Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> bygga husbuss tips
Tommy Karlsson
inlägg 10 May 2005, 11:47
Inlägg #1

Oregistrerad

Hej
Jag har köpt en fd.bokbuss (9,6 m) och planerar att bygga husbuss av denna.
Av erfarenhet från andra projekt så brukar kostnad och tidåtgång multipliceras med pi(3,14) för att stämma med verkligheten.
Nu vill jag vara mer effektiv och efterlyser de där riktigt bra lösningarna som jag tror att ni på detta forumet besitter.
Önskemål bussen ska innehålla kök med ugn spishäll för el och gas,toalett, dusch
6 fasta sovplatser samt en bäddsoffa.
Registreras för 8 passagerare.
hur ska jag lösa elsystem 12,24resp 220v?
vattensystem?
avloppssystem?
presentera gärna era busslayouter

Tack på förhand Tommy Karlsson Bengtsfors
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 10 May 2005, 13:08
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej Tommy.
Jag skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
Vad det gäller elen så inrikta dig bara på 24 volt.
Försök att skippa gasolen, en dyr kostnad vid besiktning. Du kan lägga den summan på en diesel spis. Hur mycket kommer du att använda ugn? Det kanske räcker med en mickro. Köp en omformare från 24v till 220v och en vanlig 220 mickro. denna kan du använda till andra 220 saker också. Kylskåp skaffar du ett 24 volts kompressor skåp. Värmesystemet kopplar du in på ordinarie kylsystem uppvärmning via dieselpanna. Kran så att du kan sektionera bort motorn när du står stilla. Toa tycker jag att den bästa är med fast tank, bekvämt att tömma och inget söl och kladd. Vi har en tank på ca 50 liter och för två pers så klarar vi vårat behov i ca 10 dagar. Gråvattnet från dusch och tvättställ går ner i en separat tank och det använder vi att spola med. Diskbänkens gråvatten är kopplat till en separat tank. Duschen är uppbyggd av en ducshkabins botten. Färskvattnet förvarar vi i vanliga 25 liters plast dunkar, vi har 4 st sådana med och bara flyttar över slangen till nästa dunk när det tryter. lätt att fylla på om man står stilla någon stans, samt hygeniskt bara att byta när dom blir sjaskiga.
Sängar kolla Ikea fins färdiga med madrasser och allt. Jag har även sett dom som använt våningsängar och förankrat tillsmmans.

Hälsningar
Tommy Karlsson Karlstad
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 15th May 2025 - 13:15
Designed from: InfinityStyles.com