Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: bygga husbuss tips
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
Tommy Karlsson
Hej
Jag har köpt en fd.bokbuss (9,6 m) och planerar att bygga husbuss av denna.
Av erfarenhet från andra projekt så brukar kostnad och tidåtgång multipliceras med pi(3,14) för att stämma med verkligheten.
Nu vill jag vara mer effektiv och efterlyser de där riktigt bra lösningarna som jag tror att ni på detta forumet besitter.
Önskemål bussen ska innehålla kök med ugn spishäll för el och gas,toalett, dusch
6 fasta sovplatser samt en bäddsoffa.
Registreras för 8 passagerare.
hur ska jag lösa elsystem 12,24resp 220v?
vattensystem?
avloppssystem?
presentera gärna era busslayouter

Tack på förhand Tommy Karlsson Bengtsfors
Tommy HBV 1
Hej Tommy.
Jag skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
Vad det gäller elen så inrikta dig bara på 24 volt.
Försök att skippa gasolen, en dyr kostnad vid besiktning. Du kan lägga den summan på en diesel spis. Hur mycket kommer du att använda ugn? Det kanske räcker med en mickro. Köp en omformare från 24v till 220v och en vanlig 220 mickro. denna kan du använda till andra 220 saker också. Kylskåp skaffar du ett 24 volts kompressor skåp. Värmesystemet kopplar du in på ordinarie kylsystem uppvärmning via dieselpanna. Kran så att du kan sektionera bort motorn när du står stilla. Toa tycker jag att den bästa är med fast tank, bekvämt att tömma och inget söl och kladd. Vi har en tank på ca 50 liter och för två pers så klarar vi vårat behov i ca 10 dagar. Gråvattnet från dusch och tvättställ går ner i en separat tank och det använder vi att spola med. Diskbänkens gråvatten är kopplat till en separat tank. Duschen är uppbyggd av en ducshkabins botten. Färskvattnet förvarar vi i vanliga 25 liters plast dunkar, vi har 4 st sådana med och bara flyttar över slangen till nästa dunk när det tryter. lätt att fylla på om man står stilla någon stans, samt hygeniskt bara att byta när dom blir sjaskiga.
Sängar kolla Ikea fins färdiga med madrasser och allt. Jag har även sett dom som använt våningsängar och förankrat tillsmmans.

