Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: den efterlängtade resan
HBV:s forum > Husbussar > Övrigt
Sidor: 1, 2
Kurre o Tina HBV 166
Halloj på er alla.

då vi har hållit på i 5-6 år med våran b58 från 1962 så många år nu och det fortfarande är en del saker kvar som kostar en del pengar,så köpte vi en vanhool b10m 1985 så vi kunde få göra
en resa till mora å få prova på de hela nån gång.våran sonen fick följa med å vi valde å inte ha bråttom upp till mora.
så vi stannade till på olika platser å sov efter vägen så att sägga.just bara för att det inte skulle bli så tråkigt å bara sitta i bussen för sonen.
bussen gick som en dröm den 6 växlade lådan med split gjorde att man hela tiden kunde ha en bra dragväxel.
strax innan rättvik så kände jag att bussen saktade ner lite typ 15-20% av drag kapasiteten,sen kom den igen.
well vi stannade till i rättvik å gick runt i stan å fikade å bara måde gott,efter några timmar så var vi vid bussen igen å jag kastade en blick under den,uj uj de var pölar under bussen
av disel detta var ju ingen höjdare.då motorn är av den liggande typen under golvet så valde jag å köra direckt upp till mora som ju ligger ganska nära rättvik. jag har en kompis där
uppe som har tillgång till bil om jag skulle behöva delar
sagt å jort vi kom fram dit å skulle börja meka på en gång, det var ju bara å glöma då motorn är inbäddad så dröjde de ju ett bra tag innan den svalnat så man kunde börja å kolla på den,
samtidigt så var de ju 28-30 grader ute så de hjälpte ju inte till presis
började å titta nästa dag i stället på fredagen ,motorn var blöt av disel men jag kunde inte hitta nånting som läkte hur jag än letade.större delen av förmiddagen på fredagen gick åt till
detta.
då jag inte kunde hitta felet,så valde jag å ta mej till volvo i mora med bussen för å se om nån mekaniker kunde hjälpa till å kolla vad det kunde vara för fel.
in på volvo å snackade med dom å dom sa att vi har väntetid på 2 veckor så kan du komma tillbaka då? jag förklarade läget å verkarn var hygglig å sa att han skickar ut en mekaniker
som fick hjälpa mej å lokalisera vad som kunde vara fel.efter en stund så kom de en kille i overall å började å kika på motorn,sen gick han in å hämtade spegel å fick lampa kom tillbaka
å fortsatte.
han kom fram till de att på matarpumpens undersida den mot motorn alltså som man inte såg satt en diskus formad sak å den läckte sa han .de är en sorts tryck utjämnare för disel
trycket ..
vi tackade för hjälpen å frågade om dom hade nån tryck utjämnare.men se de hadde dom inte bussen var för gammal å hadde gått ur rullorna hos volvo,men dom tipsade om en annan firma i mora
som låg på andra sidan stan.
sagt å jort vi åkte dit å frågade om han hadde någon tryck utjämnare,,näpp de hadde han inte den sissta sålde han veckan före ,men han mena på att man kunde plugga hålet där diskusen
skulle sitta i värsta fall,,jag frågade om han inte kunde kolla i lagret om han inte hade någån liggandes nånstans,då vi hadde en bit hem till arlanda å åka .han kollade å fick fatt i en
som satt på en nyrenoverad moter som hadde kommit in förra veckan,å den fick jag köpa för kaffe pengar,de vill sägga jag fixade lite kaffe bröd till dom så fick jag prylen bock å tack smile.gif
glad i hågen hem med bussen till polaren vänta tills den hadde svalnat åsså försöka å byta den där diskusen de var inge lätt sak ,men de gick till slut,men samtidigt som jag håller på
med detta så ser jag ,då jag ligger ovanför motorn å skruvar att de droppar från ett disel rör.
de vissade sej att returen från spridarna går genom ramen på ett ställe som e svårt å se å där hadde den legat å skaft mot ramen å blivit hål,så när jag var klar med diskusen så blev de
en resa med bilen ner till mekonomen å köpa en slangbit samt slangklämmor.
jag tänkte jag får fortsätta på lördag å meka,men se de ville inte dom himmelska makterna.
i stället så gick nästan hälften av en tand bort då den sprack
jisses siken tandvärk fick skölja munnen med vatten å sen spotta ut de, inom 10sec in med nästa mun vatten å skölja
gick de över 10 sec så började tårarna å komma fram.så gick störe delen av lördagen,skölja å spotta,samtidigt ringdes det för å få tag i en sjour tandläkare,i hela dalarna på en helg så
finns de bara i falun å tillgå å de e ju en bra bit dit från mora.tur i oturen så när tanden sprack å en stor bit lossnade så kom nerven fram.de var den som jorde så förba..at ont.
lördag sen eftermiddag så tänkte jag att jag prövar å borsta med tandkräm så de inte fanns nå matrester i tanden som hjälpte värken på vägen.de skulle jag inte ha jort de värkte till
nå så in i norden så de var bara å skölja med vatten som en idiot för å lindra värken.men 30 minuter efter de så försvan all värk .nerven i tanden dog helt enkellt.pua vilken mardröm
de var.så på sen eftermidagen på lördag så fixade jag det läkande röret med slangen.
efter det så fungerade bussen som den skulle,så kompisens familj å min familj tog bussen och åkte till rättvik på sena kvällen å spatserade runt i en gudomligt behaglig temperatur å
bara njöt av å bara vara,på dagtid var de ju 30 plus ute så då orkade man ju ingeting.
sen på måndagen så forsatte vi till sollerö camping å var där ett tag innan vi sen drog oss hemmåt.

