Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> bygga husbuss tips
Tommy Karlsson
inlägg 10 May 2005, 11:47
Inlägg #1


Oregistrerad









Hej
Jag har köpt en fd.bokbuss (9,6 m) och planerar att bygga husbuss av denna.
Av erfarenhet frÄn andra projekt sÄ brukar kostnad och tidÄtgÄng multipliceras med pi(3,14) för att stÀmma med verkligheten.
Nu vill jag vara mer effektiv och efterlyser de dÀr riktigt bra lösningarna som jag tror att ni pÄ detta forumet besitter.
ÖnskemĂ„l bussen ska innehĂ„lla kök med ugn spishĂ€ll för el och gas,toalett, dusch
6 fasta sovplatser samt en bÀddsoffa.
Registreras för 8 passagerare.
hur ska jag lösa elsystem 12,24resp 220v?
vattensystem?
avloppssystem?
presentera gÀrna era busslayouter

Tack pÄ förhand Tommy Karlsson Bengtsfors
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 10 May 2005, 13:08
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Tommy.
Jag skall försöka svara pÄ dina frÄgor sÄ gott jag kan.
Vad det gÀller elen sÄ inrikta dig bara pÄ 24 volt.
Försök att skippa gasolen, en dyr kostnad vid besiktning. Du kan lÀgga den summan pÄ en diesel spis. Hur mycket kommer du att anvÀnda ugn? Det kanske rÀcker med en mickro. Köp en omformare frÄn 24v till 220v och en vanlig 220 mickro. denna kan du anvÀnda till andra 220 saker ocksÄ. KylskÄp skaffar du ett 24 volts kompressor skÄp. VÀrmesystemet kopplar du in pÄ ordinarie kylsystem uppvÀrmning via dieselpanna. Kran sÄ att du kan sektionera bort motorn nÀr du stÄr stilla. Toa tycker jag att den bÀsta Àr med fast tank, bekvÀmt att tömma och inget söl och kladd. Vi har en tank pÄ ca 50 liter och för tvÄ pers sÄ klarar vi vÄrat behov i ca 10 dagar. GrÄvattnet frÄn dusch och tvÀttstÀll gÄr ner i en separat tank och det anvÀnder vi att spola med. DiskbÀnkens grÄvatten Àr kopplat till en separat tank. Duschen Àr uppbyggd av en ducshkabins botten. FÀrskvattnet förvarar vi i vanliga 25 liters plast dunkar, vi har 4 st sÄdana med och bara flyttar över slangen till nÀsta dunk nÀr det tryter. lÀtt att fylla pÄ om man stÄr stilla nÄgon stans, samt hygeniskt bara att byta nÀr dom blir sjaskiga.
SÀngar kolla Ikea fins fÀrdiga med madrasser och allt. Jag har Àven sett dom som anvÀnt vÄningsÀngar och förankrat tillsmmans.

