Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Elschema, Scania B 7663 -66a
* Kjelle
inlägg 3 Dec 2007, 21:37
Inlägg #1


Oregistrerad









Bifogad bildHej alla bussvänner!
Som nybliven bussägare så har jag lite problem!
Jag söker ett elchema till min buss, Det är en Scania B 7663 -66a med Hägglundskaross. Tankmätaren fungerar inte, Och inte heller
den stora extravärmaren i bussdelen sad.gif Samt lite andra småsaker som värme och sådant. Bifogar en bild på underverket!

MvH Kjell.

P.S Tack för ett bra forum, Det är bättre än en uppslagsbok thumbup.gif
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 3 Dec 2007, 22:58
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Kjelle.
Kul att du gillar vårat forum.
När det gäller kopplings scheman på bussar så är det lite kompliserat. När det gäller Scania och i ditt fall Scania Vabis BF 76 så är det alltid två scheman som gäller. Ett för chassidelen (Scania Vabis) och ett för karosseridelen (hägglunds)
Tankmätaren tillhör Scania och Värmaren Hägglunds.

Om vi tar tankmätaren och dennes funktion så är den lika som på alla BF och CF samt alla lastbilar av märket Scania vabis.
Den är ganska enkel, plussmatad bränslemätare vid kombinationsinstrumentet. Givar ledningen från tanken är minus styrd. Enklaste sättet att kontrolera systemet är att jorda ledningen vid tanken ( direkt i ramen) kontrolera om tankmätaren visar noll. Gör den det så lossa jordningen vid ramen och visar då mätaren full så är det fel på tankarmaturen.
Du kan även kolla med att jorda direkt i tanken för att säkerställa att tanken har jordförbinning.
Det vanligaste felet om det inte är tankarmaturen är att orginalledningen som är skarvad i ramen vid växelådan och där brukar kledningen oxidera av.
Hittar du inte något fel på dom ställena så felsök vid instrumentet på samma sätt.
(Jag utgår ifrån att tankmätaren slår på full när du trycker in nyckelen?) ansluter du en lampa i serie på jordsidan på ca 2watt (en gammal hederlig provlampa inga lysdioder) så skall mätaren visa ca halv tank.

När det gäller värmaren så kan det vara både EB och Webasto.
Då måste jag veta fabrikat och typbeteckning på värmaren.
Lycka till och hör av dig om du undrar över nått. hmm.gif hmm.gif
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 4 Feb 2008, 03:06
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Ohh... på tal om el...
En sak var det som inte fungerar i den nyinköpta bussen och det är varvräknaren. Bussen är en Scania F 112 VanHool. Någon som vet var jag borde börja kolla? Hur funkar en varvräknare på en diesel? Det finns ju ingen tändspole att plocka signal från, eller det är möjligen mekaniskt, dvs vajer?

O vad jag är ny på såna här stora fordon smile.gif
Men O vad roligt det är att lära sig nya saker smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 29 Feb 2008, 00:51
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Har nu fått reda på att varvräknaren får signal via generatorn. Någon som kan tipsa vart jag skall börja kolla för att ta reda på om det är givaren vid generatorn eller själva varvräknaren som är sönder. Man kan ju hoppas att det är nått kabelbrott bara...

Generatorn laddar för övrigt som den skall.



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 29 Feb 2008, 07:46
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Tom.
Varvräknaren är kopplad på ett utag som är märkt med W på generatorn. Du kan kontrolera att det är ok genom att ansluta en voltmeter och sätt voltmetern på AC alltså växelström. Lossa befintlig kabel på W utaget, anslut voltmetarens kablar mellan W och chassi jord exl på generatorn. Starta motorn och ändra sedan varvet på motorn då skall volten ändra sig.

Är det ok så koppla tillbaka kabelen på generatorn och gör samma kontroll framme vid varvräknarens anslutning som också är märkt W men då skall du mäta mellan kabelen och chassi jord.

Du kan ju också om du vill börja mäta vid varvräknaren direkt.
Du skall även ha 24 volt DC spänning på + utaget och chassi jord på - utaget på varvräknaren.

Lycka till action-smiley-030.gif
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 29 Feb 2008, 17:36
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Tommy, du är en KLIPPA!
Får kolla det på söndag - har minsann inte tid innan dess, späckat helgschema....


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 1st July 2025 - 23:09
Designed from: InfinityStyles.com