Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt
HBV:s forum > Husbussar > El, VA & AV
Bengt HBV 256
Hej alla vänner !

Jag har nu på ett väldigt trevligt sätt överlevt den första sommaren med bussen. Det som saknas nu när temperaturen faller är bra värme när bussen står still.
Som den amatör jag är, köpte jag i somras en Ebersprächer vattenburen dieselvärmare som jag tänkte koppla in på elementen på den plats undeer förarplatsen där det tidigare suttit en värmare.
Till denna plats var el, diesel och vatten ju redan framdraget.
Jag köpte (tämligen) medvetet en för liten värmare - 5kW - men säljaren som tidigare också haft en gammal B58 med en något mindre värmare i menade att det skulle fungera utmärkt.
Verkstaden där bussen nu befinner sig för installatyion av värmaren är dock av en helt annagt åsikt och menar att installationen skulle vara helt meningslös och värmen kanskke skulle nå ett eller två av elementen. De anser att dubbla effekten ca 10kW är absolut nödvändig. Jag förstår att det vore bättre men det är en helt annan prislapp då.
Vi tänker inte vara ute när det är nedåt nollan utan jag är bara ute efter att kunna få lite värme vid höstutflykter där yttertempen inte går under +5.
Är det någon som har en åsikt i frågan ? Är det helt bortkastade pengar att montera 5kW-värmaren ? Värmaren är en helt ny Hydronic D5 W SC, tyvärr för 12V så det behövs en omformare till 24V också.
Tacksam för era synpunkter!
Vänliga busshälsningar
Bengt HBV 256 action-smiley-030.gif
RICKARD/ULLRICK HBV74
Kan du inte stoppa in en liten vedkamin nånstans? Borde räcka om du bara behöver "driva ut fukten" emellanåt! thumbup.gif
Och ved finns ju överallt.
Lars och Elisabet HBV 251
Hur blir det om man sätter in en cirkulationspump? Är det så att bussens vanlig värmesystem får cirkulation i systemet med hjälp av motorns vattenpump? hmm.gif
Börje HBV216
Bengt, jag tror din värmare på 5 kW räcker för att få varmt i bussen. Om motorn fortfarande ligger i samma krets och också skall värmas upp samtidigt så börjar det kanske bli knappt…
Det finns lika många lösningar på värme och varmvatten som det finns bussar.

För oss räcker 2000W mer än väl för värme. Vi har varit ute i 10-12 minusgrader utan problem och ingen som fryser och ingen fukt.
Jag tror vi klarar mycket kallare temperatur än så. En avgörande faktor är nog hur mycket oisolerat bussglas man har kvar och hur isoleringen är rent allmänt i väggar, golv och tak. Jag har också en skiljevägg med en dörr mellan kördelen och bodelen.

I min buss är värmen uppdelad i två kretsar. En vattenburen krets för ”bodelen” med nya radiatorer runt alla väggar i hela bussen.
I ”kördelen” har jag kvar originalradiatorer och defrosteranläggning.
Kretsarna har ”kontakt” med varandra via en värmeväxlare.

Värmen i bodelen tillförs på 3 olika sätt.

Från motorns kylvatten. Från förarplatsen öppnar jag en kran till en krets som får motorns kylvatten att passera genom en värmeväxlare. På andra sidan värmeväxlaren har jag en separat cirkulationspump för bodelens radiatorvatten. Jag kan manuellt från förarplatsen med kranen reglera flödet av kylarvattnet från motorn till värmeväxlaren, och därmed temperaturen på bodelens radiatorer under körning. Bodelens cirkulationspump styrs också från förarplatsen.

Samma kylvatten går samtidigt genom en varmvattenberedare för tappvatten till disk och dusch. Den beredaren håller värmen på varmvattnet minst ett dygn, samma temp som motorn hade när jag stängde av bussen. Beredaren är på 20 liter så det blir ganska många liter 30-40 gradigt vatten. Jag har enhandsblandare överallt så det blir alltid ”lagom” temperatur på tappvattnet.

