Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: För lång buss
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
Bengt o Carro HBV 252
Hejsan

hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. haee.gif cry.gif

Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. cheers.gif

Alla tips o ideer mottages action-smiley-030.gif Klicka för att visa den bifogade filen Klicka för att visa den bifogade filen
Tommy HBV 1
Hej.
Ta kontakt med Frank HBV 61 han kan mycket om dom här reglerna. Han kommer från Tyskland och är också fordonsutbildare här i Sverige.
Tommy HBV 1
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(Tommy HBV 1 @ 10 Feb 2012, 20:52 ) *

Hej.
Ta kontakt med Frank HBV 61 han kan mycket om dom här reglerna. Han kommer från Tyskland och är också fordonsutbildare här i Sverige.
Tommy HBV 1

Tack Tommy, har läst det han skrivit ,alltså reglerna ,här via månads brevet http://www.husbussensvanner.net/kartor/tyska-regler.htm
det var där våran rese rutt sprack & bekymren uppkom ,men bekymmer är till för att övervinnas finger.gif

Men jag kontaktar honom via mail action-smiley-030.gif

Benny HBV 249
CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 10 Feb 2012, 18:14 ) *

Hejsan

hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. :? :cry:

Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. :cheers:

Alla tips o ideer mottages :vink Klicka för att visa den bifogade filen Klicka för att visa den bifogade filen



Tigersåg och silvertape kanske? ;-)

CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 10 Feb 2012, 18:14 ) *

Hejsan

hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. :? :cry:

Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. :cheers:

Alla tips o ideer mottages :vink Klicka för att visa den bifogade filen Klicka för att visa den bifogade filen



Tigersåg och silvertape kanske? ;-)
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(Benny HBV 249 @ 10 Feb 2012, 21:04 ) *

CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 10 Feb 2012, 18:14 ) *

Hejsan

hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. haee.gif cry.gif

Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. cheers.gif

Alla tips o ideer mottages action-smiley-030.gif Klicka för att visa den bifogade filen Klicka för att visa den bifogade filen



Tigersåg och silvertape kanske? ;-)

CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 10 Feb 2012, 18:14 ) *

Hejsan

hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. haee.gif cry.gif

Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. cheers.gif

Alla tips o ideer mottages action-smiley-030.gif Klicka för att visa den bifogade filen Klicka för att visa den bifogade filen



Tigersåg och silvertape kanske? ;-)


Hahaha...Aaaa...Är ETT alternativ, de ska övervägas ...de sägs ju att silvertejp löser alla problem ...hehehe shockkk!.gif
Chris HBV 132
CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 10 Feb 2012, 18:14 ) *

men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. cheers.gif

Det är inte bara Tyskland som har den där 12m-lagen på fordonslängden (undantagen bara om du klarar en viss vändradius). Så vitt jag vet är det nästan alla europäiska länder förutom de nordiska.
Det var huvudskälet för att vi skaffade buss som är mindre än 12m.
Våran är ju kortad, men vet ej hur de har gjort.

hälsning
Chris
RICKARD/ULLRICK HBV74
Snabbaste varianten är väl att backa utav h-vete in i nåt hårt.... laugh.gif
Ska man vara lite seriös så är det väl bara att kapa precis framför bakstammen och korta det som är förmycket och svetsa.
Jag skulle nog själv bytt buss och noga tänkt igenom vilka behov man vill tillfredställa så jag hittade en som passade mina, men alla är vi ju olika...
Tror att det är en jäkla massa mer jobb än man tänkt sig och kan bli mycket papper att sköta före en regbesiktning som ni säkert åker på om ni kortar bussen, inte blir det gratis heller.
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(RICKARD/ULLRICK HBV74 @ 11 Feb 2012, 10:42 ) *

Snabbaste varianten är väl att backa utav h-vete in i nåt hårt.... laugh.gif
Ska man vara lite seriös så är det väl bara att kapa precis framför bakstammen och korta det som är förmycket och svetsa.
Jag skulle nog själv bytt buss och noga tänkt igenom vilka behov man vill tillfredställa så jag hittade en som passade mina, men alla är vi ju olika...
Tror att det är en jäkla massa mer jobb än man tänkt sig och kan bli mycket papper att sköta före en regbesiktning som ni säkert åker på om ni kortar bussen, inte blir det gratis heller.



