![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Bengt o Carro HBV 252 |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 ![]() |
Hejsan
hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. ![]() ![]() Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. ![]() Alla tips o ideer mottages ![]() ![]() ![]() -------------------- |
![]() ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Snabbaste varianten är väl att backa utav h-vete in i nåt hårt....
![]() Ska man vara lite seriös så är det väl bara att kapa precis framför bakstammen och korta det som är förmycket och svetsa. Jag skulle nog själv bytt buss och noga tänkt igenom vilka behov man vill tillfredställa så jag hittade en som passade mina, men alla är vi ju olika... Tror att det är en jäkla massa mer jobb än man tänkt sig och kan bli mycket papper att sköta före en regbesiktning som ni säkert åker på om ni kortar bussen, inte blir det gratis heller. |
Bengt o Carro HBV 252 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 ![]() |
Snabbaste varianten är väl att backa utav h-vete in i nåt hårt.... ![]() Ska man vara lite seriös så är det väl bara att kapa precis framför bakstammen och korta det som är förmycket och svetsa. Jag skulle nog själv bytt buss och noga tänkt igenom vilka behov man vill tillfredställa så jag hittade en som passade mina, men alla är vi ju olika... Tror att det är en jäkla massa mer jobb än man tänkt sig och kan bli mycket papper att sköta före en regbesiktning som ni säkert åker på om ni kortar bussen, inte blir det gratis heller. ![]() ![]() ![]() ![]() men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. ![]() Det är inte bara Tyskland som har den där 12m-lagen på fordonslängden (undantagen bara om du klarar en viss vändradius). Så vitt jag vet är det nästan alla europäiska länder förutom de nordiska. Det var huvudskälet för att vi skaffade buss som är mindre än 12m. Våran är ju kortad, men vet ej hur de har gjort. hälsning Chris ![]() ![]() -------------------- |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#4
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande: Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m. Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland. vad gäller vändradie mm: http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf Mvh Mathias |
Bengt o Carro HBV 252 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 ![]() |
Hej, när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande: Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m. Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland. vad gäller vändradie mm: http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf Mvh Mathias Ja det hade varit en möjlighet men jag har tyvärr inte busskort så det blir lite omständigare för mig då. men får väl börja överväga busskort men det är ju inte gratis det heller ![]() -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 11th July 2025 - 14:16 |
Designed from: ![]() |