![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Har länge velat ha ett alternativ till att köra med den blågrå skärmningen. Utan skärmen går motorn för kall och med helskärmat blir det fort för varmt i långa backar.
Vad göra? Visserligen har Magirus ingen kylare men en kylargardin borde väl kunna göra jobbet? ![]() Det måste provas så de är bara att sätta igång ![]() ![]() Gardinen har Sonja HBV33 donerat! ![]() ![]() Sen lite plåtskrot och diverse annat så att den sitter fast ![]() Och sen ett gardinsnöre ![]() ![]() Snart är det avfärd.. tisdag mitt på dan sen rörkrökarn varit här och tätat en läckande koppling på en av Ack-tankarna. Vill helst inte komma hem till svimmingpöl.... ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Jep, De flesta 514-motorerna går för kall. Detta för att kylfläkten och flänsar etc är utformat för att klara höga yttertemperaturer.
Det finns ingen termostat eftersom det inte finns nåt att reglera. Alla kylplåtar sitter fastskruvade och fläkten snurrar för jämnan. Modellen som heter Mercur och har V-motorer har en termostatstyrd kylfläkt men en sån ryms inte i min bil/på min motor. Så, med bilen földe då den "fula" skärmningen. Men tyvärr måste man reglera den utifrån och då måste man stanna. Inte optimalt i uppförsbackar!!! Så den härna uppfinningen gjorde verkligen susen. Nu kan jag reglera tempen innifrån! ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 13th May 2025 - 13:55 |
Designed from: ![]() |