Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Kroatien till sommaren
HBV:s forum > Diverse Skoj > Träffar & evenemang
Christian o Carina HBV 279
Vi planerar att ta bussen ner till Kroatien till sommaren, ca2-3 veckor.
Slutmålet är Orebic med en massa stopp på vägen...

Någon/några som har samma planer?
Tommy HBV 1
Nej inte vi.

Men ett jätte bra intsiativ innom klubben.
Är man några som sammåker så har man alltid lite back upp om något skulle hända.
Men att åka i kolong är nog lite svårt.
Bättre att göra en rese rutt vart man har tängt sig.
vi stannar där inför natten o.s.v
Vi körde en Norlandstripp för ett antal år sen med slutmål Nordkapp med det måttot och det funkade skit bra inga åtagande när man skule åka på morron eller vilka vägar eller sevärdigheter man vile göra på vägen. Men strålade samman kväll ett eller två

Tommy HBV 1

Ralf HBV 263
Har planerat lite på att åka till Kroatien. Men det ser ut som semestern kommer att bli delad för oss i år. Jag räknade med att resan kommer att kosta ca 50-60 tusen. Då känns det som att man vill vara där ett tag för att få valuta för pengarna. Planen var att vara där ca 5 veckor.
Det får bli sköna Sverige.
Christian o Carina HBV 279
CITAT(Ralf HBV 263 @ 19 Feb 2013, 11:05 ) *

Har planerat lite på att åka till Kroatien. Men det ser ut som semestern kommer att bli delad för oss i år. Jag räknade med att resan kommer att kosta ca 50-60 tusen. Då känns det som att man vill vara där ett tag för att få valuta för pengarna. Planen var att vara där ca 5 veckor.
Det får bli sköna Sverige.



Hur har du budgeterat då?
Ralf HBV 263

Då har jag räknat med allt visserligen
Diesel + broar och vägavgifter ca 30000
Mat, sevärdigheter och roa sig ca 10-20 000
Camping ca 6000

Men det är min kalkyl. Den kan ju vara lite i överkant. Men när man väl är nere så vill man ju få valuta fö dieseln ;-} .Sen kan man ju dra ner på maten och ängar sin tid på stranden.

/Ralf



Chris HBV 132
Tror att Ralf ligger rätt så bra med kalkylen.
Raka vägen ner och sen tillbaka till Sveas rike blir knapp 500 mil.
Färjorna på högsäsong slar till rätt så hårda också. Och även om valutakursen gynnar oss från Sverige just nu, så kommer pengarna rinna iväg på det europäiska fastlandet. Vi har varit med om det de senaste 2 resor som gick söderut.
I själva Kroatien är det dessutom inte tillåtet att fricampa och det blir saftiga böter om man gör det ändå och priserna på campingplatser där nere har gått upp kraftig dem senaste 3-4 åren...speciellt när det gäller högsäsong.
Dessutom räknar de gärna dubbla platser om man kommer med en buss som är typ >11m.
Skulle också gissa på ca 40-50t kr för 3 veckor om allt går bra och bussen inte sviker och rullar som den ska.... och då kastar man inte ut massvis med pengar.

hälsning
Chris
Christian o Carina HBV 279
Räknar man ca: 2,5l/mil så kostar bränslet ca 15000:- då resan är på 420mil.
Öresundsbron ligger på 640:-/ToR då den går som personbil, den går även som personbil färjan Rödby- Putgarden 1900:-/ToR. Så i underkant av 20' på transport. Så mat å camping på det... Jag hade nog budgeterat med 40' unngefär men det kanske är för lite...
Chris HBV 132
Hmmm... våran är också personbil, men dem släpte oss inte genom för vanliga personbilspriser... så det kan du glömma wink.gif
Samma sak med färjan Rodby/Puttgarden.
Men du får gärna försöka.. men gör er en tjänst och ring innan smile.gif
Vi kör med Finnlines eller TT-lines nu för tiden. Billiger går det knappast men man hamnar trots allt på rund 5000kr tur och retur på högsäsong även om man tar economy.
420 mil som du räknade, är verkligen raka och även trokiga vägen utan att ta en sväng till höger eller vänster... för oss funkar inte det.

