![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Tommy |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 35 Registrerad: 10-August 08 Från: Alunda Medlemsnummer: 749 ![]() |
Hej alla goa husbuss byggare (+ alla andra).
![]() Jag har ett kylskåp jag vill driva med 220 volt men kylen+ frysen drivs med 24 volt... Vad finns för alternativ till detta? Jag vill helst ha någon form av batteriladare (?) eller en omvandlare (?) konverter (?), var finns den/det i så fall? Jag är helt ny i detta men älskar att hålla på med detta så alla tips å råd är mycket välkommet. Ha det bäst! //Tommy Bifogade bild(er) ![]() -------------------- Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a
// Tommy |
![]() ![]() |
*Tommy |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 35 Registrerad: 10-August 08 Från: Alunda Medlemsnummer: 749 ![]() |
Hej Dennis & Helena!
Tack för ett bra och upplyftande svar. Jag var tvungen att snabbt få igång bussen så jag köpte 2 st 12v 65 amp/h Biltema batterier men jag har funderat över detta och funderar på att skaffa typ 2 st 12v 160 amp/h batterier så kan jag använda dessa till bodelen, då har jag startbatterier för sig och bodelsbatterier för sig. Men detta blir lite mycket... 1 system på 220 volt i bodel, 1 system på 24 volt i bodel, 1 system på 12 volt i bodel samt startsystemet på 24 volt. Är detta ok? Mitt 12v system är jordat i karossen samt 24v systemen är också jordat i karossen.. fördelarna är ju många men är det någon nackdel med detta? Jag hittar väldigt litet utbud på 24v komponenter, någon som har bra hemsidor för detta? Detta med värmare är mycket intresant men i min buss har dom tagit bort värmaren (en Webasto) så en fundering är om det är någon som har en sådan i sina ägor och vill sälja den? Allt är fördraget orginal, så att koppla in detta lär ju inte vara så svårt..? En fundering som jag är inne på åxå är fotogenvärmare, någon med erfarenhet? Att det tar ett tag för mig att svara beror på att jag sover i bussen i veckorna, är hemma på torsdagskvällarna till söndagen. Bilden är på blivande toan med försänkt golv samt ena sidan av en soffa. Tack för att ni visar intresse för mina problem! ![]() Mvh: Tommy Bifogade bild(er) ![]() -------------------- Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a
// Tommy |
Chris HBV 132 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
Mitt 12v system är jordat i karossen samt 24v systemen är också jordat i karossen.. fördelarna är ju många men är det någon nackdel med detta? Det är en interessant fråga som jag tyvärr inte heller har nåt svar på ![]() -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 13:26 |
Designed from: ![]() |