well så såg min semmester ut i år ,men lika glad e jag för de att vi kom i väg nån gång på buss semmester smile.gif

tjirrio på kurre
Börje HBV216
Grattis till nya bussen!

Men vilket äventyr första resan blev! shockkk!.gif
Då är det tur att man har goda vänner och andra snälla människor längs vägen som ställer upp. thumbup.gif

Jag hoppas att resorna framöver blir enklare!

Börje action-smiley-030.gif
Kurre o Tina HBV 166
tack för de.

men den nya är i så dåligt skick så ska sälja den till sommaren

de var snöstorm å 3cm snö med vatten i samt mitt i natta när
jag köpte bussen .

så ska fixa en del saker å sen få i väg den smile.gif

ha de gott alla
Kurre o Tina HBV 166
hejsan igen!

de blevo dags å skriva lite nytt i min tråd här smile.gif
om ändrade planer vi håller på å plockar ur volvo b58 från 1962
sen säljer vi den å behåller tills vidare volvo van hool 1985
så länge ,den får gå så länge den kan,,fick 3 nerslag på besiktningen sisst nu ,ett däck som måste bytas å de e fixat,,styrstag höger fram samt avgasrör,,fick bra å veta med ,byta lite balkar i bakvagnen där skuffen är.
lika bra å ta de med , så de dröjer ett tag å komma ut på vägen igen nu

stora problemet är att komma under en turist buss då den är så låg,samtidigt så sitter stänkskydden med en typ järn ram runt dom så när man lägger 2 planker ovanpå varandra så skuffar stänskyddet undan den översta plankan,,mycke förargligt de där ,men de ska väll fixa sej så småningom på någe vis
nu har de ju regnat välldigt många dagar,annars kan man ju lägga ut en pressening å krypa på,,så allt ligger i träda just nu da

håller på lite på insidan i stället,ska sätta upp 12 volts fläktar i par så man får 24 volt å sätta dom på dom vattenburna elemmenten så man kan få upp värmen fortare när man kommer dit å ska göra nånting

vi åkte ju en sväng i somras till mora å fick köpa nytt batteri på biltema ,när vi senare kom hem fick vi byta de andra med på biltemqa i uppsala i stället,,de visade sej senare att de ena var de fel på ,så åkte i dag å bytte de i uppsala
innan jag ger mej ut med bussen så får jag köpa 2 till om jag ska klara å ha kylskåpet på hela natta å sen kunna starta på möra

well de var lite om vad jag pysslar med just nu då

ha de gott alla så länge
kurre
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan.

tänkte skriva lite om värme .
dom bussar som har vattenburen värme i sina element (som min buss)de blir ju en goer värme när den väl har kommit upp,står man utan ström å kör diselvärmaren så går de ju kalas då termostaten i bo utrymet reglerar på å av.

min tanke är att de borde gå å få upp värmen snabbare i bussen när man kommer dit å bussen e kall.
de tar ju inte lång stund föränn man känner värme i elemten men då elementen bara ger värme där dom sitter å inte får någån rotation på luften
så tar de ju lång tid innan man får den där gosiga värmen.

