Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygget av vÃ¥ran husbuss, Hur vÃ¥ran buss tar sin husbussform. ;)
*Tommy
inlägg 31 Aug 2008, 13:34
Inlägg #1

Advanced Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 10-August 08
Från: Alunda
Medlemsnummer: 749

Hej goa husbussbyggare, här kommer en till!! wink.gif
Hoppas ni inte ser detta och tänker "Åh nej, inte ett till sånt här innlägg"!! *hihihi*

Hur som helst så här är våran buss!
Så här såg den ut när jag hämtade den.

Bifogade bild(er)
Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild

--------------------
Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a

// Tommy
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Tommy
inlägg 31 Aug 2008, 14:02
Inlägg #2

Advanced Member

Sänkte golvet på toan.
Bilder på hur det ser ut.
Någon som vet om jag får kapa å svetsa i balkarna som går framifrån ända bak som gör att golvet är högre där stolarna suttit?
Dom lär ju vara bärande!?

Bifogade bild(er)
Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild

--------------------

// Tommy
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 5 Sep 2008, 05:16
Inlägg #3

Superior Member

Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90

CITAT(*Tommy @ 31 Aug 2008, 14:02 ) *

Sänkte golvet på toan.
Någon som vet om jag får kapa å svetsa i balkarna som går framifrån ända bak som gör att golvet är högre där stolarna suttit?

Det ser ju ut att bli fint det där.
Jag har exakt samma konstruktion på balkarna som du har (scania 112a från 84a). Jag har sänkt mitt golv så att det fick samma nivå som mittgången ända bak till bakre dörren. Jag är nämligen 2meter lång och vill inte behöva böja på huvudet hela tiden.
Kapade i alla balkarna och svetsade om dem med lite andra vinklar.
Tror knappast att det gör någon skillnad, bussen kommer ju aldrig att behöva utstå nått som ens liknar maxlasten som den var byggd för smile.gif
Besiktningen tyckte då att det såg ok ut också.
+Quote Post
*Tommy
inlägg 5 Sep 2008, 13:36
Inlägg #4

Advanced Member

CITAT(Dennis & Helena HBV103 @ 5 Sep 2008, 05:16 ) *

CITAT(*Tommy @ 31 Aug 2008, 14:02 ) *

Sänkte golvet på toan.

Det ser ju ut att bli fint det där.
Jag har exakt samma konstruktion på balkarna som du har (scania 112a från 84a). Jag har sänkt mitt golv så att det fick samma nivå som mittgången ända bak till bakre dörren. Jag är nämligen 2meter lång och vill inte behöva böja på huvudet hela tiden.
Kapade i alla balkarna och svetsade om dem med lite andra vinklar.
Tror knappast att det gör någon skillnad, bussen kommer ju aldrig att behöva utstå nått som ens liknar maxlasten som den var byggd för smile.gif
Besiktningen tyckte då att det såg ok ut också.

Tackar tackar!
Har inte kommit så långt egentligen (inte så långt jag skulle vilja vara).
Kanon med ett så bra svar!
Jag är inte så mycket kortare än dig då (194 cm) och jag har samma tanke som dig där med att jag inte ska behöva krypa omkring i bussen...
Jag har inte kapat något i balkarna, men jag är väldigt sugen på att göra det då det tex blir en väldigt bred tröskel in till toan... men även om jag kapar där så måste jag dra om rör som ligger på den sidan, vet inte om det är till värme eller om det är luftrör eller vad det nu är...
Hur gjorde du med stagen under golvet där stolarna suttit?
Skulle vara idé berikande med lite bilder på dom i din buss. Där jag sänkte golvet är precis mellan två regelverk som går mellan balken och ut till karossen.