HĂ€lsningar
Tommy Karlsson Karlstad
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 10 May 2005, 14:07
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV GĂ€st
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Som ombyggare av just en bokbuss sÄ kan jag bara skriva under pÄ vad Tommy sÀger.
Jag kan bifoga min layout i ett separat mail till Dig - men hÀr tar det för mycket plats.
Beroende pÄ vad Du fick med i bussen frÄn början sÄ kan det vara mer eller mindre dyrt.
Min egen bokbuss var redan frÄn början utrustad med 220 volts sinusinverter, jÀttestor batteribank, truckladdare och separat toautrymme. Dessutom fanns kylskÄp (dock för litet) och primitiv matlagningsmöjlighet.
Min buss Àr nÄgra meter till - men i stora drag sÄ ser den ut enligt följande: En dubbelsÀng (Ikea resÄrsÀng) i stÀngbart utrymme lÀngst bak, med förvaring under. Vill Du göra ett större ingrepp och inte har motorn placerad bak sÄ kan Du göra ett fantastiskt förvaringsutrymme/garage under sÀngplatsen.
Jag har dÀrefter framÄt i bussen dubbla vÄningssÀngar - 2 pÄ vardera sida. OxÄ med Ikeas resÄrsÀngar som bas, dom Àr förankrade med stÄlprofiler som ocksÄ utgör stommen för vÀggar. DÀrefter kommer pÄ ena sidan toalettutrymmet och pÄ andra en stor garderob och dÀrefter pentryt. Pentry skall Du göra sÄ enkelt som möjligt och utan gas. Diesel- eller spritkök och micro - det rÀcker mer Àn vÀl (dessutom slipper Du bekymra Dig om gastuber som alltid tar slut och dessutom kostar skjortan nÀr Du ska besiktiga).
Framför pentryt och ingÄngen sÄ har jag tvÄ bÀddsoffor som Àr lÀngsmonterade med förvaringsutrymme under. Dessa anvÀnds dels som sittplatser bÄde nÀr man Äker och nÀr man umgÄs/kÀkar och dels som extra sÀngplatser. Under finns massor av förvaring. Sedan har jag ett löstagbart bord med uppfÀllbara klaffar som sticks ned i durken nÀr man har behov av mat/barbord, stuvas undan i en av garderoberna nÀr man vill ha bort det. Vidare framÄt finns de ursprunliga garderoberna pÄ var sida som innehÄller kylskÄp, laddare, inverter, annan el och förvaringsutrymmen. Slutligen har jag behÄllt skrivborden som ursprungligen var för biblioteksarbetet - dock med modifiering. Dom Àr kanonbra för datorarbete eller groggbÀnk.
El - behÄll 24 volt och se till att anvÀnda detta till sÄ mycket belysning och utrustning som möjligt. Om Du inte har sÄ skaffa en inverter för 220 volt sÄ kan Du anvÀnda en massa andra och nyttiga prylar - dator, tv, stereo, micro, dammsugare etc. Blanda inte in 12 volt i systemet det krÄnglar bara till det.
Toa - lagom stor fast tank, 100 liter kanske borde rÀcka lÄngt. Jag har en toa frÄn en turistbuss som har en egen tank och Àr recirkulerande med en egen kapacitet pÄ 70 liter och dessutom en fast tank (dÀr man tömmer toans tank) pÄ 120 liter.
GrÄvatten - jag har tvÄ fasta tankar för viktfördelning pÄ 75 liter vardera.
FÀrskvatten - har jag tvÄ tankar, en för pentryt som finns under en bÀddsoffa och en under en av vÄningssÀngarna som försörjer toan.
Dusch - Àr jag mer osÀker pÄ att jag ska montera in i bussen. Jag har sett alla former av vattenskador och det gÄr Ät en hÀftig ventilation för att vara bombsÀker.
VÀrme - jag har en Webasto, originalmonterad, pÄ 23kW och det Àr nog för mycket, hÀlften hade rÀckt. Tommys rÄd att koppla bort motordelen Àr helt rÀtt - behövs ju inte nÀr man anvÀnder bussen för boende under sommarhalvÄret.
Du fÄr gÀrna kontakta mig direkt sÄ kan vi sprÄka vidare.

hejs/GB

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy Karlsson
inlägg 11 May 2005, 08:07
Inlägg #4


Oregistrerad









Tusen tack för era svar,Tommy och George
jaha det var flera vÀrdefulla tips bara pÄ nÄgra timmar.

George, vÄra utgÄngsmaterial verkar vara mycket lika i utformningen vad jag kan förstÄ av din beskrivning betrÀffande utrustning som finns i bussen sÄ Àr jag lite osÀker eftersom jag inte har tillgÄng till den Ànnu, men jag tror att det finns vÀrmare ,220 inverter, laddare, toautrymme och en liten kyl Àven i min buss.
betrÀffande pentryt sÄ Àr jag osÀker om den minimalistiska linjen Àr den riktiga dÄ jag har 3 smÄbarn sÄ vet jag vad mycket tid som tillbringas i köket hemma, sÄ köks utrustningen bör vara komplett och bekvÀm.
Kanske man kan anvÀnda normal 220 utrustning och förlita sig till ett elverk nÀr man lagar mat.

