Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| Bengt HBV 308 |
21 Nov 2013, 18:23
Inlägg
#1
|
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Hur gör man på enklast vis att överföra ström 24V från(startbatterier)till 12 V (bodel) med enbart 24 V generator?
Vore enklast att bara köra med 24 V. Finns ju "transingar" 24V in 12V ut med bra effekt. Då kan man ju även ladda bodelen under färd. Har även funderat på att lägga nån form av relä emellan, som bryter "överföringen" när motorn stannas. Är jag ute och "cyklar"? Tacksam för tips. Bengt HBV 308 |
![]() ![]() |
| Tommy HBV 1 |
22 Nov 2013, 22:58
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
En massa 12 volts grunkor? Vad är det som är 12 volt? Mycket som är på 12 volt går att konvertera till 24 volt. Jag är en förespråkare för ett rent 24 volts system i fordonen. Mycket enklare och ingen ihop blandning med spänningar. Tar det slut på ena kretsen så kan man nyttja den andra. (Start och belysning i samkörning) Har man som Börje två helt separata system med en generator för varje krets så helt ok. men torskar han på strömmen på startbatterierna så är det svårt att låna start från bodelen som ligger på 12 volt. Men det är ju som den delen man sitter på den är delad. Tommy HBV 1 |
| Bengt HBV 308 |
23 Nov 2013, 11:23
Inlägg
#3
|
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Hej. En massa 12 volts grunkor? Vad är det som är 12 volt? Mycket som är på 12 volt går att konvertera till 24 volt. Jag är en förespråkare för ett rent 24 volts system i fordonen. Mycket enklare och ingen ihop blandning med spänningar. Tar det slut på ena kretsen så kan man nyttja den andra. (Start och belysning i samkörning) Har man som Börje två helt separata system med en generator för varje krets så helt ok. men torskar han på strömmen på startbatterierna så är det svårt att låna start från bodelen som ligger på 12 volt. Men det är ju som den delen man sitter på den är delad. Tommy HBV 1 Tack för svaret, Tommy. Fick häromdagen ytterligare ett förslag från ett s.k "ljushuvud". Förklarar i enkla drag: 2 st. 12 V batterier i serie, ger 24 V. Rätta mig om jag har fel Kopplar alltså samman 2 12:or för att få 24 V Tar ut plus på det ena och minus på det andra. Sammankopplingen mellan batterierna, alltså den "korta" kabeln, som går mellan plus och minus på resp. batteri. Påstås att det blir bara tolv volt där. Nån som vet. I så fall så ska man ju kunna lägga över laddningen på tolvvolten där. Problemet löst i s f. Då laddar ju 24 V generatorn i bussen både 12 och 24 V. Måste ju ventilera div frågor. Bengt HBV 308 |
| Börje HBV216 |
23 Nov 2013, 19:41
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Påstås att det blir bara tolv volt där. Nån som vet. I så fall så ska man ju kunna lägga över laddningen på tolvvolten där. Problemet löst i s f. Då laddar ju 24 V generatorn i bussen både 12 och 24 V. Bengt HBV 308 Tekniskt är det ju möjligt. Det är inte ovanligt i husbilar/båtar att man har ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri men då är det 12v till både start och förbrukning. När man behöver 24v till start blir det lite annorlunda och jag skulle känna lite oro inför följande scenario. Många bussar har förmodligen två 12v batterier i serie för att få 24v Du står en helg och fricampar och du snor ström från ett av dina två 12v-batterier i 24v-banken till förbrukning och kanske tömmer det helt. När du skall starta för att åka hem så "kopplar" du ihop dina två batterier igen för att få 24v. Är det då självklart att du får tillräckligt med energi med ett fräscht och ett förbrukat batteri? Blir det inte så att din 24v-krets lägger sig på det lägsta batteriets nivå spänningsmässigt och inte på det bästa batteriets? Om du får igång bussen med den batteri-konfigurationen blir det då inte en kraftig strömrusning till det tomma batteriet från det friska batteriet och en generatorn som börjar trycka på… Värmeutvecklingen vid den kraftiga laddningen kanske då skadar batteriet? Nej, vill du inte ha två helt skilda system som jag, så bör du nog göra som Tommy och andra – kör allt på 24volt! Försök inte sno lite 12v från 24v-batteribanken. Så tycker jag, det finns säkert hur många synpunkter som helst på detta... Kanske någon som haft som ovan utan problem? Vi ses Börje |
Bengt HBV 308 Batteriladdning 21 Nov 2013, 18:23
Lars och Elisabet HBV 251 Börje HBV 216 kör med 2 system, 24V för fordone... 21 Nov 2013, 22:27 
Bengt HBV 308
Börje HBV 216 kör med 2 system, 24V för fordon... 22 Nov 2013, 17:03 
Börje HBV216
men torskar han på strömmen på startbatteriern... 23 Nov 2013, 19:18
Tommy HBV 1 Hej.
Håller med Börje helt och hållet.
Jag vet ... 24 Nov 2013, 09:56
*Jaska Jag avråder å det bestämdaste från att bara sn... 24 Nov 2013, 12:42 
Börje HBV216
Vill du ha en 12V batteribank på 390Ah, för dju... 24 Nov 2013, 18:12
*Jaska Det är 6V-batterier som man seriekopplar, så att... 24 Nov 2013, 23:10
Bengt HBV 308 Tack för alla bra tips. Det finns mycket kunnighe... 26 Nov 2013, 18:40
Lars och Elisabet HBV 251 Nu blev det mkt enklare helt plötsligt!! ... 26 Nov 2013, 21:23 
Bengt HBV 308
Nu blev det mkt enklare helt plötsligt!... 27 Nov 2013, 17:00 
Lars och Elisabet HBV 251 Så går det när man inte tittar ordentligt.
Egen... 27 Nov 2013, 22:47
Jan HBV 283 Viken buss har 12volt till start :? 27 Nov 2013, 17:24
Bengt HBV 308
Viken buss har 12volt till start :?
Volvo F 6 D... 27 Nov 2013, 18:29
Jan HBV 283
Viken buss har 12volt till start :?
Volvo F 6 ... 27 Nov 2013, 23:36 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 12th November 2025 - 07:13 |
| Designed from: |