Mvh: Tommy

--------------------

// Tommy
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 9 Sep 2008, 21:02
Inlägg #5

Superior Member

Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90

CITAT(*Tommy @ 5 Sep 2008, 13:35 ) *

men även om jag kapar där så måste jag dra om rör som ligger på den sidan, vet inte om det är till värme eller om det är luftrör eller vad det nu är...
Hur gjorde du med stagen under golvet där stolarna suttit?
Skulle vara idé berikande med lite bilder på dom i din buss. Där jag sänkte golvet är precis mellan två regelverk som går mellan balken och ut till karossen.

Mvh: Tommy

Jag har enbart värmerör som går inne i själva passagerarutrymmet. All tryckluft m.m. går i en "låda" under mittgången.
När jag tog bort platåerna för passagerarstolarna så bröt jag bort plywoodgolvet och sedan tog jag bara tigersågen och sågade bort allt som stack upp högre än mittgången (ja, hjulhus m.m. blev ju kvar förståss smile.gif )
Sedan svetsade jag 4kantrör med cc 60cm över hela golvet och sedan dit med isolering och golvspånskivor.
Lite bilder finns på http://www.lafurs.se/buss under "golvet rivs"

Fast de är gamla bilder och särskillt bra är de inte heller.
Ska försöka uppdatera sidan nån dag när älgjakten är slut.
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
*Tommy   Bygget av vÃ¥ran husbuss   31 Aug 2008, 13:34
*Tommy   Nu är det 6 veckor senare och mycket slit senare....   31 Aug 2008, 13:52
*Tommy   Sänkte golvet pÃ¥ toan. Bilder pÃ¥ hur det ser ut...   31 Aug 2008, 14:02
Dennis & Helena HBV103   Sänkte golvet pÃ¥ toan. Bilder pÃ¥ hur det ser u...   5 Sep 2008, 05:16
*Tommy   Sänkte golvet pÃ¥ toan. Bilder pÃ¥ hur det ser ...   5 Sep 2008, 13:36
Dennis & Helena HBV103   men även om jag kapar där sÃ¥ mÃ¥ste jag dra om...   9 Sep 2008, 21:02
Dennis & Helena HBV103   men även om jag kapar där sÃ¥ mÃ¥ste jag dra om...   9 Sep 2008, 21:04
Kurre o Tina HBV 166   vackert tommy bare Ã¥ köra pÃ¥ sÃ¥ blir de og bra...   1 Sep 2008, 12:01
*Tommy   vackert tommy bare Ã¥ köra pÃ¥ sÃ¥ blir de og br...   5 Sep 2008, 13:25
Ewa HBV11   Kul att fÃ¥ följa detta bygge. :thumbup: Tänk ...   3 Sep 2008, 20:49
*Tommy   DÃ¥ har det gÃ¥tt ytterligare en vecka dÃ¥... Har ...   5 Sep 2008, 13:55
*Tommy   Tack Dennis & Helena HBV103 för era fina bild...   21 Sep 2008, 08:54
*Tommy   HallÃ¥ alla goa husbuss ägare. Kommer med lite me...   27 Sep 2008, 11:14
*Tommy   HallÃ¥ igen alla glada bussägare! Länge seda...   7 Nov 2008, 00:34
*putte   Hej Tommy det gÃ¥r ju frammÃ¥t i ditt bygge,du skr...   2 Dec 2008, 23:15
*Tommy   Hej Putte! Tackar sÃ¥ mycket för tipset...   3 Dec 2008, 13:33
*putte   DET där med kamin lÃ¥ter kul,men tänk pÃ¥ att in...   3 Dec 2008, 20:34
*putte   diesel värmare / el ,jag har alldrig sett nÃ¥gon ...   3 Dec 2008, 20:48
Angelica & Peter HBV181   Hej, Vedkamin vet jag mÃ¥nga som har och oftast f...   3 Dec 2008, 21:56
Kurre o Tina HBV 166   tjenna tommy Hur gÃ¥r de för dej ? :hmm: har ...   9 Mar 2010, 12:46
Bertil HBV30   Hej! Under vintern undrade jag ocksÃ¥ hur det ...   24 Apr 2010, 15:27

Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 13th May 2025 - 23:30
Designed from: InfinityStyles.com