Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> bygga husbuss tips
Tommy Karlsson
inlägg 10 May 2005, 11:47
Inlägg #1

Oregistrerad

Hej
Jag har köpt en fd.bokbuss (9,6 m) och planerar att bygga husbuss av denna.
Av erfarenhet från andra projekt så brukar kostnad och tidåtgång multipliceras med pi(3,14) för att stämma med verkligheten.
Nu vill jag vara mer effektiv och efterlyser de där riktigt bra lösningarna som jag tror att ni på detta forumet besitter.
Önskemål bussen ska innehålla kök med ugn spishäll för el och gas,toalett, dusch
6 fasta sovplatser samt en bäddsoffa.
Registreras för 8 passagerare.
hur ska jag lösa elsystem 12,24resp 220v?
vattensystem?
avloppssystem?
presentera gärna era busslayouter

Tack på förhand Tommy Karlsson Bengtsfors
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy Karlsson
inlägg 11 May 2005, 08:07
Inlägg #2

Oregistrerad

Tusen tack för era svar,Tommy och George
jaha det var flera värdefulla tips bara på några timmar.

George, våra utgångsmaterial verkar vara mycket lika i utformningen vad jag kan förstå av din beskrivning beträffande utrustning som finns i bussen så är jag lite osäker eftersom jag inte har tillgång till den ännu, men jag tror att det finns värmare ,220 inverter, laddare, toautrymme och en liten kyl även i min buss.
beträffande pentryt så är jag osäker om den minimalistiska linjen är den riktiga då jag har 3 småbarn så vet jag vad mycket tid som tillbringas i köket hemma, så köks utrustningen bör vara komplett och bekväm.
Kanske man kan använda normal 220 utrustning och förlita sig till ett elverk när man lagar mat.

Tommy, ditt system för tankar med gråvatten var smart det ska jag använda.
hur har du löst problemet med torrkörning av vatten pump när du byter dunkar?
vad har du använt för utrustning för att generera varmvatten?

Nya frågor, efter att jag har läst bilprovningens kompendie angående registrering av husbil, så är jag osäker hur man ska gå till väga gällande passagerare och sittplattser?

Hoppas att jag får tillgång till era kunskaper och erfarenheter under projektets gång, återigen tusen tack med vänliga hälsningar Tommy
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 15th May 2025 - 14:59
Designed from: InfinityStyles.com