![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Peter |
![]()
Inlägg
#1
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 4 Registrerad: 16-June 11 Medlemsnummer: 1964 ![]() |
Hej,
Jag har blivit sugen på att bygga en egen husbuss/bil. Tänkte fråga varför man inte hittar 2vånings fordon? Visst det finns dubbeldäckare och kabe har en husvagn med en våning till. Jag hade velat strippa en gammal buss eller köpa ett iveco/fiat chassi och bygga en 8m lång buss med två våningar. Så vitt jag vet finns ingen maxhöjd men omärkta viadukter är 4,5m. Är det ostabilitet ![]() Ser fram emot att kunna utnyttja detta forum för att sedannär jag kan mer dela med mig av mina kunskaper. //Peter |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Tyvärr har jag inga bra svar men info. Neoplan har byggt korta Skyliner för japanska marknaden och åtminstone en var 3,8 m hög. Neoplan har gjort egna tester för vilken vinkel en buss välter. Man kom fram till att en Cityliner 3,7 m enkelplans buss välte vid lägre vinkel än 4,0 m Skyliner. Men detta berodde på att man lastat till maxlast med sandsäckar som passagerare och bagage vilket gav dubbeldäckaren lägre tyngdpunkt. Några resultat med tom buss har jag inte sett ... Oavsett vad vi kan ha för höjd i vårt land kan det finnas skäl att bygga den lägre för bättre framkomlighet. Frihöjd utomlands kan vara så låg som 4,0 men vissa länder har lägre höjd än så på en del huvudvägar (dock varningsskyltar). Det finns exempel på planlösningar som medger "dubbeldäckare" på bara 3,6 m men då "lånar man höjd från den andra våningen". Janne och Eva HBV 22 har en som du kanske kan titta på. Lycka till! mvh Berra ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 9th July 2025 - 20:02 |
Designed from: ![]() |