Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Hur stark är karossen?
*Michael
inlägg 2 Apr 2014, 17:08
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Efter att ha rivit lastrummet på min Deltaplan 200 (B10M) så börjar jag nu kapa bort rost både här och där. Och i de bakre regionerna är det mycket som behöver lagas upp. Och faktum är att golvstrukturen är näst intill helt bortrostad från väggarna. Och då högersidan har en dörröppning börjar jag så smått oroa mig för bärigheten. Väggarna är friska och har ganska mycket balkverk. Men som sagt. Höger bakhörn hålls ju bara upp av bakväggen som i sin tur hålls upp av vänsterväggen. Och det borde ju finnas någon slags gräns för vad grejerna pallar. Höger bakhörn sitter fortfarande ihop lite med golvet, men med en svårdefinierad mängd rost. Kan ju dock innehålla lite friskt stål som faktiskt gör hela skillnaden.

Ja ni fattar läget. Den stora frågan är väl hur starkt taket är på bussar. Är det mycket bärighet att räkna med eller är det bara för att hålla regnet borta?

Min backupplan är att sätta an lite domkrafter i dels ramen och där bak. Men det måste ju vara någon form av mekaniska domkrafter som inte tappar tryck. Tips på sådana? Behöver ju inte lyfta så mycket, utan bara skapa stabilitet.

Observera att de balkar man ser i dörröppningen alltså är en del av golvet och inte har någon kontakt med väggarna längre.

Klicka på länken för bild
http://www.ladda-upp.se/bilder/sssbtsnqnjuqtv/
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 2 Apr 2014, 19:12
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Tips istället för domkrafter: 2X4" reglar i lämpliga längder + träkil för finjystering.... kila dit reglarna innan du river mer sen är det bara att kapa, slipa och börja bygga! thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Daniel
inlägg 6 Apr 2014, 14:10
Inlägg #3


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 36
Registrerad: 29-October 12
Medlemsnummer: 2302



Verktygsboden.se , sök på Pela Domkraft , Mekanisk
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 21 Apr 2014, 19:52
Inlägg #4


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Det fanns inget att lyfta karossen i. Men det visade sig att den inte hade någon kontakt med golvstrukturen. Sen inser jag att det på något märkligt vis ändå är byggt mer så att väggarna bär golvet och inte tvärtom.

Kan säga att jag har en bit kvar innan väggar och golvramen möts igen. Fast nu är en ny golvram svetsad i.a.f. party_2.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 21 Apr 2014, 20:53
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Visst är det roligt när man ser friska bitar!!! party-smiley-029.gif
Lycka till med resten thumbup.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 21:53
Designed from: InfinityStyles.com