hälsning
Chris
Christian o Carina HBV 279
CITAT(*Chris @ 19 Feb 2013, 18:02 ) *

Hmmm... våran är också personbil, men dem släpte oss inte genom för vanliga personbilspriser... så det kan du glömma wink.gif
Samma sak med färjan Rodby/Puttgarden.
Men du får gärna försöka.. men gör er en tjänst och ring innan smile.gif
Vi kör med Finnlines eller TT-lines nu för tiden. Billiger går det knappast men man hamnar trots allt på rund 5000kr tur och retur på högsäsong även om man tar economy.
420 mil som du räknade, är verkligen raka och även trokiga vägen utan att ta en sväng till höger eller vänster... för oss funkar inte det.

hälsning
Chris



Rödby-färjan var inga problem och inte bron heller men resten vet jag inte...
Chris HBV 132
CITAT(Christian o Carina HBV 279 @ 19 Feb 2013, 18:17 ) *




Rödby-färjan var inga problem och inte bron heller men resten vet jag inte...


Konstigt... priset på bron är ju redan 750kr enkelresa för ein husbil mellan 6-9m och när jag ringde dem och sa att våran husbil är ca 11m så skulle det komma några slantar till.
Vi hade iaf inte så mycket tur trots personbil klass2.

hälsning
Chris
Ralf HBV 263
Jag var över till Danmark i sommras, då fick jag betala 1500 enkel över Öresund och 1250 enkel över storabelelt. Men det är billigare tror jag mellan Trelleborg och Sassnitz.
Sen vet jag inte hur mycket det kostar att åka på vägarna i Europa, men tusenlapparna lär nog tyvärr rulla.

Först tänkte vi ta Helsingborg-Helsingör för när jag ringde dit så skulle vi få betala 850 tror jag det var. Men när jag kom dit så vägrade dom för att den inte var fabriksbyggd!! Dom skulle ha 1440 för att jag skulle få ta över den. Men av princip så åkte jag över bron + att barnen gärna ville åka över den.
Chris HBV 132
CITAT(Ralf HBV 263 @ 19 Feb 2013, 19:40 ) *


Sen vet jag inte hur mycket det kostar att åka på vägarna i Europa...

I Tyskland är det än så länge gratis för privatägda fordon även över 3,5t.
I Österrike är man däremot tvungen(över 3,5t)att skaffa en s.k. Go-Box som man kan ladda med pengar och sen blir det avbokat per km.
Så vitt jag vet ligger det mellan 0,15 och 0,20 €/km.
I själva Slovenien och Kroatien är det inte heller gratis att framföra tunga fordon, men jag är inte inne i de aktuella prislistor just nu.
Sen borde man inte glömma att det kan bära vissa risker och ganska mycket krångel om fordonet är längre än 12m (maxlängd för enstaka fordon[inte bussregad] i dem flesta europäiska länder)

hälsning
Chris
Christian o Carina HBV 279
CITAT(*Chris @ 20 Feb 2013, 09:36 ) *

CITAT(Ralf HBV 263 @ 19 Feb 2013, 19:40 ) *


Sen vet jag inte hur mycket det kostar att åka på vägarna i Europa...

I Tyskland är det än så länge gratis för privatägda fordon även över 3,5t.
I Österrike är man däremot tvungen(över 3,5t)att skaffa en s.k. Go-Box som man kan ladda med pengar och sen blir det avbokat per km.
Så vitt jag vet ligger det mellan 0,15 och 0,20 €/km.
I själva Slovenien och Kroatien är det inte heller gratis att framföra tunga fordon, men jag är inte inne i de aktuella prislistor just nu.
Sen borde man inte glömma att det kan bära vissa risker och ganska mycket krångel om fordonet är längre än 12m (maxlängd för enstaka fordon[inte bussregad] i dem flesta europäiska länder)

hälsning
Chris



Aha, detta viste jag inte. Min är ju 12.9m.... Hur tycker du/ni man skall göra då?
Krångel så det är bättre att hålla sig hemma eller smärre irritationer?

