Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Bygget av våran husbuss, Hur våran buss tar sin husbussform. ;)
*Tommy
inlägg 3 Dec 2008, 12:33
Inlägg #16


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 35
Registrerad: 10-August 08
Från: Alunda
Medlemsnummer: 749



Hej Putte!

Tackar så mycket för tipset! thumbup.gif
Uppvärmningen jag har just nu är på hela tiden eftersom jag har bussen som "övernattningsstuga" på jobbet, men jag har "bara" el-element (2 st 2000w element) som inte riktigt räcker till när det blir mer än -10 grader, visserligen har jag då fortfarande ca 19 grader där jag sover tack vare att jag skärmar av "sovdelen" med ett skynke samt att ett av elementen står i "sovdelen" (längst bak i bussen).
Elkostnaderna just nu behöver jag inte bry mig om då elen är gratis på bygget... hehe..

Det jag är ute efter är ett bra värmesystem som jag kanske kan koppla till det befintliga elementen som sitter orginal och som annars värms upp av motorn (väldigt effektivt fungerar det åxå).
Det har suttit en webasto-värmare som gått på diesel, men den följde inte med då jag köpte bussen...
Men jagv är lite skeptisk till att köra en värmare som bara går på diesel... skulle vilja ha en effektiv el/diesel värmare eller dyligt som fungerar även på en camping (el) allterativt i skogen (diesel).

Är inne på att bygga/köpa en kamin till bussen som i så fall hamnar nästan i mitten i bussen, med en liten fläkt och lite ventilationsrör kan man ju styra var värmen kommer att hamna.
Men är lite orolig för syret i bussen... kan elden "äta" upp all syre så man somnar för gott i bussen?
Om så är fallet så borde man kunna ta luft/syre utifrån med hjälp av ett rör som går in underifrån in i kaminen?
Varmt som tusan måste det ju kunna bli om man använder denna konstruktionen. blomma.gif
+ att då kan man ju ställa sig vart man vill då pinnar att elda med finns överallt.
Fläkten kan ju gå på 12v då jag har ett stort sådant batteri som även laddas då jag kör bussen.

Många tankar å idéer har man ju... laugh.gif

Vad tycker/tänker du/ni om mina idéer?


--------------------
Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a

// Tommy
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*putte
inlägg 3 Dec 2008, 19:34
Inlägg #17


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 24
Registrerad: 28-November 08
Medlemsnummer: 880



DET där med kamin låter kul,men tänk på att inte krångla till det för mycket .gasol kamin är ju effektivt och bra ,men gasolbesiktningen svin dyr,jag kör med en dieselvärmare
webasto 90s funkar fint, en 6kw elpatron har jag tängt bygga in i systemet till sommaren (obs problem med 3fas uttag på camping)
kom just på i skrivande stund elpanna där fins ju allt elpatroner cirk pump styr utrustning ska kolla blocket och fundera vidare. haee.gif


Bifogade fil(er)
Bifogad fil  v_rme_buss_reviderad.bmp ( 576.05k ) Antal nerladdningar: 70
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*putte
inlägg 3 Dec 2008, 19:48
Inlägg #18


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 24
Registrerad: 28-November 08
Medlemsnummer: 880



diesel värmare / el ,jag har alldrig sett någon sådan typ av värmare ,men svara gärna någon där ute om ni har sett någon.
det där med att köra på el patron är ett problem för oss buss ägare pga effekt behovet för om man skulle använda en patron på 2000w/ 9A skulle du inte märka att du har den inkopplad en för stor vatten mängd vattnet hinner kylas ner för mycket.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Angelica & Peter HBV181
inlägg 3 Dec 2008, 20:56
Inlägg #19


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 84
Registrerad: 4-June 08
Medlemsnummer: 697



Hej,

Vedkamin vet jag många som har och oftast finns det såpass många ventiler och andra springor i en buss så det borde inte vara något problem med friskluft.

Kom bara ihåg att det måste finnas ventiler på båda sidor av bussen.
En bekant till mig råkade ut (vi tror det var orsaken i alla fall) att all luft sögs ut ur bussen när ventilerna låg i lä för vinden - om jag kommer ihåg sätt så hände det 2 gånger - som tur var var det någon som vaknade och fick ut övriga (illamående och med huvudvärk).

HBV 181/Peter
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 9 Mar 2010, 11:46
Inlägg #20


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



tjenna tommy

Hur går de för dej ? hmm.gif

har int hört av dej på ett tag nu

jag får la åke förbi å se hur de går tror jag lol laugh.gif

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 24 Apr 2010, 14:27
Inlägg #21


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Under vintern undrade jag också hur det gick med vårt gamla objekt så jag mailade Tommy men fick inget svar. Ska jaga på honom igen.
mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 16 May 2024 - 23:36
Designed from: InfinityStyles.com