Bussen, renoveringen av motorn |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Bussen, renoveringen av motorn |
Kurre o Tina HBV 166 |
5 Feb 2008, 07:37
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
hej alla
ska försöka mej på dessa tekniska saker som kallas data,e ju inte alltid de blir som man vill att de ska bli efter att ha kört hem den nya införvärvet,så upptäker man att de finns ingen annan värme än de som bussen ger från motorn de finns en 2 kilowatt vatten värmare i den ,men de blir för dyrt å ha på hela tiden samt att de tar för lång tid innan de kommer upp i temp well så här ser pärlan ut i allefall just nu samt en bild på insidan upptäckte som sagt att vid stilla stående tongångs körning så tryckte den ut vatten ur kylsystemet så de blev å börja å kolla på motorn direckt köpte nya spridar hylsor å provtryckte med tryckluft för å få reda på att 4ans cylinder bubblade rakt ut i vattensystemet trotts byte av spridar hyllsa så fortsatte de å bubbla i vattensystemet så de blev å riva den toppen toppen såg ju fin ut inge problem,men den anndra delen däremot där satt problemet de va en spricka i motorblocket ,som gick mellan 4rans cylinder rakt över kylvattenskanalen å vidare te 5ans cylinder som tur va så är sambon med å håller stämningen uppe så långt har jag kommit nu med den motorn å vad jag ska göra nu vet jag inte i skrivandes stund men de ser inte ut å bli nåt rullande i sommar well de va lite vad jag har sysslat med ,sen jag fick hem min buss sorry om bilderna inte e dom bästa ,dom e tagna med mobilen ha de bra alla Kurre |
Tommy HBV 1 |
27 Mar 2008, 18:23
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1614 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Tyvärr så är det som så att det är lite olika tänkande mellan olika motortillverkare.
Ett fabrikat strävar efter att ha så många komponenter gemensamt till så många enheter som möjligt. Den andra tillverkar komponenten till det utförandet som dom konstrurerar för tillfället. Kolla så att det finns fäste för växelspaken om den sitter i blocket. Kolla även generatorinfästning och motorfästet på samma sida. Bussmotorn har en större generator och brukar ligga i en vagga lite längre ned. Remjusteringen kan vara ett fjäderbelastat spännhjul på bussen och justerstag på bilmotorn. Allt går ju att anpassa men det kan skapa mycket jobb. Jag vill inte måla F-n på väggen och jag hoppas jag har fel. Men jag har varit med om motorbyte i fabrikatet från västra Sverge förr och ställt mig många gånger frågan varför har dom gjort så här. Mitt tips kolla ordentligt så att alla gjutningar och fästhål finns i det blocket du har på gång. Skulle det vara mycket att modifiera, skaffa en modernare motor och annpassa den i stället till bussen. Volvos TD 70 motor går fint och då får du lite mera ork i den oxå. Det behöver inte vara en Volvomotor heller, det finns många andra fabrikat som du kan stoppa dit HBV 120 som bytte motor hade ju märket från andra sidan Sverige och då är det bara att skruva. Lycka till Tommy HBV 1 |
Lo-Fi version | Tid: 2 June 2024 - 05:23 |
Designed from: |