efter att ha funderat på detta ett tag så bestämde jag mej för å göra ett experiment med 12 volts fläktar som kopplas i par så man kan köra dom på 24 volt samt hänga på dom på elementen så man får lite fart på den varma luften.
de såg ut så här när jag knepat å knåpat några dagar
Klicka för att visa den bifogade filen

jag har satt 3 par på varje sida i bussen,de e kvar å dra matningen till fläktarna samt säkring och på å av knapp.
återkommer när de e jort så får ni höra resultatet

ha de gott kurre
Tommy HBV 1
Kurre. Så har vi gjort i i nögra bussar som jag har varit involverad i. Men vi har använt 24 volts fläktar och även då seriekopplat dom med alternativ brytare parallell. Sen har vi kopplat om vattensystemet med en trevägskran så att inte motorn är med i värmeuppvärmningen vid stillastående. Det finns många varianter på system inkoppling. ungefär som alla vägar bär till Rom.
Kurre o Tina HBV 166
Hej tommy

okey då är jag på rätt spår då med andra ord smile.gif

min buss har ju 2 system i samma de vill säga
framme hos föraren finns det en vrid pott som man kan ställa värmen med å de gäller då den värmen som kommer från motorn när man kör.
de sitter en elektriskt styrd ventil som dras med luft
så den slår av å på efter den värmen man ställer in med vridpotten
sen finns de ju diesel värmaren i samma system så går på en annan termostat
å håller värmen

men de låter intresant de du säger om å sätta in en 3 vägs kran så man kan utesluta motorns system

då ska jag passa på å fråga dej tommy
jag har fundering på å sätta en tank där bak i systemet.
min tanke med de är att diselvärmaren inte ska behöva gå så ofta med lite mera vatten i systemet

vad tror du om det ?

ha de gott alla
kurre

Tommy HBV 1
Hej Kurre.
Helt rätt tänkt av dig enligt min mening iallafall när det gäller en tank.
Du kan i den tanken också samtidigt lägga i en slinga för varmvatten. tar du en rulle kopparrör och monterar in så kan du ju räkna ut på volymen av rörens innerdiameter hur många liter varmvatten du får. Är vattnet i tanken 80 grader så blir det några liter. men glöm inte att fixera slingan så den inte vibrerar av.

Sen om du nu kör den stora pannan på tanken med den cirkulationspumpen som tillhör pannan. (den drar bra mycket ström) så kan du sedan ha en mindre pump för cirkulationen i radiatorsystemet.

Men den bästa lösningen enligt min uppfattning är att byta ut pannan till något mera avsedd för det vi använder våra fordon till. Nyare värmare tar mindre ström samt betydligt mindre bränsle. sen så jobbar dom på det viset att ju närmare rätt vattentemperatur så taktar dom ner på effekten och samtidigt minskar både bränsle och strömförbrukning.
Men allt som man skall ha kostar pengar.
Kurre o Tina HBV 166
hej tommy

tack för svaret

jo de sista stämmer ju bra de laugh.gif

finns ju åkså ideer på att sätta in gasol som får värma,men frågan e om de blir billigare eller dyrare har du nån erfarenhet om de ?

hejs
kurre
Tommy HBV 1
Hej Kurre.
Det med gasol är jag ingen anhängare av.
Tar slut när man minst anar det och definitivt på natten när det regnar och blåser ute och kylan har gjort sitt intåg i bussen.
Men många tycker det är toppen.
Sen är det väl som så att har du en gasolanläggning inkopplad så är det inte alla som tål det övertrycket som är i ett radiatorsystem i en buss.
Då måste man installera en värmeväxlare och ett separat system för gasolvärmare anläggningen.
Och där är det också många som tycker det är bra.
Då får man ett helt separat värmesystem anpassat till bodelen.
Men för en buss med lite volym så går det åt några kw s effekt på gasolpannan för att värma upp den volymen.
Börje HBV216
Hej Kurre!

I min buss är värmen uppdelad i två kretsar. En vattenburen krets för ”bodelen”
med nya radiatorer runt alla väggar i hela bussen.
I ”kördelen” har jag kvar originalradiatorer och defrosteranläggning.
Kretsarna har ”kontakt” med varandra via en värmeväxlare.
Jag har en mellanvägg och dörr mellan kördelen och bodelen.

Värmen i bodelen tillförs på 3 olika sätt. Gångvärme, gasol eller el.