sad.gif Ja byta buss är väl inget vi funderar på att göra.För våran buss är såpass fräsh och den har bara gått 57000mil. 58.gif men vad det gäller arbetskostnad så kommer jag undan den i alla fall har gott om kompisar som ställer upp. whip.gif får kolla upp om vad som krävs i papper o priser om vad det kan kosta shockkk!.gif

CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 10:32 ) *

CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 10 Feb 2012, 18:14 ) *

men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. cheers.gif

Det är inte bara Tyskland som har den där 12m-lagen på fordonslängden (undantagen bara om du klarar en viss vändradius). Så vitt jag vet är det nästan alla europäiska länder förutom de nordiska.
Det var huvudskälet för att vi skaffade buss som är mindre än 12m.
Våran är ju kortad, men vet ej hur de har gjort.

hälsning
Chris



haee.gif Okej får ta och kolla runt lite. speciellt om detta med vändradie vet ej vad våran har... action-smiley-030.gif
*Mathias
Hej,

när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande:

Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m.

Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland.

vad gäller vändradie mm:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf

Mvh

Mathias
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(*Mathias @ 11 Feb 2012, 12:29 ) *

Hej,

när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande:

Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m.

Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland.

vad gäller vändradie mm:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf

Mvh

Mathias

Ja det hade varit en möjlighet men jag har tyvärr inte busskort så det blir lite omständigare för mig då. men får väl börja överväga busskort men det är ju inte gratis det heller wacko.gif

Chris HBV 132
Om jag inte minns fel, så var det 25m vändradie som gäller och som de äldre bussar inte klarar av för det mesta.
Vi har ju luffat runt i Europa med våran buss i höstas i 8 veckor och vi har inte råkat ut för en enda poliskontroll. Fast vi har ju haft ren samvete för bussen vi kör är 11,5m inkl motorcykelramp.
Chancen är nog väldig lite att dem tar dig, men händer det ändå så får man räkna med ett häftigt böter plus att bussen får inte köras hem av egen kraft...dvs den bogseras fram till färjan och notan på det blir inte heller billigt wink.gif

Hälsning
Chris
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 12:39 ) *

Om jag inte minns fel, så var det 27m vändradie som gäller och som de äldre bussar inte klarar av för det mesta.
Vi har ju luffat runt i Europa med våran buss i höstas i 8 veckor och vi har inte råkat ut för en enda poliskontroll. Fast vi har ju haft ren samvete för bussen vi kör är 11,5m inkl motorcykelramp.
Chancen är nog väldig lite att dem tar dig, men händer det ändå så får man räkna med ett häftigt böter plus att bussen får inte köras hem av egen kraft...dvs den bogseras fram till färjan och notan på det blir inte heller billigt wink.gif

Hälsning
Chris



haee.gif Ja så var min tanke med men böterna var jag ju inte sugen på. sen ska vi även ha släp baki så den blir ju mer iögonfallande. så man vill ju vara på säkra sidan hmm.gif
Chris HBV 132
CITAT(*Mathias @ 11 Feb 2012, 12:29 ) *

Hej,

när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande:

Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m.

Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland.

vad gäller vändradie mm:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf

Mvh

Mathias

Det hjälper ju inte för honom att regga om den som buss för den är längre än 12 m och bara har en bakaxel.
Dessutom måste även bussar klara vändradien och det funkar nästan bara med en styrbar bakaxel så vitt jag är informerad.

hälsning
Chris
Chris HBV 132
Får man fråga vart ni tänkte åka i Europa?

hälsning
Chris
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 13:05 ) *

Får man fråga vart ni tänkte åka i Europa?

hälsning
Chris


Javisst får du fråga, vi samma gamla rese planer som med bilen då vi kunde åka den.
Dvs.Danmark,Tyskland, Frankrike,Spanien, Holland & Belgien
Chris HBV 132
CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 11 Feb 2012, 13:10 ) *

CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 13:05 ) *

Får man fråga vart ni tänkte åka i Europa?

hälsning
Chris


Javisst får du fråga, vi samma gamla rese planer som med bilen då vi kunde åka den.
Dvs.Danmark,Tyskland, Frankrike,Spanien, Holland & Belgien


Frankrike har ju blivit otroligt dyrt att åka på autobahn med fordon över 3,5t. Vi försökte att undvika det och åkte för det mesta "route nationale", men vi upptäckte att franzmännen hade sänkt totalvikten på dem flesta route nationale till 3,5t eller 6t.
Vi tyckte, det var ett helvete för man hittar nästan inga alternativa vägar att åka på med stora fordon.

hälsning
Chris
*Mathias
CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 12:50 ) *

CITAT(*Mathias @ 11 Feb 2012, 12:29 ) *

Hej,

när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande:

Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m.

Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland.

vad gäller vändradie mm:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf

Mvh

Mathias

Det hjälper ju inte för honom att regga om den som buss för den är längre än 12 m och bara har en bakaxel.
Dessutom måste även bussar klara vändradien och det funkar nästan bara med en styrbar bakaxel så vitt jag är informerad.

hälsning
Chris



En bakaxel = två axlar = 13.5 meter....

Jag provade göra vändradietestet med min 12 m boggie och det var inga problem. Det handlar mest om hur långt överhäng man har fram +bak. En två axlad (enkel axel bak) borde inte vara ngt problem på 12.70 borde inte vara ett problem om den inte har ett ovanligt långt axelavstånd..

/Mathias
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 13:19 ) *

CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 11 Feb 2012, 13:10 ) *

CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 13:05 ) *

Får man fråga vart ni tänkte åka i Europa?

hälsning
Chris


Javisst får du fråga, vi samma gamla rese planer som med bilen då vi kunde åka den.
Dvs.Danmark,Tyskland, Frankrike,Spanien, Holland & Belgien


Frankrike har ju blivit otroligt dyrt att åka på autobahn med fordon över 3,5t. Vi försökte att undvika det och åkte för det mesta "route nationale", men vi upptäckte att franzmännen hade sänkt totalvikten på dem flesta route nationale till 3,5t eller 6t.
Vi tyckte, det var ett helvete för man hittar nästan inga alternativa vägar att åka på med stora fordon.

hälsning
Chris


ohmy.gif okej tack för infon då får vi väll köra så mycket som möjligt i Tyskland så man minimerar sträckorna i Frankrike..

Min fru har pratat med Tyska ambassaden och det lät inte omöjligt att få dispens pga hennes hjälpbehov och alla hjälpmedel plus att vi måste ha med en till assistent, hon ska ringa tillbaka på måndag så då får vi höra. ska även ringa dom andra med och kolla man ska ju inte ge upp i första taget autofahrer.gif


CITAT(*Mathias @ 11 Feb 2012, 13:24 ) *

CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 12:50 ) *

CITAT(*Mathias @ 11 Feb 2012, 12:29 ) *

Hej,

när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande:

Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m.

Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland.

vad gäller vändradie mm:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf

Mvh

Mathias

Det hjälper ju inte för honom att regga om den som buss för den är längre än 12 m och bara har en bakaxel.
Dessutom måste även bussar klara vändradien och det funkar nästan bara med en styrbar bakaxel så vitt jag är informerad.

hälsning
Chris



En bakaxel = två axlar = 13.5 meter....

Jag provade göra vändradietestet med min 12 m boggie och det var inga problem. Det handlar mest om hur långt överhäng man har fram +bak. En två axlad (enkel axel bak) borde inte vara ngt problem på 12.70 borde inte vara ett problem om den inte har ett ovanligt långt axelavstånd..

/Mathias


Ja vi ger inte upp i första taget men vill ha allt så godkänt o på papper om det går allt för att vara på den säkra sidan. så fort den har tinat fram ska jag kolla vändradien cheers.gif
Chris HBV 132
CITAT(*Mathias @ 11 Feb 2012, 13:24 ) *




En bakaxel = två axlar = 13.5 meter....