Hälsningar
Tommy Karlsson Karlstad
*George
Som ombyggare av just en bokbuss så kan jag bara skriva under på vad Tommy säger.
Jag kan bifoga min layout i ett separat mail till Dig - men här tar det för mycket plats.
Beroende på vad Du fick med i bussen från början så kan det vara mer eller mindre dyrt.
Min egen bokbuss var redan från början utrustad med 220 volts sinusinverter, jättestor batteribank, truckladdare och separat toautrymme. Dessutom fanns kylskåp (dock för litet) och primitiv matlagningsmöjlighet.
Min buss är några meter till - men i stora drag så ser den ut enligt följande: En dubbelsäng (Ikea resårsäng) i stängbart utrymme längst bak, med förvaring under. Vill Du göra ett större ingrepp och inte har motorn placerad bak så kan Du göra ett fantastiskt förvaringsutrymme/garage under sängplatsen.
Jag har därefter framåt i bussen dubbla våningssängar - 2 på vardera sida. Oxå med Ikeas resårsängar som bas, dom är förankrade med stålprofiler som också utgör stommen för väggar. Därefter kommer på ena sidan toalettutrymmet och på andra en stor garderob och därefter pentryt. Pentry skall Du göra så enkelt som möjligt och utan gas. Diesel- eller spritkök och micro - det räcker mer än väl (dessutom slipper Du bekymra Dig om gastuber som alltid tar slut och dessutom kostar skjortan när Du ska besiktiga).
Framför pentryt och ingången så har jag två bäddsoffor som är längsmonterade med förvaringsutrymme under. Dessa används dels som sittplatser både när man åker och när man umgås/käkar och dels som extra sängplatser. Under finns massor av förvaring. Sedan har jag ett löstagbart bord med uppfällbara klaffar som sticks ned i durken när man har behov av mat/barbord, stuvas undan i en av garderoberna när man vill ha bort det. Vidare framåt finns de ursprunliga garderoberna på var sida som innehåller kylskåp, laddare, inverter, annan el och förvaringsutrymmen. Slutligen har jag behållt skrivborden som ursprungligen var för biblioteksarbetet - dock med modifiering. Dom är kanonbra för datorarbete eller groggbänk.
El - behåll 24 volt och se till att använda detta till så mycket belysning och utrustning som möjligt. Om Du inte har så skaffa en inverter för 220 volt så kan Du använda en massa andra och nyttiga prylar - dator, tv, stereo, micro, dammsugare etc. Blanda inte in 12 volt i systemet det krånglar bara till det.
Toa - lagom stor fast tank, 100 liter kanske borde räcka långt. Jag har en toa från en turistbuss som har en egen tank och är recirkulerande med en egen kapacitet på 70 liter och dessutom en fast tank (där man tömmer toans tank) på 120 liter.
Gråvatten - jag har två fasta tankar för viktfördelning på 75 liter vardera.
Färskvatten - har jag två tankar, en för pentryt som finns under en bäddsoffa och en under en av våningssängarna som försörjer toan.
Dusch - är jag mer osäker på att jag ska montera in i bussen. Jag har sett alla former av vattenskador och det går åt en häftig ventilation för att vara bombsäker.
Värme - jag har en Webasto, originalmonterad, på 23kW och det är nog för mycket, hälften hade räckt. Tommys råd att koppla bort motordelen är helt rätt - behövs ju inte när man använder bussen för boende under sommarhalvåret.
Du får gärna kontakta mig direkt så kan vi språka vidare.

hejs/GB

Tommy Karlsson
Tusen tack för era svar,Tommy och George
jaha det var flera värdefulla tips bara på några timmar.

George, våra utgångsmaterial verkar vara mycket lika i utformningen vad jag kan förstå av din beskrivning beträffande utrustning som finns i bussen så är jag lite osäker eftersom jag inte har tillgång till den ännu, men jag tror att det finns värmare ,220 inverter, laddare, toautrymme och en liten kyl även i min buss.
beträffande pentryt så är jag osäker om den minimalistiska linjen är den riktiga då jag har 3 småbarn så vet jag vad mycket tid som tillbringas i köket hemma, så köks utrustningen bör vara komplett och bekväm.
Kanske man kan använda normal 220 utrustning och förlita sig till ett elverk när man lagar mat.

Tommy, ditt system för tankar med gråvatten var smart det ska jag använda.
hur har du löst problemet med torrkörning av vatten pump när du byter dunkar?
vad har du använt för utrustning för att generera varmvatten?


Nya frågor, efter att jag har läst bilprovningens kompendie angående registrering av husbil, så är jag osäker hur man ska gå till väga gällande passagerare och sittplattser?


Hoppas att jag får tillgång till era kunskaper och erfarenheter under projektets gång, återigen tusen tack med vänliga hälsningar Tommy
Carl-Albin HBV72
Hej Tommy var det du som köpte bussen som låg på anbud på Blocket ?
Håller själv på att bygga om en bokbuss fast min är en MB
Tommy Karlsson
jo det är den bussen som vi har köpt.
mvh Tommy
Tommy HBV 1
Hej igen Tommy
När det gäller torrkörning av pumpen är det inga bekymmer. Man hör när pumppen slutar att pumpa och vattnet sinar, det är bara att slå av pumpen på knappen byta dunk och sedan slå på knappen igen. Det man kan få göra är att öppna kranen så pumpen suger till sig vattnet. Inga bekymmer med detta.
Pumpen är ju självsugande så du behöver ju inte lufta systemet.

