Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

3 Sidor V < 1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt
Ralf HBV 263
inlägg 25 Sep 2012, 14:54
Inlägg #16


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Vad spännande, jag har själv funderat på att stoppa in en värmare i bussen. Har suttit en innan. Men jag har inte kommit så långt att börja stöka och kollat var den gamla suttit eller fortfarande sitter ohmy.gif .
För hoppningsvis är alla dragningar fortfarande kvar. Hur kan man lättas koppla bort motorn? Att sätta en kran på ingående slang till motorn? Känns ju lite så där. Då gäller det ju att sätta en stor röd lapp på instrumment brädan.

/Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 26 Sep 2012, 17:00
Inlägg #17


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



CITAT(Ralf HBV 263 @ 25 Sep 2012, 15:54 ) *

Vad spännande, jag har själv funderat på att stoppa in en värmare i bussen. Har suttit en innan. Men jag har inte kommit så långt att börja stöka och kollat var den gamla suttit eller fortfarande sitter ohmy.gif .
För hoppningsvis är alla dragningar fortfarande kvar. Hur kan man lättas koppla bort motorn? Att sätta en kran på ingående slang till motorn? Känns ju lite så där. Då gäller det ju att sätta en stor röd lapp på instrumment brädan.

/Ralf

Jag gjorde en Tommy Hbv1 lösning. Bypass mellan in och utgående på motorn med avstängning på ingående.

Funkar super. Det enda som händer är att det inte kommer ngn värme från motorn in i bussen om man glömmer öppna. Det viktiga är att kylaren sitter på samma sida om avstängningen som motorn.

Motorns exp kärl används även när det är stängt via den öppna utgående anslutningen.

Med vänlig hälsning, mathias
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 27 Sep 2012, 00:00
Inlägg #18


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Jag tror jag hänger med. Ritade en otroligt skennant teckning hur jag tror du menade. Vart fick du tag i en bra kran? Kanske blir ett vår projekt, skall först spruta underredet.

/ Ralf


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 28 Sep 2012, 10:18
Inlägg #19


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Jag köpte avstängningskran (för att kunna stänga av bovärmen när motorn går) på Erlandsons brygga i Sickla, Stockholm, båtgrejer iofs men det bryr sig inte bussen om. Annars en välsorterad rörpularfirma borde ha dom rätta grejerna.

action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bengt HBV 256
inlägg 4 Oct 2012, 07:36
Inlägg #20


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 57
Registrerad: 30-May 12
Från: Ingarö
Medlemsnummer: 2247



CITAT(Tommy HBV 1 @ 18 Sep 2012, 13:52 ) *

Hej Bengt.

Att koppla termostaten på vattenpumpen är ingen bra ide'
Värmaren kommer att bli överhettad och överhettnings skyddet löser ut.

Koppla istället rumstermostaten via manöverkabelen (den gula) så funkar det.

Tommy HBV 1


Hej Tommy !

Nu har novisen (=jag) lyckats öppna termostaten och hittar då en liten plint till vilken jag troligtvis ska ansluta 24V och chassie samt även den gula kabeln Du nämnde. Ska den då in på ena plinten och "ut igen" på nästa? Finns det bara en gul kabel ? Så det blir rätt menar jag, har försökt läsa schemat för värmaren utan större framgång.
Bifogar ett par bilder; min värmare sitter i ett utrymme under förarplatsen, i kupén sitten en kontrollbox som även är mottagre för den trådlösa fjärrkontrollen. Kablarna Du ser på bilden kommer från värmaren till kontrollboxen som Du ser på den andra bilden.

Är inte någon mästare på forumfunktionerna heller så jag hoppas bilderna kommer med.

Vi hörs

Bengt HBV 256Bifogad bildBifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 5 Oct 2012, 06:09
Inlägg #21


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



CITAT(Ralf HBV 263 @ 27 Sep 2012, 01:00 ) *

Jag tror jag hänger med. Ritade en otroligt skennant teckning hur jag tror du menade. Vart fick du tag i en bra kran? Kanske blir ett vår projekt, skall först spruta underredet.

/ Ralf


Se till att få värmaren på rätt sida. Har du inte kranar på till och från rören till motorn?