Jag provade göra vändradietestet med min 12 m boggie och det var inga problem. Det handlar mest om hur långt överhäng man har fram +bak. En två axlad (enkel axel bak) borde inte vara ngt problem på 12.70 borde inte vara ett problem om den inte har ett ovanligt långt axelavstånd..

/Mathias


Förlåt, det hade jag förstått fel.
Återstår faktiskt "bara" problemet med D-körkort som Bengt inte har.

hälsning
Chris
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(*Chris @ 11 Feb 2012, 13:32 ) *

CITAT(*Mathias @ 11 Feb 2012, 13:24 ) *




En bakaxel = två axlar = 13.5 meter....

Jag provade göra vändradietestet med min 12 m boggie och det var inga problem. Det handlar mest om hur långt överhäng man har fram +bak. En två axlad (enkel axel bak) borde inte vara ngt problem på 12.70 borde inte vara ett problem om den inte har ett ovanligt långt axelavstånd..

/Mathias


Förlåt, det hade jag förstått fel.
Återstår faktiskt "bara" problemet med D-körkort som Bengt inte har.

hälsning
Chris



********************************

Kom på en sak som kan vara BRA för ALLA att veta vad gäller Frankrike & väg tullar ,det är att det är gratis då man har parkerings tillstånd för rörelse hindrade ,ska vara samma i alla länder . så länge jag ( frugan i de här fallet är med vill säga )
& jaaa...det borde jag vara.de är ju därför vi vart tvungen att skaffa större fordon så att alla hjälp medel ryms & X:a assistent ,för dotra är för ung att jobba med sina 16 år.
Tror inte något land skulle gilla om maken följer mej på en "offentlig dam toa eller så "...hahaha
Katarina HBV 242
Hej! Korta bussen 70cm baktill borde ju inte vara alltför svårt om ni inte har bakmotor förståss. Det är ju mest luft där när ni har mittmotor eller frammotor. Flera meter fram till viktiga saker som tankar, dörrar, ramskenor och liknande (åtminstone på vår Volvo buss)

Det här hjälper såklart inte er så mycket men kanske andra som går i bussköpartankar och vill åka i Europa: Vi stod inför exakt samma problem som er innan vi köpte vår buss. Vi vill åka i hela Europa så vi gjorde mycket och noggrann research om det förra sommaren. Vi köpte vår buss enbart för att den var just 11.95 lång och 2,5 bred och 3,20 hög med en maximalt kort hjulbas på 6 meter och därmed en maximalt snäv svängradie. Överhänget är lika stort fram som bak. Den uppfyller de tyska kraven med råge.

"Busse" är en gammal SL buss från Stockholm. Byggd för snäva svängar och trånga gator. Det är en tydligen ganska berömd buss som hette 4961. Den fick ny kaross efter en bussgaragebrand på 80-talet. De andra bussarna som brann då var allihop nya H1 modeller, vår buss var äldst (1975) och en B-58 som efter helrenoveringen fick en ny och modernare H1 kaross. Den enda med det chassiet vad vi vet. Så vår kaross är 9 år yngre än chassiet. Och det syns! Allt detta är styrkt för PB2 reggon av fabriken i Säffle. De har alla papper kvar i sina arkiv.

Hoppas vi se ute i europa snart!

MVH JÅ Lang
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(Katarina HBV 242 @ 10 Mar 2012, 07:09 ) *

Hej! Korta bussen 70cm baktill borde ju inte vara alltför svårt om ni inte har bakmotor förståss. Det är ju mest luft där när ni har mittmotor eller frammotor. Flera meter fram till viktiga saker som tankar, dörrar, ramskenor och liknande (åtminstone på vår Volvo buss)

Det här hjälper såklart inte er så mycket men kanske andra som går i bussköpartankar och vill åka i Europa: Vi stod inför exakt samma problem som er innan vi köpte vår buss. Vi vill åka i hela Europa så vi gjorde mycket och noggrann research om det förra sommaren. Vi köpte vår buss enbart för att den var just 11.95 lång och 2,5 bred och 3,20 hög med en maximalt kort hjulbas på 6 meter och därmed en maximalt snäv svängradie. Överhänget är lika stort fram som bak. Den uppfyller de tyska kraven med råge.

