![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Tommy |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 35 Registrerad: 10-August 08 Från: Alunda Medlemsnummer: 749 ![]() |
Hej alla goa husbuss byggare (+ alla andra).
![]() Jag har ett kylskåp jag vill driva med 220 volt men kylen+ frysen drivs med 24 volt... Vad finns för alternativ till detta? Jag vill helst ha någon form av batteriladare (?) eller en omvandlare (?) konverter (?), var finns den/det i så fall? Jag är helt ny i detta men älskar att hålla på med detta så alla tips å råd är mycket välkommet. Ha det bäst! //Tommy Bifogade bild(er) ![]() -------------------- Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a
// Tommy |
![]() ![]() |
*putte |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 24 Registrerad: 29-November 08 Medlemsnummer: 880 ![]() |
hej tommy jag använder en ctek laddare fungerar utmärkt eventuellt lite dyr ca 2000kr.Frågan om vilket system man ska köra i bussen 12v,24v eller 220v ? jag tror att 220v rakt av med en lite större omvandlare blir både billigare och enklare i längden,omvandlare är visserligen dyra ca 2000-15000kr beroende på kappasitet men el dragningen blir billig enkel säker,
12v eller 24 v kräver betydligt grövre dyrare kablage om man tänker på spännings förlusterna . |
*Tommy |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 35 Registrerad: 10-August 08 Från: Alunda Medlemsnummer: 749 ![]() |
hej tommy jag använder en ctek laddare fungerar utmärkt eventuellt lite dyr ca 2000kr.Frågan om vilket system man ska köra i bussen 12v,24v eller 220v ? jag tror att 220v rakt av med en lite större omvandlare blir både billigare och enklare i längden,omvandlare är visserligen dyra ca 2000-15000kr beroende på kappasitet men el dragningen blir billig enkel säker, 12v eller 24 v kräver betydligt grövre dyrare kablage om man tänker på spännings förlusterna . Hej Putte! 220v kommer jag att ha i form av uttag lite här å där (tror att jag nöjer mig vid 4 st) i bussen (i form av jordade uttag). Detta för att jag vill i första hand kunna ställa mig precis var som helst och allt ska fungera men samtidigt kunna åka in till en camping och koppla in mig på 220v för eventuella laddningar av batterier eller dyligt. Det jag har nu så är jag helt beroende av 220v förutom kyl/frys som går på 24v och det gillar jag inte riktigt... ![]() (ska jag vara riktigt ärlig så har jag tom en 400v sladd in i bussen som sitter i en fördelare så jag har även 400v och 220v i bussen.. ![]() Men jag vill att allt ska fungera utan denna sladd som går in i bussen. Vad har ni för batterier i era bussar? Hur många batterier har ni i era bussar? Själv har jag 2 frilufts batterier till starten samt 2 st 100amp batterier till bodelen. Tycker att det är lite klent till bodelen....? -------------------- Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a
// Tommy |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 16:01 |
Designed from: ![]() |