Vad det beträffar varmvattnet så är det som vanligt med skomakarens barn, vi har inget varmvatten men vi har planer på att skaffa ( sen 1986) som vi gör nu när vi duschar, vi blandar till en hink med lagomt varmvatten flyttar slangen från dunken till hinken och då vet man att man har 10 liter på sig att duscha. det räcker faktiskt till gott och väl. och man spar vatten.

Om man ska göra en mera seriös installation så monterar man in en beredare som går på både motor, diesel panna, och 220v en på 22liter räcker gott och väl, den värms upp till ca 80 grader och en termostat ventil efter och då får du ut ca 40liter disk eller dusch vatten.
Och i erat fall som har småbarn så tycker jag nog att ni ska satsa på konstant varmvatten och inte hink metoden.

Vad det gäller säten och placering ta kontakt med den besiktningen som du tänker anlita när du ska regga om ditt fordon fråga dom vad som gäller. det är i stort sett dom som bestämmer den dagen du kommer dit och ska besikta, Skriv upp namn och tidpungt när du har pratat med personen i fråga. då har du något att refferera till vid senare tillfälle.

Hej från Tommy
Thomas
Jaha, snubbla in här av en händelse. Har hör talas om att många håller på och fnular med fullstora bussar men aldrig sett nån.

Håller på med en B10M -81 Delta 300. 12m Har precis blivit klar med golvsänkningen bak, svetsat upp en ny stomme och lagt på 21mm finsk spontad björkplywood.
Fortsätter framåt med samma material. Ska slopa framdörren, ev en lägre dörr med trappa ska sättas in. Detta för att montera två stolar med snurrfunktion bredvid förarplatsen.
Den ska utrustas med dusch, helsvetsad matta och en kraftig fläkt ska nog råda bot på fukten, dessutom är det bara i nödfall den kommer till användning. (Bra som förråd i allafall)

Den är också utrustad med en dieselvärmare som jag räknar med ska lätt kunna värma vatten både till hygien och värme i skutan.
I tidigare inlägg nämndes dieselspis???? va e de? tipps mottages tacksamt.
Hur länge tror ni det går att ligga på enbart startbatteri? Ska kanske investera i en extra uppsättning? Tänker på Webaston.
Resten av inredningen kommer att byggas upp runt rektangulära alu profiler och mycket annat kommer också att tillverkas i detta material.

Buss på er
Thomas.

Tommy Karlsson
Utmärkta svar.
Nya frågor Tommy, du nämner en vattenberedare som kan anslutas till befintligt värmesystem, vad är det för typ och fabrikat?
Det blir ju en typ av liten accumelator tank med elpatron.


Det där med besiktningen verkar ju lite specielt det beror på dagsformen med andra ord.
Ni har säkert några skräckhistorier på lut om detta kritiska moment här på forumet.
jag ser fram emot att börja med detta projekt nu när jag har hittat er att fråga
om olika problem som jag kommer att stöta på längs vägen.

MVH Tommy i Bengtsfors



Ewa HBV11
QUOTE (Thomas @ 11 May 2005, 22:33 )
Jaha, snubbla in här av en händelse. Har hör talas om att många håller på och fnular med fullstora bussar men aldrig sett nån.