Från motorns kylvatten. Från förarplatsen öppnar jag en kran till en krets som får motorns kylvatten att passera genom värmeväxlaren
och därmed kan jag reglera temperaturen på bodelens radiatorer under körning.
På andra sidan värmeväxlaren har jag en separat cirkulationspump för bodelens radiatorvatten som också styrs också från förarplatsen.

Bussens kylvatten går alltid igenom en varmvattenberedare för tappvatten till
disk och dusch. Den beredaren håller värmen på varmvattnet lång tid efter att jag har stängt av motorn. Beredaren är på 20 liter så det blir ganska många liter handvarmt vatten.
Jag har enhandsblandare överallt så det blir alltid ”lagom” temperatur på tappvattnet. Beredaren har också en 220v elpatron för varmvatten vid parkering.

När jag stoppat motorn så kan jag fortsätta cirkulera motorns kylarvatten med en separat
elektrisk vattenpump för att ta till vara överskottsvärmen i motorn till bodelen. Bra vid tillfälliga stopp eller bara för att ta tillvara gratisvärmen om vi fricampar…

Om jag har tillgång till ett eluttag, fungerar samma krets som ovan enligt följande.
Värmen på bodelens elementen drivs då av primusvärmarens elpatron. Den har 2 effektsteg
1000W och 2000W och styrs av en rumstermostat placerad inne i bussen.
Läget 1000W är bra om man står på ett eluttag med 6 amp.säkring.
Varmvattenberedaren har en 1000W elpatron som räcker mer än väl.

Om vi fricampar utan el går ovanstående primusvärmare in med gasolfunktionen.
Jag har en primus 2450, den har 3 brännare på 2100W st och ger då totalt 6300W.
Man kan reglera hur många brännare man vill köra och oftast går den bara på en brännare.
Det blir då ungefär samma som de två elpatronernas effekt.
Eftersom jag har en värmeväxlare snor inte motorn värme från bodelens värme
vid parkering.

Varmvatten för disk och dusch kommer vid fricamping från en separat
Truma Gasol-vattenberedare. När varmvattnet i den första beredaren har svalnat så går vi över till denna.

Det finns ju många åsikter om gasol men jag tror att det är säkert om man installerar
allt korrekt. Jag låter bilprovningen provtrycka systemet varje år.
Fördelen med gasol är att det är tyst.
Jag har 2 gasoltuber (PA11) som automatiskt skiftar från den ena till
den andra på natten om det tar slut.
Gasol är några få procent dyrare i drift än dieselvärmare.

Alla blir lyckliga på sitt sätt, det här är mitt sätt och jag har aldrig behövt frysa i bussen…

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
Kurre o Tina HBV 166
hej alla
å tack börje för en klar å fin redogörelse för hur de fungerar i din buss.

det låter som ett bra system du har fått till
med andra ord så är dieseln fortfarande aningen billigare å köra än gasolen

den är ju helt klart tystare än dieselvärmaren

så för min del så verkar de bättre å köpa 2 batterier till å sätta in ,så har jag ström så de klarar sej från den ena dagen till den andra ävän om värmaren står på så ska jag klara å starta dan efter utan problem..
lägger man sen till solpaneler som i regel börjar laddar rätt tidigt på möra.
så borde saken vara klar när de gäller ström smile.gif
just nu så har jag 2 st 40 watts solceller sitter på taket på vanhoolen
dom ger ju som max3,3 ampere.men de e ju under 100% förhållande de.
så om man räknar med 1-1,5 ampere per solcell så verkar ju inte de så mycke
men ack vad man bedrog sej , en solig dag så är batterierna maxade med dom 2 40 watts solcellerna,,dom har jag då kopplat på var sitt batteri då batterierna e på 12 volt styck, å de funkar kanon.
däremot så saknar jag 2 st 250 watts solceller då dom ger lite ävän när de e grå väder,vilket dom små 40 wattarna inte klarar av då dom är så små.
vore kul å höra från flera hur dom har löst sina värme å batteri problem smile.gif

hejs så länge på er
kurre
Kurre o Tina HBV 166
hallojjsan igen smile.gif

hua liga siken vinter vi har,bare regn å plusgrader å ingen snö.

det kliar i fingrarna å meka lite ,men ingen ide å ens försöka så länge de håller på så här

tänk om man hade ett garage å vara i ,de vore mumma de smile.gif

well inge nytt på fronten här just nu

hejs

kurre
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan alla

var ute i 85an kallad ladyn i helgen å rumsterade om lite

å just nu drar de ute runt knuten som alldrig för så i dag blevo de å vara hemma hela dagen.

well inte så mye å säga just för tillfället jag får återkomma


kurre
Kurre o Tina HBV 166
halloj

så är då avataren bytt smile.gif

ingen mera som har en bra berättelse om sin buss å värme system ?

intressant å höra hur andra har gjort

hejs så länge kurre
Lars och Elisabet HBV 251
Ha int hunne dit än. laugh.gif

I Magirusen har vi endast en luftvärmare. Men det är ju endast en "sommarbil". Att vistas i den under nollgradigt väder o snöglopp är inget vi ger oss ut på numera.

