Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: 220 volt till 24 volt?
HBV:s forum > Husbussar > El, VA & AV
*Tommy
Hej alla goa husbuss byggare (+ alla andra).
action-smiley-030.gif
Jag har ett kylskåp jag vill driva med 220 volt men kylen+ frysen drivs med 24 volt...
Vad finns för alternativ till detta?
Jag vill helst ha någon form av batteriladare (?) eller en omvandlare (?) konverter (?), var finns den/det i så fall?
Jag är helt ny i detta men älskar att hålla på med detta så alla tips å råd är mycket välkommet.

Ha det bäst!
//Tommy
Charsten HBV 21
Hej!

Ta kontakt med Tommy Karlsson på Bil & Kyltjänst i Karlstad så får du den hjälp du behöver, han säljer det du behöver och han är ordförande i denna klubb.

//21
*Tommy
Okij, tack för svaret.
Men jag var mer ute efter ett svar andra också kan ha nytta av.
Hur har du tex?
Kanske inte så vanligt att ha tex kyl och frys på 24 volt?

//Tommy
Charsten HBV 21
Jag har kyl o frys på 24 volt som jag köpt av Tommy, det funkar jättebra.
Sedan har jag en inverter från 24 till 220 volt på 1500 w som driver det jag vill som t.ex TV och Boxer, dator mm.
Solceller på taket som laddar batterierna, ett elverk på 3500 w ...... mm. mm.
det finns mycket att berätta om bussen men om du vill veta något speciellt så slå en signal.

//21
Tommy HBV 1
Hej Tommy.
Du skriver att du vill driva kylen och frysen på 220 v. men dom är avsedda för 24 v. Vad är problemet?
Det är ju bara att ansluta en batteriladdare till batterierna som förser 24 volts skåpen med ström.
Tommy HBV 1
*Tommy
Jag tackar eder båda för bra svar.

Charsten Hjulia HBV21 tycker jag verkar att ha en underbar buss med det jag skulle vilja ha. wub.gif

Ni kan få en liten historia om min buss:
Kan åxå berätta att jag är helt ny då det gäller bussar och allt vad som gäller om dessa.
Denna buss jag har köpt var halvt om halvt byggd inuti men den var inte alls så som jag ville ha den så jag har rivit ut allt i den och håller på att bygga upp den igen.
Som den står nu är "grunden" eller hur jag ska säga om den klar, inredningen är uppe så som väggar, diskbänk, kylskåp (som jag måste få igång), 3 av 4 väggar till dasset samt 2 sängar.
Jag har den i veckorna som övernattnings "kojja" i mitt jobb (bygge på steningehöjden i Märsta), så jag har tid att bygga i den på kvällarna.
Värmen klarar jag med ett element på 1500w men på 220 volt, det jag har går på 220 volt just nu tills jag fått tag på bra grejer som klarar av mina krav.
Det jag vet om elen i bussen är att det finns 3 dragna system...
1 är på 12 volt, 2 på 24 volt (plus min sladd på 220 volt då..).
Det ena 24 volt systemet går till starten och det andra till kyl och frysen.
Problemet är det att jag vet inte vad jag ska använda för laddare till 24 samt 12 voltsbatterierna... sen vill jag att när jag blir strandad som jag är nu, att 24 volts prylarna ska gå via någonting som jag kanske kan koppla direkt från 220 volt.
Sedan vill jag ha värme också... (hahahaha...) å vad kan jag ha då?

Som jag sa tidigare... alla tips och råd är gudagåvor för mig.
//Tommy
*Dennis o Helena
Vilken laddare du ska ha beror på hur stora batterier du har. Ju större batterier desto större laddare.
Laddaren kan driva eventuella 24v förbrukare när du står stilla under längre perioder också.
Du bör såklart ha 2 laddare, en för 12v systemet och en för 24v systemet, eventuellt kan du använda nån mindre underhållsladdare till bussens eget elsystem, men då man står still så brukar man ju inte förbruka någon el från de batterierna och när man kör så laddas de ju av generatorn.

När det gäller värme så finns det ju ett par alternativ, gasol, dieselvärmare, kamin eller elvärme.
Man kan ju även kombinera ett par stycken av dem.
Dieselvärmare sitter ju redan i många bussar så det brukar ju vara ett billigt alternativ. Gasolpannor är också rätt billiga att köpa begagnade men om bussen inte är gasolbesiktigad så kostar ju det en rejäl slant. Om du sätter in en elpatron så tänk på att inte välja en som är för stor så att du kan använda ett vanligt 10A 220v uttag.
*Tommy
Hej Dennis & Helena!
Tack för ett bra och upplyftande svar.
Jag var tvungen att snabbt få igång bussen så jag köpte 2 st 12v 65 amp/h Biltema batterier men jag har funderat över detta och funderar på att skaffa typ 2 st 12v 160 amp/h batterier så kan jag använda dessa till bodelen, då har jag startbatterier för sig och bodelsbatterier för sig.
Men detta blir lite mycket...
1 system på 220 volt i bodel, 1 system på 24 volt i bodel, 1 system på 12 volt i bodel samt startsystemet på 24 volt.
Är detta ok?

Mitt 12v system är jordat i karossen samt 24v systemen är också jordat i karossen.. fördelarna är ju många men är det någon nackdel med detta?

Jag hittar väldigt litet utbud på 24v komponenter, någon som har bra hemsidor för detta?

Detta med värmare är mycket intresant men i min buss har dom tagit bort värmaren (en Webasto) så en fundering är om det är någon som har en sådan i sina ägor och vill sälja den?
Allt är fördraget orginal, så att koppla in detta lär ju inte vara så svårt..?
En fundering som jag är inne på åxå är fotogenvärmare, någon med erfarenhet?

Att det tar ett tag för mig att svara beror på att jag sover i bussen i veckorna, är hemma på torsdagskvällarna till söndagen.

Bilden är på blivande toan med försänkt golv samt ena sidan av en soffa.

Tack för att ni visar intresse för mina problem! wink.gif
Mvh: Tommy
Angelica & Peter HBV181
Hej,

När det gäller elen så tror jag jag läst något i en annan tråd och rådet var då att sitta ner och börja rita upp vad man behöver.

Att dela på bodelen och bussdelen är väl antagligen självklart - man vill ju ha kraft att starta när det behövs.

För övrigt kan man ju fundera på om man skall dra 24 volt i hela bodelen - lampor och annat måste finnas som 24 V också.
220 V kan man ju mata en bra laddare med.

Sedna är ju en omformare från 24 till 12 nästan oundvikligt om man vill ha ström till telefon mm.

Vi har 2 rejäla batterier (i mitt tycke)för bodelen, dessa driver kylskåp samt en 24 - 220 omformare då all belysning var byggd för 220 V. Någonstans har man tidigare även kopplat in en 24 - 12 omformare som driver radio och cirkulationspump.
Dessutom finns en anslutning på utsidan för just 220 som ju då driver belysning, panna om så önskas samt ett litet elekriskt element.

Hur som haver så skall man nog inte blanda ihop för mycket utan försöka göra det enkelt.

HBV 181/ Peter
Chris HBV 132
CITAT(*Tommy @ 31 Aug 2008, 12:46 ) *



Mitt 12v system är jordat i karossen samt 24v systemen är också jordat i karossen.. fördelarna är ju många men är det någon nackdel med detta?


Det är en interessant fråga som jag tyvärr inte heller har nåt svar på hmm.gif
*Tommy
Är det någon som har bra tips på bra underhålls-batteri-laddare?
Alltså 220 volt till 24 volt...
Och gärna var den/dom finnes... haee.gif

Mvh: Tommy
Chris HBV 132
CITAT(*Tommy @ 6 Sep 2008, 16:25 ) *

Är det någon som har bra tips på bra underhålls-batteri-laddare?
Alltså 220 volt till 24 volt...
Och gärna var den/dom finnes... haee.gif

Mvh: Tommy


Om du vill ha första valet så blir det en Sterling eller en Ctek
*Tommy
Hej och tack Chris HBV 132.
Det var ett mycket gott svar!
cheers.gif
Nu vet jag vad min lön kommer att gå till denna månad. (inte hela dårå, men en liten del av den ;-) )

MVH: Tommy party-smiley-029.gif
*putte
hej tommy jag använder en ctek laddare fungerar utmärkt eventuellt lite dyr ca 2000kr.Frågan om vilket system man ska köra i bussen 12v,24v eller 220v ? jag tror att 220v rakt av med en lite större omvandlare blir både billigare och enklare i längden,omvandlare är visserligen dyra ca 2000-15000kr beroende på kappasitet men el dragningen blir billig enkel säker,
12v eller 24 v kräver betydligt grövre dyrare kablage om man tänker på spännings förlusterna .
*Tommy
CITAT(*putte @ 2 Dec 2008, 22:39 ) *

hej tommy jag använder en ctek laddare fungerar utmärkt eventuellt lite dyr ca 2000kr.Frågan om vilket system man ska köra i bussen 12v,24v eller 220v ? jag tror att 220v rakt av med en lite större omvandlare blir både billigare och enklare i längden,omvandlare är visserligen dyra ca 2000-15000kr beroende på kappasitet men el dragningen blir billig enkel säker,
12v eller 24 v kräver betydligt grövre dyrare kablage om man tänker på spännings förlusterna .


