![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tommy Karlsson |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hej
Jag har köpt en fd.bokbuss (9,6 m) och planerar att bygga husbuss av denna. Av erfarenhet från andra projekt så brukar kostnad och tidåtgång multipliceras med pi(3,14) för att stämma med verkligheten. Nu vill jag vara mer effektiv och efterlyser de där riktigt bra lösningarna som jag tror att ni på detta forumet besitter. Önskemål bussen ska innehålla kök med ugn spishäll för el och gas,toalett, dusch 6 fasta sovplatser samt en bäddsoffa. Registreras för 8 passagerare. hur ska jag lösa elsystem 12,24resp 220v? vattensystem? avloppssystem? presentera gärna era busslayouter Tack på förhand Tommy Karlsson Bengtsfors |
![]() ![]() |
*George |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 316 Registrerad: 21-November 04 Från: Göteborg Medlemsnummer: 6 ![]() |
Som ombyggare av just en bokbuss så kan jag bara skriva under på vad Tommy säger.
Jag kan bifoga min layout i ett separat mail till Dig - men här tar det för mycket plats. Beroende på vad Du fick med i bussen från början så kan det vara mer eller mindre dyrt. Min egen bokbuss var redan från början utrustad med 220 volts sinusinverter, jättestor batteribank, truckladdare och separat toautrymme. Dessutom fanns kylskåp (dock för litet) och primitiv matlagningsmöjlighet. Min buss är några meter till - men i stora drag så ser den ut enligt följande: En dubbelsäng (Ikea resårsäng) i stängbart utrymme längst bak, med förvaring under. Vill Du göra ett större ingrepp och inte har motorn placerad bak så kan Du göra ett fantastiskt förvaringsutrymme/garage under sängplatsen. Jag har därefter framåt i bussen dubbla våningssängar - 2 på vardera sida. Oxå med Ikeas resårsängar som bas, dom är förankrade med stålprofiler som också utgör stommen för väggar. Därefter kommer på ena sidan toalettutrymmet och på andra en stor garderob och därefter pentryt. Pentry skall Du göra så enkelt som möjligt och utan gas. Diesel- eller spritkök och micro - det räcker mer än väl (dessutom slipper Du bekymra Dig om gastuber som alltid tar slut och dessutom kostar skjortan när Du ska besiktiga). Framför pentryt och ingången så har jag två bäddsoffor som är längsmonterade med förvaringsutrymme under. Dessa används dels som sittplatser både när man åker och när man umgås/käkar och dels som extra sängplatser. Under finns massor av förvaring. Sedan har jag ett löstagbart bord med uppfällbara klaffar som sticks ned i durken när man har behov av mat/barbord, stuvas undan i en av garderoberna när man vill ha bort det. Vidare framåt finns de ursprunliga garderoberna på var sida som innehåller kylskåp, laddare, inverter, annan el och förvaringsutrymmen. Slutligen har jag behållt skrivborden som ursprungligen var för biblioteksarbetet - dock med modifiering. Dom är kanonbra för datorarbete eller groggbänk. El - behåll 24 volt och se till att använda detta till så mycket belysning och utrustning som möjligt. Om Du inte har så skaffa en inverter för 220 volt så kan Du använda en massa andra och nyttiga prylar - dator, tv, stereo, micro, dammsugare etc. Blanda inte in 12 volt i systemet det krånglar bara till det. Toa - lagom stor fast tank, 100 liter kanske borde räcka långt. Jag har en toa från en turistbuss som har en egen tank och är recirkulerande med en egen kapacitet på 70 liter och dessutom en fast tank (där man tömmer toans tank) på 120 liter. Gråvatten - jag har två fasta tankar för viktfördelning på 75 liter vardera. Färskvatten - har jag två tankar, en för pentryt som finns under en bäddsoffa och en under en av våningssängarna som försörjer toan. Dusch - är jag mer osäker på att jag ska montera in i bussen. Jag har sett alla former av vattenskador och det går åt en häftig ventilation för att vara bombsäker. Värme - jag har en Webasto, originalmonterad, på 23kW och det är nog för mycket, hälften hade räckt. Tommys råd att koppla bort motordelen är helt rätt - behövs ju inte när man använder bussen för boende under sommarhalvåret. Du får gärna kontakta mig direkt så kan vi språka vidare. hejs/GB |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 14:19 |
Designed from: ![]() |