Lilla fröken kommer att få ett vattenburet system med original busselement och i tanken en dieselvärmare och ev en elpatron som komplement när man kan stå på landström.
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan

tack för den infon låter ju som en plan helt klart smile.gifför lilla fröken

som jag sa tidigare så funderar jag på å utöka vattenmängden i bussen min

de jag upptäckt e att vattenmängden är så liten så att diselvärmaren slår på så ofta,tänkte se om de kan bli lite längre mellan på slagen om jag ökar på vattenförådet lite i bussen:)


utöver detta så slog de slint i mitt huve,när jag tänkte på att jag jämt måste jaga nånstans å få stå tillfälligt om jag behöver svetsa på bussen

då vi bor i lghet så har man ju ingen plats å ställa bussen i närheten så man kommer åt ström sad.gif

så jag gick å köpte ett nytt elverk model schampion som klarar å ge 7,5 kw
kontinuerligt samt klarar å ge dryga 9 kw i topparna,
så nu vore de väl själve f.n om man inte ska kunna göra de jobben man vill när man vill å var man vill

detta elverk beskrivs i reklamen som passande för å driva svets eller en tyngre kompressor så jag hoppas de ska hålla nu smile.gif

för dom som vill se hur de ser ut så finns de på bland annat bauhaus

jag har ju nu fått en del berättelser hur måna andra har i sina bussar och hur andra har tänkt sej att göra

de e ett intresant område de här med värme de finns ju ganska många olika sätt att göra de på smile.gif

en grej som jag tänkt mycke på är när man kommer till bussen på vintern eller när de e lite kallare ute,,trotts att de finns en stor diselvärmare så tar de tid innan man får upp värmen i bussen.
specielt då man har vattenburet system,,när man väl har fått upp den så är de ju gudomligt å stabilt med vatten värme.

men just den där timmen eller 2 timmar innan man fått upp värmen så går de ju åt en massa ström å disel sad.gif

så i sommar sätter jag in en defroster i kupen som går på 24 volt å ger 6 kw värme då borde jag kunna få upp värmen i bussen snabbare å sen låta den gå på diselvärmaren som normalt ,,allternativet är ju å skaffa en luft buren diselvärmare men ska man ha en som ger såpas bra med flöde så koster de ju en del med,,jag har ju redan en diselvärmare med bra prestanda så jag tror de blir billigare å bättre å sätta in en defroster ungefär mitt i bussen som får sköta snabb upvärmningen smile.gif

tja de var lite hur jag tänkte smile.gif

hör av er med era tankar om de hela så jag får veta om jag e ute å sycklar smile.gif


ha de gott alla
kurre

Tommy HBV 1
Hej Kurre.
Kul att du bytt profil bild.
Sen ett tips om du skall ha upp tempen fort.
Köp en gasolkanon. då kan du jobba i Kallingar och T-shirt ganska snart.
Effektiv värme men blir lite kondens på fönster mm.
Tommy
Lars och Elisabet HBV 251
Har du ett elverk på 7,5 kW är väl de enkelt att köra en vanlig aerotemper?
Kondensen får du ut genom att köra upp temp, korsvädra om vartannat en stund.
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan alla

ja du tommy jag har haft en sån å de blir fort varmt som du säger.
men,,,allt i bussen som är av metall blir fullkomligt dyngsurt av fukt-

så jag övergav den iden

ja lars de e ju en ide de med :`)

alla ideer e ju bra utom dom dåliga hi hi

men de e bra man kan bolla ideer sins i mellan så man kommer fram till nå vettigt smile.gif

jag hoppas på å få höra flera berätta hur di har de i sina bussar

hejs så länge kurre
Jan HBV 283
24 volt å ger 6 kw haee.gif
Mycket ström blir det...
Lars och Elisabet HBV 251
Om jag int minns helt fel så blir de 6000W delat me 24V o då blir de 250A ohmy.gif MEN, jag har haft fel förr.