När jag stoppat motorn så kan jag fortsätta cirkulera motorns kylarvattnet med en separat elektrisk vattenpump för att ta till vara överskottsvärmen i motorn. Bra vid tillfälliga stopp eller bara för att ta tillvara gratisvärmen om vi fricampar…

Om jag har tillgång till ett eluttag, fungerar samma krets som ovan enligt följande.
Värmen på elementen drivs då av primusvärmarens elpatron. Den har 2 effektsteg 1000w och 2000w och styrs av en termostat placerad inne i bussen.
Läget 1000W är bra om man står på ett eluttag med 6 amp.säkring.
Varmvattenberedaren har en 1000W elpatron som räcker mer än väl.

Om vi fricampar går ovanstående primusvärmare in med gasolfunktionen.
Jag har en primus 2400, och jag tror att det betyder att den på gasoldrift ger motsvarande 2400w på eldrift.
Jag märker i alla fall ingen stor skillnad i effekt om jag kör primusvärmaren på el eller gasol.

Varmvatten för disk och dusch kommer då från en separat Truma Gasol-vattenberedare.

Alla blir lyckliga på sitt sätt, det här är mitt…

PS. Jag har flera gånger tänkt komplettera/ersätta min gasolpanna med samma Ebersprächer som du har. Kolla hur dina slangar och rör går så du inte värmer motorn i onödan om du inte vill ha din Ebersprächer som motorvärmare när det inte behövs…


PS.2 / Bengt, jag har inte glömt att jag skulle ordna en kopia på el-schemat...


Vi ses
Börje
Bengt HBV 256
Hej alla och tack för era svar !

Vedpannan är ju en ide men jag törs inte tänka på konsekvenserna om jag skulle såga hål i karossen för skorstenen så den lösnings får nog anstå tills vidare......

Att sätta in en extra cirkulationspump är nog väldigt bra för jag gissar att det är att få vattnet i rörelse som kan vara ett problem för en för klen värmare.

Tack Börje för din beskrivning av bussen, jag ligger nog ganska långt efter i jämförelse....Jag har inte koll på alla rör (lika lite som jag har koll på alla ledningar) så jag vet inte om det finns cirkulationspumpar eller om det bara är motorn som driver runt vattnet. Alla element funkar i alla fall under drift och de kan regleras och slås av med en termostatratt som sitter bakom förarstolen (den kan även användas för att få lite bättre kylning till motorn i riktigt jobbiga uppförslut....). Jag hade tänkt att installationen skulle göras så att man kan skilja ifrån motorn så man slipper värma den om man inte vill.
Sedan kan man ju fråga sig om man ska konvertera 24V till 12 för att driva den eller sätta in ett eget 12v batteri med egen laddning? Det finns alltid något att sitta och fundera över.....och vad gäller elschemat; ta det lugnt; den som väntar på något gott......

Ha det bra, jag hoppas vi ses "in real life" vid tillfälle!

Hälsningar från HBV 256 med besättning
Börje HBV216
CITAT(Bengt HBV 256 @ 2 Sep 2012, 12:24 ) *


Sedan kan man ju fråga sig om man ska konvertera 24V till 12 för att driva den eller sätta in ett eget 12v batteri med egen laddning?


Hej Bengt!

Jag har gjort så. Två batteribanker, en 12v och en 24v.
En 24v generator och en 12v generator enligt bilden.
Klicka för att visa den bifogade filen
När bussen är parkerad så slår jag av huvudströmbrytaren
till 24v och förbrukar allt jag behöver från 12v.

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif

*Nicklas A
Håller till stor del med föregåene talare. En 5 kW dieselvärmare värmer ju i princip lika mycket som om du ställer in 5kW kupevärmare. Hur lång värmen räcker beror ju på bussens isolering men troligen till -5 till -10 grader. Du måste ha en cirkulationspump som går samtidigt med dieselvärmaren annars överhettar den och det är den pumpens kapacitet som avgör hur många element i bussen som blir varma. Och om ditt värmesytem är dimensionerat som mitt med ett 22 mm kopparrör runt hela bussen så går flödet lätt runt. Så jag skulle bli förvånad om det inte blir varmt i din buss med dom saker du har.

ang 12 eller 24 volt så förespråkar jag som vissa andra att ha så myket som möjligt på 24v och sedan omvandlare på dom få saker som måste ha 12v.