"Busse" är en gammal SL buss från Stockholm. Byggd för snäva svängar och trånga gator. Det är en tydligen ganska berömd buss som hette 4961. Den fick ny kaross efter en bussgaragebrand på 80-talet. De andra bussarna som brann då var allihop nya H1 modeller, vår buss var äldst (1975) och en B-58 som efter helrenoveringen fick en ny och modernare H1 kaross. Den enda med det chassiet vad vi vet. Så vår kaross är 9 år yngre än chassiet. Och det syns! Allt detta är styrkt för PB2 reggon av fabriken i Säffle. De har alla papper kvar i sina arkiv.

Hoppas vi se ute i europa snart!

MVH JÅ Lang



Ja, vi har pratat med Sv.ammasaderna i utlandet & tysklands här & alla hänvisar dom till motsvarigheten till vägverket i sverige ,fast i dom länderna .
Vi har pratat & sökt & vi har kollat hur de blir att korta & det krävdes massor innan man kunde göra en sådan sak.

MEN som DU säger ,det hjälper inte oss så mycket MEN dock andra.

Vi kommer nog få dispans på grund av min mej eftersom vi har både barn & assistenter med oss ,förutom alla hjälp medel så tja,det borde bli dispans eftersom både Sverige & andra länder har arbets villkor som behöver följas, ja så vi får se.
Hade man tänkt innan så hade man ju kollat upp sådan här saker ,men som vi sa :
"Annars får vi åka i sverige i år ,parkera bussen utanför Malmö hos bekanta & hyra en minibuss,ta med släpet med madrasser & hjälpmedel & bara åka över någon dag & försöka lösa det så gott som möjligt på de billiga hotellen efter vägen"

Problem är till för att lösas, ni får veta svaret action-smiley-030.gif
Chris HBV 132
CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 10 Mar 2012, 16:01 ) *
...Vi kommer nog få dispans på grund av min mej eftersom vi har både barn & assistenter med oss ,förutom alla hjälp medel så tja,det borde bli dispans eftersom både Sverige & andra länder har arbets villkor som behöver följas...

Lycka till..... men jag tror faktiskt inte att det kommer beviljas dispans i Tyskland och Frankrike samt dem andra länderna.
Det är ni som måste följa arbetsvillkoren för era assistenter i enlighet med trafikreglerna som finns.

Bara för att bussen ni skaffade är 70cm för lång för att föra fram den på europäiska vägar pga ni inte visste om deras regler ska nog inte var ett tillräkligt starkt argument för att undantages er från reglerna... handikappad eller inte.
Det är ju ingen som allvarligt hindrar er att byta till en 12m buss istället.
Men blir det dispans trots allt, är jag den första som ska gratulera drink.gif

hälsning
Chris



Bengt o Carro HBV 252
CITAT(*Chris @ 10 Mar 2012, 18:51 ) *

CITAT(Bengt o Carro HBV 252 @ 10 Mar 2012, 16:01 ) *
...Vi kommer nog få dispans på grund av min mej eftersom vi har både barn & assistenter med oss ,förutom alla hjälp medel så tja,det borde bli dispans eftersom både Sverige & andra länder har arbets villkor som behöver följas...

Lycka till..... men jag tror faktiskt inte att det kommer beviljas dispans i Tyskland och Frankrike samt dem andra länderna.
Det är ni som måste följa arbetsvillkoren för era assistenter i enlighet med trafikreglerna som finns.