Kondensen blir man enklast av med genom att värma upp o vädra.
En bra grej som vi har praktiserat sen vi hämtade Magirusen är ett fläktelement som går ca 15 min per timme. Håller ca 5 plusgrader konstant samt att ventilationen är öppen så fuktig varm luft kan komma ut.
Hittills har vi haft torrt o fint.

I Lilla Fröken va de en del fuktprobs under tidiga pysselperioden. Samma procedur där och då letade jag ställen där varm ytan mötte kall yta och då kunde jag isolera bort dessa ställen.
Nu är det torrt o fint i LF!
Har även s.k. torrboll i bägge fordonen och den töms med jämna mellanrum.Producerar ca 3 dl på 1-2 månader beroende på luftfuktigheten utomhus.
JohnyoAnnSofie HBV120
Det låter lite hårigt med 6 kw från 24 volt
Ohm´s lag är omutlig när det gäller
Tänkte slå ett slag för dieselvärmare med varmluft inblåsning
Vi har två sådana i vår buss och det ger bra luftomsättning
Nu använder vi ju inte bussen vintertid så det är o provat
Dom är på 2 kw styck och tar lite ström och diesel
Endast 1 amp vid full drift

Mvh Johny
Kurre o Tina HBV 166
hej på er alla smile.gif

ja får förtydliga mej lite själva fläkten går på 24 volt ja .

och värmepaketet som sitter i defrostern ger enligt utsago på den 6 kw värme.

men den ser lite annorlunda ut på insidan då de e en militär model.

jag räknar med att den kan ge ut den kvantiteten/mängden värme som behövs för å få upp tempen ganska omgående.

ja hjony de kanske kan funka som du säger med många vädringar för å få ut fukten.

å ni andra som funderade på omh,s lag hoppas jag har fått en förklaring på de smile.gif

fick ett förslag här att man kunde ju ha skaffat en slang till diselkanonen å på de viset bara fått själva varmluften in till bussen,

men de bästa än så länge som jag har i gamlingen är en pellets kamin
den drar inte mer än max 100 watt när den går
då jag har taklukor 2 st som när dom är stängda så släpper dom endå in luft till bussen,,så min kamin tar in luft underifrån av den luft som är i bussen som sen går in i förbräningskammaren,å sedan ut i skortstenen-

sen sitter de rörkonstrycktion i kaminen som den värmer upp ,de fins en fläckt till de som gör att man får ut varmluft som den åkså tagit från luften inne i bussen,men de fina i kråksången är att den avfuktqar den luft som kommer ut varm i bussen

de e ju inte mycke i den gamla maskinen som drar ström igentligen
2 fläcktar,en skruv motor,samt glödstiftet vid tändningen

men den ger en underbar värme helt klart å bussa e torr å fin smile.gif

vi har sovit många gånger i gammal bussen på vintern å ingen har frusit nån gång smile.gif
de e härligt med rums termostaten som stoppar å startar när de behövs så man inte behöver gå upp miss i natten å fylla på utan kan sova i lung å ro smile.gif

om/när jag får tag i en bättre buss så blir de nog en sån gammal maskin igen smile.gif

men tills vidare så gör vi vad vi kan med de vi har ,man badar ju inte i pengar presis när man e förtidspensionär smile.gif

kan tala om att de nya elverket går som en klocka,vi har presis kört de 5 timmar nu å ska byta olja i de ,sen e de inkört å kan användas till sin fulla kapasitet smile.gif

här vid arlanda så blåser de nä grönjävligt rent ut sagt de skall tydligen hålla på några dagar till innan de ger sej.

men vi var dock ute å fixade fika i bussen å satt där i värmen å myste,å kände när vindstötarna ruskade om bussen.

jahapp de var de för denna gången ha de alla

kurre
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan

oj ingen som skrivit nåt alls ?