Lycka till med värmen.
/ Nicklas
Bengt HBV 256
Hej igen!

Börje, snyggt generatormontage !

Nicklas, tack för Ditt svar - vi kör och håller tummarna!

Jag återkommer med rapport om det blev varmt eller ej.

Må så gott !

Bengt HBV256
Bengt HBV 256
Hej allesammans !

Här kommer rapport från värmarfronten.

Den omtalade värmaren är nu monterad och provkörd och en sak är klar: varmt blir det! Detta trots att motorn ännu inte går att koppla från utan vi vämer hela den klumpen och alla element i bussen.

Problemet nu är att undertecknad inte riktigt hade koll på vad han införskaffade. Värmaren visar sig vara avsedd som parkeringsvärmare för att tidsinställas för uppvärmning och ge en varm och mysig bil om vintermornarna.

Den går att starta i kontinuerlig drift men går inte att ställa på någon speciell temperatur; den värmer till vattnet blir 85°, stänger av uppvärmningen och vispar runt vattnet för att starta igen när det blivit 70°. Detta innebär - åtminstone så här under hösten - att man får ta av mer och mer kläder ju senare det blir på kvällen och till sist sitter man där näck och svettas tills man måste stänga av värmaren (något överdrivet). Man lägger sig i en varm och mysig buss för att vakna tämligen kylig dito.

Jag försöker fortfarande lista ut timerfunktionen men har inte lyckats helt. Det vore ju också förträffligt om man kunde hitta någon som kunde justera start- och stopptemperaturerna något.

Ha det bra i bussarna !

Bengt HBV 256
Chris HBV 132
Hej Bengt
En vanlig rumstermostat som du koppla till värmarens cirkulationspump och monterar sen på lämplig plats i bussen borde ju hjälpa.

hälsning
Chris
Tommy HBV 1
Hej Bengt.

Att koppla termostaten på vattenpumpen är ingen bra ide'
Värmaren kommer att bli överhettad och överhettnings skyddet löser ut.

Koppla istället rumstermostaten via manöverkabelen (den gula) så funkar det.

Tommy HBV 1
Bengt HBV 256
Hej Tommy
Tack för ditt svar, misstänkte att Du hade koll på det där. Ska ut och kolla efter gul kabel vid första bästa tillfälle. Vad köper man för termostat? Säljer Du såna?

När man väl knåpat ihop det hela innebär det då att termostaten slår av värmaren helt nåt maxtemp är nådd för att återstarta vid inställd mintemp?

Varma hälsningar

Bengt HBV256
Tommy HBV 1
Hej Bengt.
Det går med en vanlig rumstermostat avsedd för inomhusbruk. Får du tag i en med brytare i så kan du även använda den som tillslagsbrytare. Är du intreserad så har vi sådana.

När det gäller funktionen så blir det som du skriver.
Uppnådd inställd temp värmaren stannar helt (även cirkulationspumpen efter renblåsningsfasen)

Vid fallande temp så återstartar den som vid en normal start.

Tommy HBV 1
Hasse HBV 253
Hej hej!

Följer den här tråden med intresse eftersom även jag måste se till att få en kontinuerlig grundvärme i bussen, men som vanligt har jag svårt att få ihop saker och ting utan en schematisk skiss eller en "livebesiktning".

Kan bara gratulera Bengt som har fått värme i sin buss även om det "svajar" lite drink.gif

Längst bak i förrådet sticker det ut en slang som går från ena radiatorsidan till den andra, en gång i tiden så har det suttit en dieselvärmare/brännare där men förra ägaren slängde ut den då den var ur funktion. Gissar att det "bara" är att sätta in en ny men det är en djungel med grejer på marknaden. Vill gärna ha en så energisnål historia som möjligt både i inköp och drift el/diesel och gärna så underhållsfritt som möjligt.

Har kollar på vattenmantlade Glembring/Reflex men det kanske är fel grej?

Tips och kunskap emottages tacksamt.

wacko.gif action-smiley-030.gif
Bengt HBV 256
Hej Tommy

Tack för svar! Jag slår till på en termostat direkt.

Jag mailar mina uppgifter. Återkom om Du vill ha betalt i förskott eller hur Du vill att vi gör.

Trevlig Helg !