Tommy, ditt system för tankar med grÄvatten var smart det ska jag anvÀnda.
hur har du löst problemet med torrkörning av vatten pump nÀr du byter dunkar?
vad har du anvÀnt för utrustning för att generera varmvatten?


Nya frÄgor, efter att jag har lÀst bilprovningens kompendie angÄende registrering av husbil, sÄ Àr jag osÀker hur man ska gÄ till vÀga gÀllande passagerare och sittplattser?


Hoppas att jag fÄr tillgÄng till era kunskaper och erfarenheter under projektets gÄng, Äterigen tusen tack med vÀnliga hÀlsningar Tommy
Go to the top of the page
+Quote Post
Carl-Albin HBV72
inlägg 11 May 2005, 09:17
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 301
Registrerad: 22-March 05
Frćn: Dalby utanför Uppsala
Medlemsnummer: 30



Hej Tommy var det du som köpte bussen som lÄg pÄ anbud pÄ Blocket ?
HÄller sjÀlv pÄ att bygga om en bokbuss fast min Àr en MB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy Karlsson
inlägg 11 May 2005, 11:35
Inlägg #6


Oregistrerad









jo det Àr den bussen som vi har köpt.
mvh Tommy
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 11 May 2005, 21:29
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej igen Tommy
NÀr det gÀller torrkörning av pumpen Àr det inga bekymmer. Man hör nÀr pumppen slutar att pumpa och vattnet sinar, det Àr bara att slÄ av pumpen pÄ knappen byta dunk och sedan slÄ pÄ knappen igen. Det man kan fÄ göra Àr att öppna kranen sÄ pumpen suger till sig vattnet. Inga bekymmer med detta.
Pumpen Àr ju sjÀlvsugande sÄ du behöver ju inte lufta systemet.

Vad det betrÀffar varmvattnet sÄ Àr det som vanligt med skomakarens barn, vi har inget varmvatten men vi har planer pÄ att skaffa ( sen 1986) som vi gör nu nÀr vi duschar, vi blandar till en hink med lagomt varmvatten flyttar slangen frÄn dunken till hinken och dÄ vet man att man har 10 liter pÄ sig att duscha. det rÀcker faktiskt till gott och vÀl. och man spar vatten.

Om man ska göra en mera seriös installation sÄ monterar man in en beredare som gÄr pÄ bÄde motor, diesel panna, och 220v en pÄ 22liter rÀcker gott och vÀl, den vÀrms upp till ca 80 grader och en termostat ventil efter och dÄ fÄr du ut ca 40liter disk eller dusch vatten.
Och i erat fall som har smÄbarn sÄ tycker jag nog att ni ska satsa pÄ konstant varmvatten och inte hink metoden.

Vad det gÀller sÀten och placering ta kontakt med den besiktningen som du tÀnker anlita nÀr du ska regga om ditt fordon frÄga dom vad som gÀller. det Àr i stort sett dom som bestÀmmer den dagen du kommer dit och ska besikta, Skriv upp namn och tidpungt nÀr du har pratat med personen i frÄga. dÄ har du nÄgot att refferera till vid senare tillfÀlle.

Hej frÄn Tommy
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Thomas
inlägg 11 May 2005, 22:33
Inlägg #8


Oregistrerad









Jaha, snubbla in hÀr av en hÀndelse. Har hör talas om att mÄnga hÄller pÄ och fnular med fullstora bussar men aldrig sett nÄn.

