Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Kroatien till sommaren, Semester
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 20 Feb 2013, 14:48
Inlägg #16


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Med tanke på hur dyrt och besvärligt det verkar vara eller kunna bli vill jag bara tillföra en enda sak:
SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!!!!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 20 Feb 2013, 15:30
Inlägg #17


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Jag har inte än aning vilka länder som har vilka regler. Pratade med transportstyrelsen och dom hade inte en susning, visste knappt att man fick framföra tungt fordon med B2 kort. Men jag tror inte att längden har med B2 kortet att göra. Det är så att du inte får framföra buss över 12m om den inte är dubbelaxlad men styrning i bak, allt beror på att du skall kunna svänga på ett smidigt sätt. Men jag tror att du får om din styrning klarar av en viss vändkrets. Men jag är inte hundra.
Googla på ECE cirkel.
/ Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 20 Feb 2013, 15:51
Inlägg #18


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



CITAT(Christian o Carina HBV 279 @ 20 Feb 2013, 14:15 ) *

I vilka länder får jag inte köra?
Eller kanske lättare att svara på...Vilka länder får jag köra i?


I Koatien gäller enligt http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-eur...d/kroatien.html max 12m längd på husbilen.
Här finns bilreseguider land för land: http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-eur...-land-for-land/

Själva har vi många kvadratmil kvar av Sverige att upptäcka innan vi känner att det är dags att köra söderöver smile.gif
Visst lockar Spanien och andra sydligare länder vintertid, men vi har en hel flock år kvar att jobba innan vi kan ta månadevis semestrar utomlands på vintern.... Vem vet, en vacker dag kanske man får för sig att slippa det nordiska vinterklimatet....



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 20 Feb 2013, 16:33
Inlägg #19


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



CITAT(RICKARD/ULLRICK HBV74 @ 20 Feb 2013, 14:48 ) *

Med tanke på hur dyrt och besvärligt det verkar vara eller kunna bli vill jag bara tillföra en enda sak:
SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!!!!


Instämmer!
Men har man, som vi, ingen möjlighet att semestra fr.o.m 1 mai till början av oktober och dessutom hela släkten fördelat i både Frankrike, Belgien och Tysklands alla hörn, så tar man gärna chansen att åka ner med bussen, varva ner litet och luffa runt där vädret är för det mesta någorlunda varmare och vänligare på den tiden än här hemma. Speciell när man ändo uppfyller alla utländska krav angående trafiken. toast.gif

hälsning
Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 20 Feb 2013, 17:07
Inlägg #20


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Ja där ser man. Det ser tungt ut att bussa i Europa. Men man får väl som Rudolf i Sunes sommar köpa en sollampa till damen, sol ute, sol inne, sol i sinne. Det är en given film i bussen på somrarna.
Hittade även här att inlägg, visserligen tre år gammalt men kanske aktuellt.
http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/n...ltigt-utomlands
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 20 Feb 2013, 17:59
Inlägg #21


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



CITAT(Ralf HBV 263 @ 20 Feb 2013, 17:07 ) *


Hittade även här att inlägg, visserligen tre år gammalt men kanske aktuellt.
http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/n...ltigt-utomlands


Hehe... att den där PBklassII-regeln som gäller i Sverige egentligen bara godtycks av de som vill köra tunga husbilar eller iaf har möjligheten till det och inte har C-behörighet är ju givet och även förståeligt.
Alla andra jag känner både inom- och utomlands tycker snarare att det är ett skämt shockkk!.gif
...och egentligen håller jag fullständig med dem cool.gif

Men det är ju en annan femma action-smiley-030.gif

hälsning
Chris
(som är glad ägare till alla körkortsbehörigheter toast.gif )


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 20 Feb 2013, 19:52
Inlägg #22


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Kan hålla med dig där Chris. Finns många som har svårt att framföra en bil, och att dom skall få köra buss är ju helt otroligt. Men nu när jag får så varför inte! Men det var långt ifrån okej första turen 65 mil hem. Spännings huvudverk och svårt att komma upp i fart, rädd för den stora massan på hjul :-) Men nu efter att ha "övningskört" i 600 mil så känns det som att köra bil.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Mats HBV 158
inlägg 20 Feb 2013, 23:07
Inlägg #23


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 123
Registrerad: 7-September 07
Medlemsnummer: 432




Tur jag har en massa bokstäver på mitt, då kanske man kan luta sig tillbaka medan kortet kör thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 20 Feb 2013, 23:09
Inlägg #24