Jag satte bara en vanlig kulventil som tålde värme på bypassen. Sen tänger jag den befintliga ventilen till motorn.....

/mathias
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 16 Oct 2012, 20:23
Inlägg #22


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Vart sitter värmaren från början om den är monterad haee.gif Har en brytare på instrumentpanelen för webasto. Har tänk göra ett försök att hitta var den suttit på bussen. Som det är nu så är alla kablar klippta bakom brytaren. Tänk om jag hittar en fullt fungerande webasto på 30kw baeh.gif . Kanske skall tilläga att det är en b58 års -79.

/Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bengt HBV 256
inlägg 16 Oct 2012, 21:41
Inlägg #23


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 57
Registrerad: 30-May 12
Från: Ingarö
Medlemsnummer: 2247



Hej Ralf

Ser ut på bilden som om det är en VanHool. Vi har en B58-60 VanHool med en Webastoratt på panelen under sidofönstret vid förarplatsen.

Värmarutrymmet i vår buss är rakt under förarplatsen, åtkomligt genom en lucka i karossen framför vänster framhjul. Tyvärr satt ingen värmare där när vi öppnade, däremot var el, soppa och vatten framdraget så montaget av den lilla (men fullt tillräckliga) 5kw-värmaren blev ganska enkelt.

Lycka till !

Bengt HBV256 thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 16 Oct 2012, 22:59
Inlägg #24


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Tack Bengt för det snabba svaret. Blev så nyfiken att jag knappt kan vänta till imorgon. Men till 99% att den är borttagen. Vet heller inte om det vore så kul med en 30kw värmare, har bara hört hur en 5kw låter. Tänk att vakna till nåt som låter som viggen som flyger över bussen på låg höjd... Kanske lite svårt med verklighets förakning ohmy.gif . Hur mycket låter eran på natten när ni sover?

MVH Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bengt HBV 256
inlägg 18 Oct 2012, 21:46
Inlägg #25


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 57
Registrerad: 30-May 12
Från: Ingarö
Medlemsnummer: 2247



Hej Ralf

En 30kw:are borde ju låta en del.... Vad gäller vår värmare så stör den inte eftersom vi sover längst bak. Nu har vi inte fått fart på termostaten än så än så länge har vi slagit av den innan natten eftersom vi förmodligen skulle svettas ihjäl annars.

Ha det bra!

Bengt
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 20 Oct 2012, 11:12
Inlägg #26


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Ne man kommer ju en bit ifrån, men tyvärr så har vi 2 sovplatser mitt bussen.
Det tråkiga är att jag inte ens kollat om det sitter en där, fick annat att göra. När jag kom in i bussen så var det vatten på golvet cry.gif .
Runnit längs väggen vid någon plåt. Så det blir till att riva en inner vägg istället. Man älskar inte sin buss alla gånger...

En man med hängande huvud....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 20 Oct 2012, 18:39
Inlägg #27


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



@Ralf
Du har min djupaste sympati!!! Har "gjort" ett tak och inser att jag köpt mej ett till shockkk!.gif Bara att börja från början... dry.gif
Så, jag känner med dig!! Lycka till thumbup.gif

action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 20 Oct 2012, 22:47
Inlägg #28


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Ja ett tak vore inte dumt. Ser ut som dit tak är klart innan helgen är över, Jobbar på bra.

// Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 21 Oct 2012, 10:44
Inlägg #29


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



AJ aj aj Ralf, inge kul med läckage.
Bråkar själv med en läcka i förrådet, har silikonat hela taket men har tydligen missat något ställe cry.gif
Hoppas det reder sig och att det inte blir en för omfattande operation för dig att fixa.

action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 23 Oct 2012, 15:53
Inlägg #30


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Ja det är ju aldrig kul. Men nu är väggen riven och jag väntar å väntar på att det ska börja regna angry.gif
Men ne bara solsken. Men jag tror att jag vet. Infästningen på markisen. Får nog bli att spruta rakt upp med högtryckstvätten.

Hej hå.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

3 Sidor V < 1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 4 May 2024 - 19:15
Designed from: InfinityStyles.com