Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> bygga husbuss tips
Tommy Karlsson
inlägg 10 May 2005, 11:47
Inlägg #1

Oregistrerad

Hej
Jag har köpt en fd.bokbuss (9,6 m) och planerar att bygga husbuss av denna.
Av erfarenhet från andra projekt så brukar kostnad och tidåtgång multipliceras med pi(3,14) för att stämma med verkligheten.
Nu vill jag vara mer effektiv och efterlyser de där riktigt bra lösningarna som jag tror att ni på detta forumet besitter.
Önskemål bussen ska innehålla kök med ugn spishäll för el och gas,toalett, dusch
6 fasta sovplatser samt en bäddsoffa.
Registreras för 8 passagerare.
hur ska jag lösa elsystem 12,24resp 220v?
vattensystem?
avloppssystem?
presentera gärna era busslayouter

Tack på förhand Tommy Karlsson Bengtsfors
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*George
inlägg 12 May 2005, 12:05
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6

Ang. besiktning av bokbuss till husbuss så kan jag meddela att det inte är några problem.
Det finns några fällor och fel på vägen.
1. Är Din buss reggad som lastbil?
2. Hur många passagerare får Du ha idag?
3. Ã…rsmodell?
4. Vikt?
Min buss är en -84 reggad som lastbil från början dock med bara 2 passagerare och en lastförmåga på 5,8 ton.
Nu efter ombyggnationen gjorde jag en ny typbesiktning (1.400:-).
Nytt antal passagerare 8 eftersom jag har sovmöjlighet för dessa. Ny lastvikt 1,5 ton som räknas fram enligt formeln 100kg + 40kg/m2 boyta och boytan räknas bakom förarutrymmet. På det viset tappade jag 5.200:- i årlig skatt!
Läs mer på denna länk: http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb....C6?OpenDocument
Säkerhetsbälten etc är inte nödvändigt - men det är beroende på dagsformen hos besiktningsfolket. Jag har helt undvikit kravet genom att ha längsmonterade soffor - normalt sett så kan man råka i diskussion vid framåtriktade sittplatser, men som sagt det är beroende på besiktningsfolket.

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
*Rolf
inlägg 24 Jun 2010, 15:16
Inlägg #3

Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 14-October 09
Medlemsnummer: 1145

Förstår jag det rätt så baseras passagerarantalet på sovplatsernas antal och inte antal sittplatser fullt ut?

SÅ om jag monterar in 8 fasta stolar plus längsgående soffor, måste jag då ordna fram 8 sovplatser för att kunna typa den för 8 personer, inte bara räkna antalet stolar?!?

Eller, kan jag ha 4 fasta stolar plus längsgående soffor och typa den för 8 personer om jag ordnar fram 8 sovplatser?!?

Stämmer det att framåtvända stolar måste ha midjebälten men bakåtvända samt längsgående slipper?

Angående lastvikten så fattar jag det som det LÄGSTA lastvikt man kan ha på en tung (mer är 3500kg) husbuss är 100kg plus 40kg/m2 boyta (på en lätt husbuss är det 100kg plus 10kg/m2 boyta), men är det någon skatteskillnad på en PB klass 2 husbuss beroende om totalvikten är 12 ton eller 15 ton? (Har du typat din som LB eller PB klass 2?)

Den infon jag hittade på skatteverket verkade som att summan var densamma över 3 ton men det kan väl inte stämma, eller?!?! sad.gif

Isåfall så önskar jag få en ordentlig lastvikt så att jag inte åker på överlast efter nån IKEA-semesterresa! action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 15th May 2025 - 12:49
Designed from: InfinityStyles.com