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Vilken intresant tråd detta blev.
Det är ju toppen att denna info kommer fram om vad som gäller och vad som kan hända. Jag vet när vi åkte till Finland för ett antal år sen så fick inte bussen vara längre än 12 m och fick då kapa draget ta bort stötfångare och regga den för 12 m om det var för färjan eler längden i Finland kommer jag inte i håg. Men det var det dummaste jag gjort att kapa draget. För när det skulle återmonteras så var det ett h..lvete.
Sen när man läser allt detta i era komentarer så är det en sak som jag håller med om Sverige och inte minst Norge är fantastisk.
Jag håller även med Chris som jobbar på campingen hela sommaren att det är skönt att dra till värmen och vänner i söder. Men huvudsaken är att alla är nöjda och njuter av den frihet som vi faktiskt har ibland,
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 20 Feb 2013, 23:53
Inlägg #25


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



CITAT(Mats HBV 158 @ 20 Feb 2013, 23:07 ) *

Tur jag har en massa bokstäver på mitt, då kanske man kan luta sig tillbaka medan kortet kör thumbup.gif

Höhö... Jag visste ju att det måste finnas ett syfte och även fördela med ett sånt kort klatsch_2.gif

men allvarligt talat...ifrågasätter du också vanliga körkortsprof eller t.x. flyglicencer mm?
Det finns säkert många som kör bättre buss eller vilket som helst fordon utan att ha C eller D-kort som några som inneha detta kort. Men det kan ju inte vara meningen att man kan slippa kraven på grundläggande utbildning pga detta?
Jag förstår mycket väl, att man inte vill släppa in sånna fordonsförare i övriga Europas länder. Norge gör ju likadant, verkar det så.
Så... B-korts-busschaufförer får nog håller sig inom Sveas rike så länge det är tillåtet förståss...här finns ju, som redan många sa, tillräkligt plats och utrymme wink.gif

hälsning
Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Christian o Carina HBV 279
inlägg 26 Feb 2013, 14:40
Inlägg #26


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 23
Registrerad: 13-February 13
Från: Dammvägen, Väröbacka
Medlemsnummer: 2525



Tja, detta med längden verkar ju sätta käppar i hjulet. Det får helt enkelt bli en Nordisk sem med bussen.

Men det är ju inte fy skam det heller...Nån som har bra tips på fina platser med buss?

Själv gillar jag Danmark..stå i nån fiskeby nere vid hamnen och köpa färska skaldjur och kall öl...Mummms action-smiley-030.gif


--------------------

//Rovik
Det löser sig
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 26 Feb 2013, 20:07
Inlägg #27


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Kan rekommendera lökken i Danmark, så läckert stod med bussen 10 m ifrån en sanddyna med havet nedan för. Riktig najs. Fin sand strand. Är du riktigt djärv så kan du stå med bussen på stranden.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Christian o Carina HBV 279
inlägg 6 Mar 2013, 17:14
Inlägg #28


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 23
Registrerad: 13-February 13
Från: Dammvägen, Väröbacka
Medlemsnummer: 2525



Nu när detta var uträtt så har jag en ny fråga. Jag skall sätta upp en vägg som hamnar mitt för ett fönster. Hur ansluter jag väggen till fönstret, altså så det blir tätt?
Kan man lägga regeln nån cm ifrån och täta glappet med fogskum? Eller måste det kunna röra sig på nåt sätt?

Är det nån som är intresserad så kommer jag lägga ut bygget här: www.husbussen.n.nu


--------------------

//Rovik
Det löser sig
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 6 Mar 2013, 18:32
Inlägg #29


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Man kan sätta en regel en liten bit ifrån och sedan ha en tjock gummilist på regeln som går mot fönstret. Det är nog bra om det finns en viss rörelsemån.


//Sussie
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 6 Mar 2013, 20:36
Inlägg #30


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



CITAT(Christian o Carina HBV 279 @ 6 Mar 2013, 17:14 ) *

Nu när detta var uträtt så har jag en ny fråga. Jag skall sätta upp en vägg som hamnar mitt för ett fönster. Hur ansluter jag väggen till fönstret, altså så det blir tätt?
Kan man lägga regeln nån cm ifrån och täta glappet med fogskum? Eller måste det kunna röra sig på nåt sätt?

Är det nån som är intresserad så kommer jag lägga ut bygget här: www.husbussen.n.nu

Skulle också sätta en gummilist som den här mellan regeln och rutan.

... och ja... jag tycker alltid det är interessant att läsa hur andra bygger om sin buss thumbs.gif

hälsning
Chris


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 7 May 2024 - 22:51
Designed from: InfinityStyles.com