Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: två våningar
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Peter
Hej,

Jag har blivit sugen på att bygga en egen husbuss/bil.

Tänkte fråga varför man inte hittar 2vånings fordon? Visst det finns dubbeldäckare och kabe har en husvagn med en våning till. Jag hade velat strippa en gammal buss eller köpa ett iveco/fiat chassi och bygga en 8m lång buss med två våningar.

Så vitt jag vet finns ingen maxhöjd men omärkta viadukter är 4,5m. Är det ostabilitet haee.gif som gör att ingen bygger så högt? Finns någon beräkningsformel med tybgdpunkt, längd mot höjd för att det skall funka?

Ser fram emot att kunna utnyttja detta forum för att sedannär jag kan mer dela med mig av mina kunskaper.

//Peter
Bertil HBV30
Hej!
Tyvärr har jag inga bra svar men info.
Neoplan har byggt korta Skyliner för japanska marknaden och åtminstone en var 3,8 m hög.
Neoplan har gjort egna tester för vilken vinkel en buss välter. Man kom fram till att en Cityliner 3,7 m enkelplans buss välte vid lägre vinkel än 4,0 m Skyliner. Men detta berodde på att man lastat till maxlast med sandsäckar som passagerare och bagage vilket gav dubbeldäckaren lägre tyngdpunkt. Några resultat med tom buss har jag inte sett ...
Oavsett vad vi kan ha för höjd i vårt land kan det finnas skäl att bygga den lägre för bättre framkomlighet. Frihöjd utomlands kan vara så låg som 4,0 men vissa länder har lägre höjd än så på en del huvudvägar (dock varningsskyltar).
Det finns exempel på planlösningar som medger "dubbeldäckare" på bara 3,6 m men då "lånar man höjd från den andra våningen". Janne och Eva HBV 22 har en som du kanske kan titta på.
Lycka till!
mvh Berra action-smiley-030.gif Klicka för att visa den bifogade filen Klicka för att visa den bifogade filen
Bertil HBV30
Hej!
Enligt denna webbsida är dom små Skyliners 9 m långa.
http://show.melting-mind.de/auwaerter_admi...gorie.php?id=42
En tanke jag har är: Om man är på semester så behöver man inte köra fort och då är det viktigare att bilen kan ta sig fram där man vill. För hög husbil får du först när du fastnar i en viadukt eller välter för att du har bråttom ...
mvh Berra
*Peter
Kul med snabba svar, jag överväger att sälja mitt hus och bo i den permanent och ha en säsongsplats någonstans för att över helger och semester åka lite längre.

Här finns lite inspiration jag hittat idag: http://www.andersonmobileestates.com/heat.html
IPB bild

Kanske inte ha det så långt bara!


När det gäller chassin, hur hittar man vilka chassin alko bygger om, kostnader och mått?

När det gäller motorer till slide outs etc finns någon i sverige som säljer/jobber med dessa? Såg en slide out i Alvesta igår på husvagns affären där, riktigt coolt.


CITAT(Bertil HBV30 @ 19 Jun 2011, 21:34 ) *

Hej!
Enligt denna webbsida är dom små Skyliners 9 m långa.
http://show.melting-mind.de/auwaerter_admi...gorie.php?id=42
En tanke jag har är: Om man är på semester så behöver man inte köra fort och då är det viktigare att bilen kan ta sig fram där man vill. För hög husbil får du först när du fastnar i en viadukt eller välter för att du har bråttom ...
mvh Berra

Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.