HÄller pÄ med en B10M -81 Delta 300. 12m Har precis blivit klar med golvsÀnkningen bak, svetsat upp en ny stomme och lagt pÄ 21mm finsk spontad björkplywood.
FortsÀtter framÄt med samma material. Ska slopa framdörren, ev en lÀgre dörr med trappa ska sÀttas in. Detta för att montera tvÄ stolar med snurrfunktion bredvid förarplatsen.
Den ska utrustas med dusch, helsvetsad matta och en kraftig flÀkt ska nog rÄda bot pÄ fukten, dessutom Àr det bara i nödfall den kommer till anvÀndning. (Bra som förrÄd i allafall)

Den Àr ocksÄ utrustad med en dieselvÀrmare som jag rÀknar med ska lÀtt kunna vÀrma vatten bÄde till hygien och vÀrme i skutan.
I tidigare inlÀgg nÀmndes dieselspis???? va e de? tipps mottages tacksamt.
Hur lÀnge tror ni det gÄr att ligga pÄ enbart startbatteri? Ska kanske investera i en extra uppsÀttning? TÀnker pÄ Webaston.
Resten av inredningen kommer att byggas upp runt rektangulÀra alu profiler och mycket annat kommer ocksÄ att tillverkas i detta material.

Buss pÄ er
Thomas.

Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy Karlsson
inlägg 12 May 2005, 07:46
Inlägg #9


Oregistrerad









UtmÀrkta svar.
Nya frÄgor Tommy, du nÀmner en vattenberedare som kan anslutas till befintligt vÀrmesystem, vad Àr det för typ och fabrikat?
Det blir ju en typ av liten accumelator tank med elpatron.


Det dÀr med besiktningen verkar ju lite specielt det beror pÄ dagsformen med andra ord.
Ni har sÀkert nÄgra skrÀckhistorier pÄ lut om detta kritiska moment hÀr pÄ forumet.
jag ser fram emot att börja med detta projekt nu nÀr jag har hittat er att frÄga
om olika problem som jag kommer att stöta pÄ lÀngs vÀgen.

MVH Tommy i Bengtsfors



Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 12 May 2005, 11:10
Inlägg #10


HĂ€xa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 2



QUOTE (Thomas @ 11 May 2005, 22:33 )
Jaha, snubbla in hÀr av en hÀndelse. Har hör talas om att mÄnga hÄller pÄ och fnular med fullstora bussar men aldrig sett nÄn.

Snacka om att snubbla rÀtt. wub.gif



--------------------

Att förklara Àr svÄrt men jag vet ÀndÄ vad min hjÀrna tÀnker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 12 May 2005, 12:05
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV GĂ€st
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Ang. besiktning av bokbuss till husbuss sÄ kan jag meddela att det inte Àr nÄgra problem.
Det finns nÄgra fÀllor och fel pÄ vÀgen.
1. Är Din buss reggad som lastbil?
2. Hur mÄnga passagerare fÄr Du ha idag?
3. Årsmodell?
4. Vikt?
Min buss Àr en -84 reggad som lastbil frÄn början dock med bara 2 passagerare och en lastförmÄga pÄ 5,8 ton.
Nu efter ombyggnationen gjorde jag en ny typbesiktning (1.400:-).
Nytt antal passagerare 8 eftersom jag har sovmöjlighet för dessa. Ny lastvikt 1,5 ton som rÀknas fram enligt formeln 100kg + 40kg/m2 boyta och boytan rÀknas bakom förarutrymmet. PÄ det viset tappade jag 5.200:- i Ärlig skatt!
LÀs mer pÄ denna lÀnk: http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb....C6?OpenDocument
SÀkerhetsbÀlten etc Àr inte nödvÀndigt - men det Àr beroende pÄ dagsformen hos besiktningsfolket. Jag har helt undvikit kravet genom att ha lÀngsmonterade soffor - normalt sett sÄ kan man rÄka i diskussion vid framÄtriktade sittplatser, men som sagt det Àr beroende pÄ besiktningsfolket.

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy Karlsson
inlägg 12 May 2005, 13:54
Inlägg #12


Oregistrerad









George, jag har tolkat bilprovningens byggbeskrivning sÄ som du beskriver men det kÀnns alltid bra att fÄ det bekrÀftat
Jag tror att vi har samma typ av fordons registrering frÄn början och jag tÀnker mig att anvÀnda en liknande layout pÄ bodelen som du har gjort vilket innebÀr att jag
inte behöver oroa mig för reg besiktningen sÄ mycket.