Snacka om att snubbla rätt. wub.gif

*George
Ang. besiktning av bokbuss till husbuss så kan jag meddela att det inte är några problem.
Det finns några fällor och fel på vägen.
1. Är Din buss reggad som lastbil?
2. Hur många passagerare får Du ha idag?
3. Årsmodell?
4. Vikt?
Min buss är en -84 reggad som lastbil från början dock med bara 2 passagerare och en lastförmåga på 5,8 ton.
Nu efter ombyggnationen gjorde jag en ny typbesiktning (1.400:-).
Nytt antal passagerare 8 eftersom jag har sovmöjlighet för dessa. Ny lastvikt 1,5 ton som räknas fram enligt formeln 100kg + 40kg/m2 boyta och boytan räknas bakom förarutrymmet. På det viset tappade jag 5.200:- i årlig skatt!
Läs mer på denna länk: http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb....C6?OpenDocument
Säkerhetsbälten etc är inte nödvändigt - men det är beroende på dagsformen hos besiktningsfolket. Jag har helt undvikit kravet genom att ha längsmonterade soffor - normalt sett så kan man råka i diskussion vid framåtriktade sittplatser, men som sagt det är beroende på besiktningsfolket.

hejs/GB
Tommy Karlsson
George, jag har tolkat bilprovningens byggbeskrivning så som du beskriver men det känns alltid bra att få det bekräftat
Jag tror att vi har samma typ av fordons registrering från början och jag tänker mig att använda en liknande layout på bodelen som du har gjort vilket innebär att jag
inte behöver oroa mig för reg besiktningen så mycket.

Tack för era snabba svar
Nya frågor, jag måste börja att köpa utrustning, vad ska jag absolut undvika, berätta om era minor
Begagnad utrustning till inredningar finns det något mer än vad blocket och detta forum har att erbjuda, i så fall var?

Vatten system hur utformas det bäst, plast rör eller koppar rör, camping eller "normala" hus grejor,pumpar osv.

Lite tidigt men ändå, markis hur utformar man en sådan installation bäst?

MVH Tommy i Bengtsfors
*Rolf
Förstår jag det rätt så baseras passagerarantalet på sovplatsernas antal och inte antal sittplatser fullt ut?

SÅ om jag monterar in 8 fasta stolar plus längsgående soffor, måste jag då ordna fram 8 sovplatser för att kunna typa den för 8 personer, inte bara räkna antalet stolar?!?

Eller, kan jag ha 4 fasta stolar plus längsgående soffor och typa den för 8 personer om jag ordnar fram 8 sovplatser?!?

Stämmer det att framåtvända stolar måste ha midjebälten men bakåtvända samt längsgående slipper?

Angående lastvikten så fattar jag det som det LÄGSTA lastvikt man kan ha på en tung (mer är 3500kg) husbuss är 100kg plus 40kg/m2 boyta (på en lätt husbuss är det 100kg plus 10kg/m2 boyta), men är det någon skatteskillnad på en PB klass 2 husbuss beroende om totalvikten är 12 ton eller 15 ton? (Har du typat din som LB eller PB klass 2?)

Den infon jag hittade på skatteverket verkade som att summan var densamma över 3 ton men det kan väl inte stämma, eller?!?! sad.gif

Isåfall så önskar jag få en ordentlig lastvikt så att jag inte åker på överlast efter nån IKEA-semesterresa! action-smiley-030.gif
Tom HBV168
Ojoj, gammal uppfiskad tråd smile.gif

Antalet som man vill ha registrerat för avgörs hur många det kan ligga respektive sitta i bussen - lägsta antalet avgör. Har du t.ex. 4 sängar och 8 sittplatser så blir den reggad för 4 pers om inte sittplatserna är bäddbara. Är t.ex. alla sittplatser även bäddbara så blir den reggad för 8 pers + förare.

Är inte säker på hur det ligger till med längsgående sittplatser/soffor i dagsläget, men beträffande såväl framåt- som bakåt-vända åkplatser så behövs inget bälte om fordonet har varit "tungreggat". Reglerna för bälte kom inte föränn 1/1 2005 så är fordonet äldre än så, så går det bra utan även om det kan vara önskvärt med bälte.

Beträffande s.k. guidestol (fällbar) så räknas den märkligt nog inte med i antalet åkplatser eftersom den inte är till för åkande!!!?! smile.gif

Skatten är (i dagsläget i alla fall) samma för alla PBII över 3.201kg. Konstigt men så är det.

Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.