Bara för att bussen ni skaffade är 70cm för lång för att föra fram den på europäiska vägar pga ni inte visste om deras regler ska nog inte var ett tillräkligt starkt argument för att undantages er från reglerna... handikappad eller inte.
Det är ju ingen som allvarligt hindrar er att byta till en 12m buss istället.
Men blir det dispans trots allt, är jag den första som ska gratulera drink.gif

hälsning
Chris



Ja Chris ,förmodligen har du helt rätt, men vi provar & ser vad som händer, vi har "ett Ess" i bak fickan annars, eftersom vi inte behöver last utrymmet där bak & själva froneten sticker ut 20 cm bara den,så på ett eller annat sätt ska det lösa sej =)
Och ja ,i värsta fall byter vi buss om vi inte nöjer oss med att bussa i sverige blomma.gif
Många lastbilar & bussar har tydligen dispans i yrkes trafik så tja ,vi får se, vi har inte så höga förhoppningar att få den utanför landet i år ,men vi har redan börjat kämpa för sakens skull,men som sagt var ,fortsättning följer,det lovar vi action-smiley-030.gif
Ni är guld värda hela bunten även då ni kommer med humorn,den ger oss ork den med att kämpa på finger.gif hehehe...som sagt ,på ett eller annat sätt ,hur som ,fortsättning lär följa .... action-smiley-030.gif
Lars och Elisabet HBV 251
Lycka till!! thumbup.gif
action-smiley-030.gif
Ralf HBV 263
Mycket intressant ämne

Hur var reglerna i Europa förut? Jag menar att ett fordon från 70 och 80 talet som inte uppfyller dagens miljökrav får ju fortfarande köras på vägarna.
Om en buss är längre än 12m och inte klarar vändradien fick framföras i Europa på 70 och 80 talet borde väl få köra nu också? Gäller det inte bara bussar tillverkad efter bestämmelserna. Bara en fundering.

MVH Ralf
Svea HBV77
Vår buss var också "för lång", inte så många centimetrar men ändå. Så utan kofångare bak är den precis 11,95 m. När vi regade om den till PB 2 så fick de även mäta om den och det gick jätte bra. thumbup.gif


//Sussie
Bengt o Carro HBV 252
CITAT(Svea HBV77 @ 22 Mar 2012, 18:57 ) *

Vår buss var också "för lång", inte så många centimetrar men ändå. Så utan kofångare bak är den precis 11,95 m. När vi regade om den till PB 2 så fick de även mäta om den och det gick jätte bra. thumbup.gif


//Sussie


Jag pratade med bilprovningen och dom sa att det krävdes en original-ritning på bussen där det skulle "typ" vara utmärkt var jag fick kapa den. våran är redan PB-3 regad. drink.gif

jag tittade på våran och bara kofångaren fram mäter nästan 20cm så det försvinner ju en hel del där. laugh.gif

Har pratat lite med Trafikverket som luskat en del åt oss och fått lite mer klarhet gällande Europa,
Frankrike var inga problem så länge man kan bevisa att den bara är till för persontransport då fick den var 13,5m Danmark kunde man ansöka om dispens, Tyskland verkar dock lite svårare men där ska man söka dispens i den delen man kör in i och om man skulle mot all förmodan få det beviljat så gäller det i hela landet party_2.gif

Som sagt ger inte upp i första taget....

action-smiley-030.gif

CITAT(*Ralf @ 22 Mar 2012, 01:13 ) *

Mycket intressant ämne

Hur var reglerna i Europa förut? Jag menar att ett fordon från 70 och 80 talet som inte uppfyller dagens miljökrav får ju fortfarande köras på vägarna.
Om en buss är längre än 12m och inte klarar vändradien fick framföras i Europa på 70 och 80 talet borde väl få köra nu också? Gäller det inte bara bussar tillverkad efter bestämmelserna. Bara en fundering.

MVH Ralf


Halloj
Ja det var en riktigt bra fråga,
Det ska jag försöka luska lite i,,, hmm.gif

För det hade ju varigt absolut smidigast om det fanns någon sån övergångsregel.. smile_rofl.gif

Hittar jag något så skriver jag in det direkt.. thumbup.gif
Ralf HBV 263
Jag vet inte om denna skrivelse hjälper eller förvirarr!
Är visserligen 10 år gammal. Jag börjar fundera om det är någon i Europa som vet vad som gäller?

Här är länken:
http://www.cisionwire.se/bussbranschens-ri...tockholm,e69420
*Larzan
Är det 12000mm eller 11999mm som är maxlängd?
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.