Tack för era snabba svar
Nya frÄgor, jag mÄste börja att köpa utrustning, vad ska jag absolut undvika, berÀtta om era minor
Begagnad utrustning till inredningar finns det nÄgot mer Àn vad blocket och detta forum har att erbjuda, i sÄ fall var?

Vatten system hur utformas det bÀst, plast rör eller koppar rör, camping eller "normala" hus grejor,pumpar osv.

Lite tidigt men ÀndÄ, markis hur utformar man en sÄdan installation bÀst?

MVH Tommy i Bengtsfors
Go to the top of the page
+Quote Post
*Rolf
inlägg 24 Jun 2010, 15:16
Inlägg #13


Newbie
*

Grupp: HBV GĂ€st
Inlägg: 4
Registrerad: 14-October 09
Medlemsnummer: 1145



FörstÄr jag det rÀtt sÄ baseras passagerarantalet pÄ sovplatsernas antal och inte antal sittplatser fullt ut?

SÅ om jag monterar in 8 fasta stolar plus lĂ€ngsgĂ„ende soffor, mĂ„ste jag dĂ„ ordna fram 8 sovplatser för att kunna typa den för 8 personer, inte bara rĂ€kna antalet stolar?!?

Eller, kan jag ha 4 fasta stolar plus lÀngsgÄende soffor och typa den för 8 personer om jag ordnar fram 8 sovplatser?!?

StÀmmer det att framÄtvÀnda stolar mÄste ha midjebÀlten men bakÄtvÀnda samt lÀngsgÄende slipper?

AngĂ„ende lastvikten sĂ„ fattar jag det som det LÄGSTA lastvikt man kan ha pĂ„ en tung (mer Ă€r 3500kg) husbuss Ă€r 100kg plus 40kg/m2 boyta (pĂ„ en lĂ€tt husbuss Ă€r det 100kg plus 10kg/m2 boyta), men Ă€r det nĂ„gon skatteskillnad pĂ„ en PB klass 2 husbuss beroende om totalvikten Ă€r 12 ton eller 15 ton? (Har du typat din som LB eller PB klass 2?)

Den infon jag hittade pÄ skatteverket verkade som att summan var densamma över 3 ton men det kan vÀl inte stÀmma, eller?!?! sad.gif

IsÄfall sÄ önskar jag fÄ en ordentlig lastvikt sÄ att jag inte Äker pÄ överlast efter nÄn IKEA-semesterresa! action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 26 Jun 2010, 16:20
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Frćn: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Ojoj, gammal uppfiskad trÄd smile.gif

Antalet som man vill ha registrerat för avgörs hur mĂ„nga det kan ligga respektive sitta i bussen - lĂ€gsta antalet avgör. Har du t.ex. 4 sĂ€ngar och 8 sittplatser sĂ„ blir den reggad för 4 pers om inte sittplatserna Ă€r bĂ€ddbara. Är t.ex. alla sittplatser Ă€ven bĂ€ddbara sĂ„ blir den reggad för 8 pers + förare.

Är inte sĂ€ker pĂ„ hur det ligger till med lĂ€ngsgĂ„ende sittplatser/soffor i dagslĂ€get, men betrĂ€ffande sĂ„vĂ€l framĂ„t- som bakĂ„t-vĂ€nda Ă„kplatser sĂ„ behövs inget bĂ€lte om fordonet har varit "tungreggat". Reglerna för bĂ€lte kom inte förĂ€nn 1/1 2005 sĂ„ Ă€r fordonet Ă€ldre Ă€n sĂ„, sĂ„ gĂ„r det bra utan Ă€ven om det kan vara önskvĂ€rt med bĂ€lte.

BetrÀffande s.k. guidestol (fÀllbar) sÄ rÀknas den mÀrkligt nog inte med i antalet Äkplatser eftersom den inte Àr till för Äkande!!!?! smile.gif

Skatten Àr (i dagslÀget i alla fall) samma för alla PBII över 3.201kg. Konstigt men sÄ Àr det.



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 24th September 2024 - 10:55
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience