![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Tommy |
![]() ![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 35 Registrerad: 10-August 08 Från: Alunda Medlemsnummer: 749 ![]() |
Hej goa husbussbyggare, här kommer en till!!
![]() Hoppas ni inte ser detta och tänker "Åh nej, inte ett till sånt här innlägg"!! *hihihi* Hur som helst så här är våran buss! Så här såg den ut när jag hämtade den. Bifogade bild(er) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------- Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a
// Tommy |
![]() ![]() |
*Tommy |
![]() ![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 35 Registrerad: 10-August 08 Från: Alunda Medlemsnummer: 749 ![]() |
Hej Putte!
Tackar så mycket för tipset! ![]() Uppvärmningen jag har just nu är på hela tiden eftersom jag har bussen som "övernattningsstuga" på jobbet, men jag har "bara" el-element (2 st 2000w element) som inte riktigt räcker till när det blir mer än -10 grader, visserligen har jag då fortfarande ca 19 grader där jag sover tack vare att jag skärmar av "sovdelen" med ett skynke samt att ett av elementen står i "sovdelen" (längst bak i bussen). Elkostnaderna just nu behöver jag inte bry mig om då elen är gratis på bygget... hehe.. Det jag är ute efter är ett bra värmesystem som jag kanske kan koppla till det befintliga elementen som sitter orginal och som annars värms upp av motorn (väldigt effektivt fungerar det åxå). Det har suttit en webasto-värmare som gått på diesel, men den följde inte med då jag köpte bussen... Men jagv är lite skeptisk till att köra en värmare som bara går på diesel... skulle vilja ha en effektiv el/diesel värmare eller dyligt som fungerar även på en camping (el) allterativt i skogen (diesel). Är inne på att bygga/köpa en kamin till bussen som i så fall hamnar nästan i mitten i bussen, med en liten fläkt och lite ventilationsrör kan man ju styra var värmen kommer att hamna. Men är lite orolig för syret i bussen... kan elden "äta" upp all syre så man somnar för gott i bussen? Om så är fallet så borde man kunna ta luft/syre utifrån med hjälp av ett rör som går in underifrån in i kaminen? Varmt som tusan måste det ju kunna bli om man använder denna konstruktionen. ![]() + att då kan man ju ställa sig vart man vill då pinnar att elda med finns överallt. Fläkten kan ju gå på 12v då jag har ett stort sådant batteri som även laddas då jag kör bussen. Många tankar å idéer har man ju... ![]() Vad tycker/tänker du/ni om mina idéer? -------------------- Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a
// Tommy |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 00:13 |
Designed from: ![]() |