CITAT(Bengt HBV 308 @ 23 Nov 2013, 10:23 )
Påstås att det blir bara tolv volt där. Nån som vet. I så fall så ska man ju kunna lägga över laddningen på tolvvolten där. Problemet löst i s f.
Då laddar ju 24 V generatorn i bussen både 12 och 24 V.
Bengt HBV 308
Tekniskt är det ju möjligt. Det är inte ovanligt i husbilar/båtar att man har
ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri men då är det
12v till både start och förbrukning.
När man behöver 24v till start blir det lite annorlunda och
jag skulle känna lite oro inför följande scenario.
Många bussar har förmodligen två 12v batterier i serie för att få 24v
Du står en helg och fricampar och du snor ström från ett av dina två 12v-batterier
i 24v-banken till förbrukning och kanske tömmer det helt.
När du skall starta för att åka hem så "kopplar" du ihop dina två
batterier igen för att få 24v.
Är det då självklart att du får tillräckligt med energi med ett fräscht och ett
förbrukat batteri? Blir det inte så att din 24v-krets lägger sig på det lägsta
batteriets nivå spänningsmässigt och inte på det bästa batteriets?
Om du får igång bussen med den batteri-konfigurationen blir det då inte en
kraftig strömrusning till det tomma batteriet från det friska batteriet och en
generatorn som börjar trycka på…
Värmeutvecklingen vid den kraftiga laddningen kanske då skadar batteriet?
Nej, vill du inte ha två helt skilda system som jag, så bör du nog göra som
Tommy och andra – kör allt på 24volt! Försök inte sno lite 12v från 24v-batteribanken.
Så tycker jag, det finns säkert hur många synpunkter som helst på detta...
Kanske någon som haft som ovan utan problem?
Vi ses
Börje