Jag har bara haft små husbilar innan (runt 7m.
Verkar som jag behöver en del tips om hur man gör nere i Europa med en husbuss på dryga 12m.

Tack på förhand cheers.gif
Chris HBV 132

Krångel så det är bättre att hålla sig hemma eller smärre irritationer?
Hej Christian
Är det så att ditt fordon strider mot gällande trafiklag i t.x. tyskland då får du (i fall du blir kontrollerad) räkna med ett tvärstopp.
Har pratat med en bekannt polismästarinna alldeless nyss som sa att kontrollerande poliser lär i sånna fall hålla sig till regelboken...dvs att du inte får fortsätta på egna hjul utan tillstånd som du måste ansöka om. I det fallet blir det också följebil som gäller.
Vill du inte söker tillstånd, så är det tungbärgare som gäller tillbaka till färjehamnen.
Senast då spricker budgeten wacko.gif
Hon menar att ingen polis ta risken att godkänna en fortsatt resa på egen hand när de har faktiskt fastställt att fordonet är för långt.

Jag har bara haft små husbilar innan (runt 7m.
Hur vet du då så tvärsäkert vad som gäller på broar och färjor?

Verkar som jag behöver en del tips om hur man gör nere i Europa med en husbuss på dryga 12m.
Jo... det kan spara mycket pengar om man tar in sånna informationer i förväg.
Givetvis kan du chansa att du inte blir kollat på utländska vägar, men i fall att det går snett hjälper inte det att man säga att man inte visste wink.gif
Det här elendet var ett skäl att mina bussar aldrig var längre än 12m, för vi brukar luffa rund där nere ganska ofta.

Hälsning
Chris
Christian o Carina HBV 279
CITAT(*Chris @ 20 Feb 2013, 11:27 ) *

Krångel så det är bättre att hålla sig hemma eller smärre irritationer?
Hej Christian
Är det så att ditt fordon strider mot gällande trafiklag i t.x. tyskland då får du (i fall du blir kontrollerad) räkna med ett tvärstopp.
Har pratat med en bekannt polismästarinna alldeless nyss som sa att kontrollerande poliser lär i sånna fall hålla sig till regelboken...dvs att du inte får fortsätta på egna hjul utan tillstånd som du måste ansöka om. I det fallet blir det också följebil som gäller.
Vill du inte söker tillstånd, så är det tungbärgare som gäller tillbaka till färjehamnen.
Senast då spricker budgeten wacko.gif
Hon menar att ingen polis ta risken att godkänna en fortsatt resa på egen hand när de har faktiskt fastställt att fordonet är för långt.

Jag har bara haft små husbilar innan (runt 7m.
Hur vet du då så tvärsäkert vad som gäller på broar och färjor?

Verkar som jag behöver en del tips om hur man gör nere i Europa med en husbuss på dryga 12m.
Jo... det kan spara mycket pengar om man tar in sånna informationer i förväg.
Givetvis kan du chansa att du inte blir kollat på utländska vägar, men i fall att det går snett hjälper inte det att man säga att man inte visste wink.gif
Det här elendet var ett skäl att mina bussar aldrig var längre än 12m, för vi brukar luffa rund där nere ganska ofta.

Hälsning
Chris



Har varit i putgarden med buss ca12m och då betalade jag för personbil enl uppgifter tidigare.

Nu till fler frågor.

