![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Tommy |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 35 Registrerad: 10-August 08 Från: Alunda Medlemsnummer: 749 ![]() |
Hej alla goa husbuss byggare (+ alla andra).
![]() Jag har ett kylskåp jag vill driva med 220 volt men kylen+ frysen drivs med 24 volt... Vad finns för alternativ till detta? Jag vill helst ha någon form av batteriladare (?) eller en omvandlare (?) konverter (?), var finns den/det i så fall? Jag är helt ny i detta men älskar att hålla på med detta så alla tips å råd är mycket välkommet. Ha det bäst! //Tommy Bifogade bild(er) ![]() -------------------- Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a
// Tommy |
![]() ![]() |
*Tommy |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 35 Registrerad: 10-August 08 Från: Alunda Medlemsnummer: 749 ![]() |
Jag tackar eder båda för bra svar.
Charsten Hjulia HBV21 tycker jag verkar att ha en underbar buss med det jag skulle vilja ha. ![]() Ni kan få en liten historia om min buss: Kan åxå berätta att jag är helt ny då det gäller bussar och allt vad som gäller om dessa. Denna buss jag har köpt var halvt om halvt byggd inuti men den var inte alls så som jag ville ha den så jag har rivit ut allt i den och håller på att bygga upp den igen. Som den står nu är "grunden" eller hur jag ska säga om den klar, inredningen är uppe så som väggar, diskbänk, kylskåp (som jag måste få igång), 3 av 4 väggar till dasset samt 2 sängar. Jag har den i veckorna som övernattnings "kojja" i mitt jobb (bygge på steningehöjden i Märsta), så jag har tid att bygga i den på kvällarna. Värmen klarar jag med ett element på 1500w men på 220 volt, det jag har går på 220 volt just nu tills jag fått tag på bra grejer som klarar av mina krav. Det jag vet om elen i bussen är att det finns 3 dragna system... 1 är på 12 volt, 2 på 24 volt (plus min sladd på 220 volt då..). Det ena 24 volt systemet går till starten och det andra till kyl och frysen. Problemet är det att jag vet inte vad jag ska använda för laddare till 24 samt 12 voltsbatterierna... sen vill jag att när jag blir strandad som jag är nu, att 24 volts prylarna ska gå via någonting som jag kanske kan koppla direkt från 220 volt. Sedan vill jag ha värme också... (hahahaha...) å vad kan jag ha då? Som jag sa tidigare... alla tips och råd är gudagåvor för mig. //Tommy -------------------- Bygger i en Scania BR Ikarus 145 -74:a
// Tommy |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Vilken laddare du ska ha beror på hur stora batterier du har. Ju större batterier desto större laddare.
Laddaren kan driva eventuella 24v förbrukare när du står stilla under längre perioder också. Du bör såklart ha 2 laddare, en för 12v systemet och en för 24v systemet, eventuellt kan du använda nån mindre underhållsladdare till bussens eget elsystem, men då man står still så brukar man ju inte förbruka någon el från de batterierna och när man kör så laddas de ju av generatorn. När det gäller värme så finns det ju ett par alternativ, gasol, dieselvärmare, kamin eller elvärme. Man kan ju även kombinera ett par stycken av dem. Dieselvärmare sitter ju redan i många bussar så det brukar ju vara ett billigt alternativ. Gasolpannor är också rätt billiga att köpa begagnade men om bussen inte är gasolbesiktigad så kostar ju det en rejäl slant. Om du sätter in en elpatron så tänk på att inte välja en som är för stor så att du kan använda ett vanligt 10A 220v uttag. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 14:54 |
Designed from: ![]() |