Bengt 256 cheers.gif
Ralf HBV 263
Vad spännande, jag har själv funderat på att stoppa in en värmare i bussen. Har suttit en innan. Men jag har inte kommit så långt att börja stöka och kollat var den gamla suttit eller fortfarande sitter ohmy.gif .
För hoppningsvis är alla dragningar fortfarande kvar. Hur kan man lättas koppla bort motorn? Att sätta en kran på ingående slang till motorn? Känns ju lite så där. Då gäller det ju att sätta en stor röd lapp på instrumment brädan.

/Ralf
*Mathias
CITAT(Ralf HBV 263 @ 25 Sep 2012, 15:54 ) *

Vad spännande, jag har själv funderat på att stoppa in en värmare i bussen. Har suttit en innan. Men jag har inte kommit så långt att börja stöka och kollat var den gamla suttit eller fortfarande sitter ohmy.gif .
För hoppningsvis är alla dragningar fortfarande kvar. Hur kan man lättas koppla bort motorn? Att sätta en kran på ingående slang till motorn? Känns ju lite så där. Då gäller det ju att sätta en stor röd lapp på instrumment brädan.

/Ralf

Jag gjorde en Tommy Hbv1 lösning. Bypass mellan in och utgående på motorn med avstängning på ingående.

Funkar super. Det enda som händer är att det inte kommer ngn värme från motorn in i bussen om man glömmer öppna. Det viktiga är att kylaren sitter på samma sida om avstängningen som motorn.

Motorns exp kärl används även när det är stängt via den öppna utgående anslutningen.

Med vänlig hälsning, mathias
Ralf HBV 263
Jag tror jag hänger med. Ritade en otroligt skennant teckning hur jag tror du menade. Vart fick du tag i en bra kran? Kanske blir ett vår projekt, skall först spruta underredet.

/ Ralf
Hasse HBV 253
Jag köpte avstängningskran (för att kunna stänga av bovärmen när motorn går) på Erlandsons brygga i Sickla, Stockholm, båtgrejer iofs men det bryr sig inte bussen om. Annars en välsorterad rörpularfirma borde ha dom rätta grejerna.

action-smiley-030.gif
Bengt HBV 256
CITAT(Tommy HBV 1 @ 18 Sep 2012, 13:52 ) *

Hej Bengt.

Att koppla termostaten på vattenpumpen är ingen bra ide'
Värmaren kommer att bli överhettad och överhettnings skyddet löser ut.

Koppla istället rumstermostaten via manöverkabelen (den gula) så funkar det.

Tommy HBV 1


Hej Tommy !

Nu har novisen (=jag) lyckats öppna termostaten och hittar då en liten plint till vilken jag troligtvis ska ansluta 24V och chassie samt även den gula kabeln Du nämnde. Ska den då in på ena plinten och "ut igen" på nästa? Finns det bara en gul kabel ? Så det blir rätt menar jag, har försökt läsa schemat för värmaren utan större framgång.
Bifogar ett par bilder; min värmare sitter i ett utrymme under förarplatsen, i kupén sitten en kontrollbox som även är mottagre för den trådlösa fjärrkontrollen. Kablarna Du ser på bilden kommer från värmaren till kontrollboxen som Du ser på den andra bilden.

Är inte någon mästare på forumfunktionerna heller så jag hoppas bilderna kommer med.

Vi hörs

Bengt HBV 256Klicka för att visa den bifogade filenKlicka för att visa den bifogade filen
*Mathias
CITAT(Ralf HBV 263 @ 27 Sep 2012, 01:00 ) *

Jag tror jag hänger med. Ritade en otroligt skennant teckning hur jag tror du menade. Vart fick du tag i en bra kran? Kanske blir ett vår projekt, skall först spruta underredet.

/ Ralf


Se till att få värmaren på rätt sida. Har du inte kranar på till och från rören till motorn?

Jag satte bara en vanlig kulventil som tålde värme på bypassen. Sen tänger jag den befintliga ventilen till motorn.....