I vilka länder får jag inte köra?
Eller kanske lättare att svara på...Vilka länder får jag köra i?
RICKARD/ULLRICK HBV74
Med tanke på hur dyrt och besvärligt det verkar vara eller kunna bli vill jag bara tillföra en enda sak:
SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!!!!
Ralf HBV 263
Jag har inte än aning vilka länder som har vilka regler. Pratade med transportstyrelsen och dom hade inte en susning, visste knappt att man fick framföra tungt fordon med B2 kort. Men jag tror inte att längden har med B2 kortet att göra. Det är så att du inte får framföra buss över 12m om den inte är dubbelaxlad men styrning i bak, allt beror på att du skall kunna svänga på ett smidigt sätt. Men jag tror att du får om din styrning klarar av en viss vändkrets. Men jag är inte hundra.
Googla på ECE cirkel.
/ Ralf
Tom HBV168
CITAT(Christian o Carina HBV 279 @ 20 Feb 2013, 14:15 ) *

I vilka länder får jag inte köra?
Eller kanske lättare att svara på...Vilka länder får jag köra i?


I Koatien gäller enligt http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-eur...d/kroatien.html max 12m längd på husbilen.
Här finns bilreseguider land för land: http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-eur...-land-for-land/

Själva har vi många kvadratmil kvar av Sverige att upptäcka innan vi känner att det är dags att köra söderöver smile.gif
Visst lockar Spanien och andra sydligare länder vintertid, men vi har en hel flock år kvar att jobba innan vi kan ta månadevis semestrar utomlands på vintern.... Vem vet, en vacker dag kanske man får för sig att slippa det nordiska vinterklimatet....

Chris HBV 132
CITAT(RICKARD/ULLRICK HBV74 @ 20 Feb 2013, 14:48 ) *

Med tanke på hur dyrt och besvärligt det verkar vara eller kunna bli vill jag bara tillföra en enda sak:
SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!!!!


Instämmer!
Men har man, som vi, ingen möjlighet att semestra fr.o.m 1 mai till början av oktober och dessutom hela släkten fördelat i både Frankrike, Belgien och Tysklands alla hörn, så tar man gärna chansen att åka ner med bussen, varva ner litet och luffa runt där vädret är för det mesta någorlunda varmare och vänligare på den tiden än här hemma. Speciell när man ändo uppfyller alla utländska krav angående trafiken. toast.gif

hälsning
Chris
Ralf HBV 263
Ja där ser man. Det ser tungt ut att bussa i Europa. Men man får väl som Rudolf i Sunes sommar köpa en sollampa till damen, sol ute, sol inne, sol i sinne. Det är en given film i bussen på somrarna.
Hittade även här att inlägg, visserligen tre år gammalt men kanske aktuellt.
http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/n...ltigt-utomlands
Chris HBV 132
CITAT(Ralf HBV 263 @ 20 Feb 2013, 17:07 ) *


Hittade även här att inlägg, visserligen tre år gammalt men kanske aktuellt.
http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/n...ltigt-utomlands


Hehe... att den där PBklassII-regeln som gäller i Sverige egentligen bara godtycks av de som vill köra tunga husbilar eller iaf har möjligheten till det och inte har C-behörighet är ju givet och även förståeligt.
Alla andra jag känner både inom- och utomlands tycker snarare att det är ett skämt shockkk!.gif
...och egentligen håller jag fullständig med dem cool.gif

Men det är ju en annan femma action-smiley-030.gif

hälsning
Chris
(som är glad ägare till alla körkortsbehörigheter toast.gif )
Ralf HBV 263
Kan hålla med dig där Chris. Finns många som har svårt att framföra en bil, och att dom skall få köra buss är ju helt otroligt. Men nu när jag får så varför inte! Men det var långt ifrån okej första turen 65 mil hem. Spännings huvudverk och svårt att komma upp i fart, rädd för den stora massan på hjul :-) Men nu efter att ha "övningskört" i 600 mil så känns det som att köra bil.
Mats HBV 158