är de ingen som håller på med nåt å kan skriva lite rader ?

själv har jag varit ute ve bussen å funderat på å göra 6st plankor
runt 1 meter som skall vara som under del till varje jul
sen mindre bitar 3 stycken på den som sitter fast,,de e ungefär vad mitt underrede på bussen klarar av på en gång i höjd,,när jag backat upp på den så kan jag lägga till 2 klossar å få den slutliga höjden .

här har de varit sol i dag å de e skönt å se den igen smile.gif

ha de gott alla
kurre
Tommy HBV 1
Hej Kurre.
Nej som vanligt Dött.
Jag skall försöka att förmedla över lite från FB där det är en otrolig aktivitet på Husbussens Vänners Grupp.
Jag har gjort lite om Jannes buss som Per i Vråa köpte,.
Lars och Elisabet HBV 251
Well, just nu är de så mye "icke bussrelaterat" på G.
För närvarande plockar jag ihop en TD70-motor till min skotare.
Kurre o Tina HBV 166
tjollahop


okey vad roligt tommy smile.gif

å lars du mekar vidare dock inte med bussen men huvudsaken man gör nåt
å jag antar du har nytta av din skotare smile.gif


hum jag får nog göra mej en liten resa över till dej snart ,om jag inte mistar mej så bor vi ju inte så långt ifrån varandra.

well här hos mej duggar de tätt med dom roliga sakerna.fick ett brev i går från hyresvärden som tala om att di ska riva min lghet/lghter å bygga en nytt hyreshus inom 2 år om jag förstog de rätt,,å naturligtvis blir de högre hyra sen bläää..utöver de så hyr jag ett extra föråd som tidigare har varit ett sopprum med en sån däringa soppkarusell,så de e rätt stort.

å de e ju byst med saker å de måste jag nu på nå vis i framtiden göra av nånstans

e de inte de ena så är de de andra grrrrrr

ja ja

hejs så länge

kurre
Lars och Elisabet HBV 251
CITAT(Kurre o Tina HBV 166 @ 26 Feb 2020, 22:12 ) *


å lars du mekar vidare dock inte med bussen men huvudsaken man gör nåt
å jag antar du har nytta av din skotare smile.gif

hum jag får nog göra mej en liten resa över till dej snart ,om jag inte mistar mej så bor vi ju inte så långt ifrån varandra.

kurre


Well, skotaren är en dröm från då jag gick skogsbruksskola i slutet av 70talet. Bestämde mej då att jag nån gång skulle ha en egen skotare, å nu ha jag de!! party-smiley-029.gif
Här kan du läsa om pysslet
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=283790

Va dej mej du syfta på med att "bo nära"?
Jag tror du ha ca 65mil upp till mej, MEn de ä gjort på en grisblink thumbup.gif

Å samtidigt kan du ju kolla in lämpliga hus härikring, du får en bra fastighet för under 500tusen thumbup.gif
Kurre o Tina HBV 166
hejsan hoppsan smile.gif

jo de va dej jag syftade på .men fick för mej att du bodde nära mej.
hum måste ha blivit frispel där uppe eller kanske ett önsketänkade eller nåt he he

fick för mej att du bodde i bro
vilket vi har ett bro inte så långt från mej här smile.gif

jag hade samma önskan från unga år att jag ville ha en buss jag smile.gif

efter drygt 10 år med en boggi husvagn så fick de vara bra ..
jag bytte facktiskt till mej min gammel buss för ett stycke husvagn:)

nu har de kommit snö här inte så mycke än så de täcker helt på backen .men en del

de kunde jag ha varit utan vid denna tiden helt klart

well vi höres alla

kurre
Lars och Elisabet HBV 251
Javäl, Sverige är ett avlångt land, men de ta int så lång stund köra ner till Tokholm.
Att ta husbussen ger en rad intressanta vyer om man hoppar in på Tidernas väg, tar 84an mot Järvsö o sen Kårböle, Ytterhogdal o Östersund. Magirusen trivs gott på denna sträckning.
Kurre o Tina HBV 166
hejhopp
ja du vi får la se vad de lider så kanske de blir en resa åt ditt håll till å få en god kopp kokaffe kanske smile.gif

ha de gott smile.gif
kurre
Lars och Elisabet HBV 251
GIVET! smile.gif
Kurre o Tina HBV 166
tjo hejsan

ja de får en tacke för svårt å få gott kaffe i dag längs vägen bara brygg å sånt,,nä de ska va kok kaffe helt klart smile.gif

Lars och Elisabet HBV 251
thumbup.gif
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan alla
och en glad forsättning på påsken smile.gif

här blev gumman sjuker i huvudvärk å feber samt ont i leder å gångjärn (virus)

å de tog ju inte lång tid så åkte jag på de samma ,fast jag fick 38,9 i feber,så man har legat i ide ett tag i sovrummet pua

men nu är man feberfri igen å står upp å sugen på å komma ut till bussen.
vilket får vänta några dagar till så man e helt säker man e okey först..

