfälle att jobba under helgen så är tanken att jag ska ta mig upp och tvätta taket med högtryckstvätt och känna lite på den gamla färgen om den sitter hårt eller om det krävs slipning av hela taket. Bifogade bild(er) ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Frän buss du har, hur bär du dig åt när du vill svänga åt vänster
![]() ![]() ![]() Åter till det seriösa: Innan du målar så kolla så att alla skarvar på taket ser täta ut annars kan det bli tråkigheter om nåt år..... Du skriver att du ska sätta upp solfångare på taket, menar du solcell som ger el eller har du tänkt fixa varmvatten med solfångare? |
Göran HBV 222 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 ![]() |
Innan du målar så kolla så att alla skarvar på taket ser täta ut annars kan det bli tråkigheter om nåt år..... Tack för tipset. Du skriver att du ska sätta upp solfångare på taket, menar du solcell som ger el eller har du tänkt fixa varmvatten med solfångare? Ah... Oklar formulering av mig. Tanken var att sätta upp solcell för el, jag hittade en 50W solpanel som ser intressant ut både för att den förhoppningsvis kan ge el även då den är lite skuggad samt att priset inte var astronomiskt. |
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Jag skulle nog akta mig för högtryckstvätt. Hellre borste och tex. husvagnstvätt. Taket bör hålla att gå på men håll dig till skarvarna. Sen när du målar gör det inget om det blir lite extra färg över alla skarvar, för att minimera läckage.
//Sussie |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
50W solceller är ärligt talat inte mycket att hänga i julgranen. Hör med Tommy HBV1 om han har eller kan skaffa fram fler. Jag köpte en ny 235W solcellspanel billigt av honom. Den har måtten 1600x1000mm. Se mer här: http://www.husbussensvanner.net/forum/inde...?showtopic=2187
-------------------- |
Ewa HBV11 |
![]()
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Vad tänkte du använda för färg?
Jag ska täta Skräckens läckor på taket och ev måla sen. -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Göran HBV 222 |
![]()
|
50W solceller är ärligt talat inte mycket att hänga i julgranen. Hör med Tommy HBV1 om han har eller kan skaffa fram fler. Jag köpte en ny 235W solcellspanel billigt av honom. Den har måtten 1600x1000mm. Jo, jag hade faktiskt läst om din installation. Intressant läsning och bra beskrivning. Mycket var det faktiskt det du skrev som gjorde att jag sökte vidare och fann NS Effektivare Energi. Om jag tolkar det rätt så är deras panel en som ska fungera tämligen väl även då det är viss skuggning. Storleken på 50W-panelen är 1064*590 så den är lite mindre än den du monterade. Det bör kanske bli två eller till och med fler paneler för att få upp effekten lite från 50W. Än så länge har jag tid att fundera och vela mellan olika solpaneler, i och med att mitt tak inte är så vackert så tänkte jag börja med den delen. Hur är dina erfarenheter nu av den solpanel du monterade? Vad tänkte du använda för färg? Någonstans här i forumet läste jag om Teknos färg och att den hade fungerat bra att rolla. Jag har hittills bara köpt en liter Teknos Kirjo Aqua akrylatfärg bruten EX2-NCS-S0502Y Jag köpte endast en liter för att provmåla och se hur det fungerar och även se om jag tycker brytningen (Stockholmsvitt) blir bra. |
Ewa HBV11 |
![]()
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Du får berätta sen då hur det gick med målningen.
-------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Göran HBV 222 |
![]()
|
Jag skulle nog akta mig för högtryckstvätt. Hellre borste och tex. husvagnstvätt. Taket bör hålla att gå på men håll dig till skarvarna. Jag gjorde som du rådde mig till, borste och husvagnstvätt (Globex 80), det var massor med smuts och avlagringar som jag tvättade bort. Och visst höll taket att gå på, skarvarna var helt stadiga medan resten sviktade duktigt då jag kröp omkring. Förhoppningsvis blir det provmålning nästa helg, det är ju inte helt lätt att få så mycket gjort med små barn (och jobb under veckorna). Bifogade bild(er) ![]() |
Göran HBV 222 |
![]()
|
Har provmålat en del av taket, blev kanske lite mycket gult i brytningen så idag har jag köpt två nya burkar färg. En med mindre gult i och en helt utan brytning. Ska provmåla och se hur det blir.
Bifogade bild(er) ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 11th July 2025 - 22:35 |
Designed from: ![]() |