/mathias
Ralf HBV 263
Vart sitter värmaren från början om den är monterad haee.gif Har en brytare på instrumentpanelen för webasto. Har tänk göra ett försök att hitta var den suttit på bussen. Som det är nu så är alla kablar klippta bakom brytaren. Tänk om jag hittar en fullt fungerande webasto på 30kw baeh.gif . Kanske skall tilläga att det är en b58 års -79.

/Ralf
Bengt HBV 256
Hej Ralf

Ser ut på bilden som om det är en VanHool. Vi har en B58-60 VanHool med en Webastoratt på panelen under sidofönstret vid förarplatsen.

Värmarutrymmet i vår buss är rakt under förarplatsen, åtkomligt genom en lucka i karossen framför vänster framhjul. Tyvärr satt ingen värmare där när vi öppnade, däremot var el, soppa och vatten framdraget så montaget av den lilla (men fullt tillräckliga) 5kw-värmaren blev ganska enkelt.

Lycka till !

Bengt HBV256 thumbup.gif
Ralf HBV 263
Tack Bengt för det snabba svaret. Blev så nyfiken att jag knappt kan vänta till imorgon. Men till 99% att den är borttagen. Vet heller inte om det vore så kul med en 30kw värmare, har bara hört hur en 5kw låter. Tänk att vakna till nåt som låter som viggen som flyger över bussen på låg höjd... Kanske lite svårt med verklighets förakning ohmy.gif . Hur mycket låter eran på natten när ni sover?

MVH Ralf
Bengt HBV 256
Hej Ralf

En 30kw:are borde ju låta en del.... Vad gäller vår värmare så stör den inte eftersom vi sover längst bak. Nu har vi inte fått fart på termostaten än så än så länge har vi slagit av den innan natten eftersom vi förmodligen skulle svettas ihjäl annars.

Ha det bra!

Bengt
Ralf HBV 263
Ne man kommer ju en bit ifrån, men tyvärr så har vi 2 sovplatser mitt bussen.
Det tråkiga är att jag inte ens kollat om det sitter en där, fick annat att göra. När jag kom in i bussen så var det vatten på golvet cry.gif .
Runnit längs väggen vid någon plåt. Så det blir till att riva en inner vägg istället. Man älskar inte sin buss alla gånger...

En man med hängande huvud....
Lars och Elisabet HBV 251
@Ralf
Du har min djupaste sympati!!! Har "gjort" ett tak och inser att jag köpt mej ett till shockkk!.gif Bara att börja från början... dry.gif
Så, jag känner med dig!! Lycka till thumbup.gif

action-smiley-030.gif
Ralf HBV 263
Ja ett tak vore inte dumt. Ser ut som dit tak är klart innan helgen är över, Jobbar på bra.

// Ralf
Hasse HBV 253
AJ aj aj Ralf, inge kul med läckage.
Bråkar själv med en läcka i förrådet, har silikonat hela taket men har tydligen missat något ställe cry.gif
Hoppas det reder sig och att det inte blir en för omfattande operation för dig att fixa.

action-smiley-030.gif
Ralf HBV 263
Ja det är ju aldrig kul. Men nu är väggen riven och jag väntar å väntar på att det ska börja regna angry.gif
Men ne bara solsken. Men jag tror att jag vet. Infästningen på markisen. Får nog bli att spruta rakt upp med högtryckstvätten.

Hej hå.
Hasse HBV 253
Ha ha, ja det är ju inte ofta man sitter och väntar på att det ska regna, när man behöver det som bäst så är det någon annanstans.

Tjo!
Ralf HBV 263
Måste bjuda på denna annons på blocket 9,3 kw värmare för 3500:- låter som en hygglig affär.
http://www.blocket.se/goteborg/Webasto_DBW...tm?ca=5&w=3

Jan HBV 283
CITAT(Ralf HBV 263 @ 5 Nov 2012, 00:06 ) *

Måste bjuda på denna annons på blocket 9,3 kw värmare för 3500:- låter som en hygglig affär.
http://www.blocket.se/goteborg/Webasto_DBW...tm?ca=5&w=3

hade min inte funkaat klockrent hade jag köpt den.
Sören HBV 301
Finns det möjlighet att någon av er vill rita en skiss på hur ni har kopplat:

1. Utan plattvärmeväxlare med kranar och pump.

2. Med växlare och kranar och pump.

Mvh Sören
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.