Tur jag har en massa bokstäver på mitt, då kanske man kan luta sig tillbaka medan kortet kör thumbup.gif
Tommy HBV 1
Hej Vilken intresant tråd detta blev.
Det är ju toppen att denna info kommer fram om vad som gäller och vad som kan hända. Jag vet när vi åkte till Finland för ett antal år sen så fick inte bussen vara längre än 12 m och fick då kapa draget ta bort stötfångare och regga den för 12 m om det var för färjan eler längden i Finland kommer jag inte i håg. Men det var det dummaste jag gjort att kapa draget. För när det skulle återmonteras så var det ett h..lvete.
Sen när man läser allt detta i era komentarer så är det en sak som jag håller med om Sverige och inte minst Norge är fantastisk.
Jag håller även med Chris som jobbar på campingen hela sommaren att det är skönt att dra till värmen och vänner i söder. Men huvudsaken är att alla är nöjda och njuter av den frihet som vi faktiskt har ibland,
Tommy HBV 1
Chris HBV 132
CITAT(Mats HBV 158 @ 20 Feb 2013, 23:07 ) *

Tur jag har en massa bokstäver på mitt, då kanske man kan luta sig tillbaka medan kortet kör thumbup.gif

Höhö... Jag visste ju att det måste finnas ett syfte och även fördela med ett sånt kort klatsch_2.gif

men allvarligt talat...ifrågasätter du också vanliga körkortsprof eller t.x. flyglicencer mm?
Det finns säkert många som kör bättre buss eller vilket som helst fordon utan att ha C eller D-kort som några som inneha detta kort. Men det kan ju inte vara meningen att man kan slippa kraven på grundläggande utbildning pga detta?
Jag förstår mycket väl, att man inte vill släppa in sånna fordonsförare i övriga Europas länder. Norge gör ju likadant, verkar det så.
Så... B-korts-busschaufförer får nog håller sig inom Sveas rike så länge det är tillåtet förståss...här finns ju, som redan många sa, tillräkligt plats och utrymme wink.gif

hälsning
Chris
Christian o Carina HBV 279
Tja, detta med längden verkar ju sätta käppar i hjulet. Det får helt enkelt bli en Nordisk sem med bussen.

Men det är ju inte fy skam det heller...Nån som har bra tips på fina platser med buss?

Själv gillar jag Danmark..stå i nån fiskeby nere vid hamnen och köpa färska skaldjur och kall öl...Mummms action-smiley-030.gif
Ralf HBV 263
Kan rekommendera lökken i Danmark, så läckert stod med bussen 10 m ifrån en sanddyna med havet nedan för. Riktig najs. Fin sand strand. Är du riktigt djärv så kan du stå med bussen på stranden.
Christian o Carina HBV 279
Nu när detta var uträtt så har jag en ny fråga. Jag skall sätta upp en vägg som hamnar mitt för ett fönster. Hur ansluter jag väggen till fönstret, altså så det blir tätt?
Kan man lägga regeln nån cm ifrån och täta glappet med fogskum? Eller måste det kunna röra sig på nåt sätt?

Är det nån som är intresserad så kommer jag lägga ut bygget här: www.husbussen.n.nu
Svea HBV77
Man kan sätta en regel en liten bit ifrån och sedan ha en tjock gummilist på regeln som går mot fönstret. Det är nog bra om det finns en viss rörelsemån.


//Sussie
Chris HBV 132
CITAT(Christian o Carina HBV 279 @ 6 Mar 2013, 17:14 ) *

Nu när detta var uträtt så har jag en ny fråga. Jag skall sätta upp en vägg som hamnar mitt för ett fönster. Hur ansluter jag väggen till fönstret, altså så det blir tätt?
Kan man lägga regeln nån cm ifrån och täta glappet med fogskum? Eller måste det kunna röra sig på nåt sätt?

Är det nån som är intresserad så kommer jag lägga ut bygget här: www.husbussen.n.nu

Skulle också sätta en gummilist som den här mellan regeln och rutan.

... och ja... jag tycker alltid det är interessant att läsa hur andra bygger om sin buss thumbs.gif

hälsning
Chris
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.