Hej Putte!
220v kommer jag att ha i form av uttag lite här å där (tror att jag nöjer mig vid 4 st) i bussen (i form av jordade uttag).
Detta för att jag vill i första hand kunna ställa mig precis var som helst och allt ska fungera men samtidigt kunna åka in till en camping och koppla in mig på 220v för eventuella laddningar av batterier eller dyligt.
Det jag har nu så är jag helt beroende av 220v förutom kyl/frys som går på 24v och det gillar jag inte riktigt... wacko.gif
(ska jag vara riktigt ärlig så har jag tom en 400v sladd in i bussen som sitter i en fördelare så jag har även 400v och 220v i bussen.. smile_rofl.gif )

Men jag vill att allt ska fungera utan denna sladd som går in i bussen.

Vad har ni för batterier i era bussar?
Hur många batterier har ni i era bussar?
Själv har jag 2 frilufts batterier till starten samt 2 st 100amp batterier till bodelen.
Tycker att det är lite klent till bodelen....?

*putte
Hur får du 220v i uttagen nu om du frikampar?(el verk)
jag har drygt 300Ah batteri kapasitet till bodelen.
Du får räkna på effekt behovet du ni har
Angelica & Peter HBV181
Hej,

Jag har en 12 V omformare över om någon behöver.
Ut 220 V och 1200 W, den har räckt till kylskåp, belysning och köksfläkt tidigare.

Drar dock ganska hårt i batterierna.

Om det nu skulle vara någon som kör med 12, 24 och 220 V system i bussen.

Vi tog bort 12 V delen eftersom det var kopplat så det snedbelastade 24 V delen, dessutom ble det ett 24 V kylskåp och en mindre omformare till belysning.

220 V anslutning finns det fortafarande möjlighet till.
vi har även uppgraderat bodelens batterier till 2 st 120 Ah (tror jag det var).

HBV 181/Peter
*Tommy
CITAT(*putte @ 3 Dec 2008, 19:56 ) *

Hur får du 220v i uttagen nu om du frikampar?(el verk)
jag har drygt 300Ah batteri kapasitet till bodelen.
Du får räkna på effekt behovet du ni har


Uttagen med 220v kommer bara att användas tex på vintern då extra element behövs, eller då man står på en camping och vill lätta trycket på batterierna...
Eller då man behöver 220v i skogen så tar man ju bara fram elverket... thumbup.gif
*Tommy
CITAT(Angelica & Peter HBV181 @ 3 Dec 2008, 21:16 ) *

Hej,

Jag har en 12 V omformare över om någon behöver.
Ut 220 V och 1200 W, den har räckt till kylskåp, belysning och köksfläkt tidigare.

Drar dock ganska hårt i batterierna.

Om det nu skulle vara någon som kör med 12, 24 och 220 V system i bussen.

Vi tog bort 12 V delen eftersom det var kopplat så det snedbelastade 24 V delen, dessutom ble det ett 24 V kylskåp och en mindre omformare till belysning.

220 V anslutning finns det fortafarande möjlighet till.
vi har även uppgraderat bodelens batterier till 2 st 120 Ah (tror jag det var).

HBV 181/Peter


Hej Peter,

Hur länge håller sig dom batterierna då?
Har du kyl/frys på 24v?
Vad kör du på 24v?

Angelica & Peter HBV181
Hej Tommy,

På 24 V driver jag kyl samt all belysning som i och för sig är på 230 V men matar detta via omformare.

Hur länge batterierna klarar sig har jag inte lyckats prova ut ännu.

Vi kom inte så långt efter vårt montage innan lagren till vevaxeln skar (oljeläckor är inte att leka med), till råga på allt blev veven skrot och jag har inte lyckats få fatt på någon ny ännu men nu är det snart jul och vem vet vad tomten kan komma med.

HBV 181/Peter
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.