har äntligen fått upp bussen på lite plank så man kan komma under den ,,
som alltid så finns de ju MEN i vägen ,,breve bussen så finns det 2 stora skoks myr stackar å dom kryllar de av just runt å under bussen,dom e inte snälla,,satte ner en näve i backen för å kunna se inunder bussen å genast satt de 4 stycken på näven som jorde sitt bästa för å bita igenom skinnet

så de blir en utmaning å försöka å reparera en luft läcka de e helt klart

myror e ju bra för naturen mm mm så vill inte ta död på dom,,men har ni några förslag på nåt som dom inte gillar som man kan lägga runt bussen så man får vara själver under den smile.gif

hoppas alla mår bra ,sola skiner å de känns i kroppen att den väntar på sommaren nu smile.gif

ha de gott alla

kurre
Tommy HBV 1
Hej kurre.
Tråkigt med myror.
Men ett förslag som jag vet funkar.
Myror är vakna när solen är uppe.
Så slutsatsen blir du får börja jobba natt med bussen när myrorna sover.
🤣🤣🤣
Kurre o Tina HBV 166
halojsan

ha ha jag måste erkänna jag har facktiskt varit inne på samma tanke:)

får fråga de äldre paret som bor brevid om de går bra jag arbetar en natt he he

aja vi ska ju få en vecka med bättre temp nu så kanske man får nåt jort

tjirrio

kurre
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan
inte varit inne på ett tag då de varit mycke annat å hålla på med förutom bussarna:

detta med corona ställer till det både här å där för våran familj då en jobbar i vården å den andra befiners sej slängas både hit å dit om kommunen fick bestämma..

men jag försöker hinna ut till bamsen 62an å plockar ur saker å i lådor undan för undan kört en släpkärra med 7 banan lådor å 2 solceller till den andra bussen nu,men de e en del kvar å göra innan den e tommer.

de e inte klokt vad grejjer man samlat på sej i en buss alltså.
men får gå igenom allt sakta men säkert senare när jag fått sålt bamsen å bara har en buss på ett ställe å göra med smile.gif

de nya elverket går som en dröm,både med svetsen å andra saker,de känns
välldigt befriande å inte behöve leta nånstans efter ett ställe som man kan komma åt ström för å göra nåt..

ha de gott alla å en glad miss sommar alla

kurre
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan

tänkte försöka å skriva en rad så jag bryter tystnaden smile.gif

dom dagar de har varit väder utan sol å kallare ute så har jag försökt å hinna med å göra nånting ,då myrorna håller sej betydligt lugnare.

tittade på vänster sida framför framhjulet på den lådan som finns där.
där ska ju trianglar å domkrafter samt de som behövs för å byta hjul ligga.

nja de var ingen trevlig syn de må jag säga Klicka för att visa den bifogade filen

men skam den som ger sej efter att jag bytt en del plåt målat lagt matta

så la jag en skiva på smala trälister samt jorde hål för domkrafterna så dom står still.så blev resultat det här Klicka för att visa den bifogade filen
så liiiite har jag jort i allefall smile.gif

ha de bra alla
kurre
Tommy HBV 1
Kurre. Är du säker på att inte Myrorna käkar plåt?
Men har du inte örslat mycket med utrymmet? Är det inte i den lådan som värmaren brukar vara placerad. Långt från huvudkudden.
Lars och Elisabet HBV 251
Bra jobbat! smile.gif
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan

tackar för de lars smile.gif

å nej da tommy tom käkar inte plåt ,tror jag he he

å värmaren sitter i sista luckan bak på vänster sida i denna bussen ,så de e nära huvudkudden så inga problem där lol smile.gif

har fåt tag i en el patron som ger 3000 watt,,,men man kan tydligen dela på den så man kan få 1500 watt med,ska se om de går å infoga den i systemet.

den plus den där defrostern ala special ska nog räcka till för å få upp värmen snabbt,så småningom

ha de gott alla

kurre
Kurre o Tina HBV 166
Halojj alla

tja följetongen med ladyn fortsätter shockkk!.gif .
innan vi åkte i väg förra sommaren så fick jag se en grejj som måste fixas innan Klicka för att visa den bifogade filen

de var mera jobb än man tror Klicka för att visa den bifogade filen



men efter en massa jobb så blev de okey Klicka för att visa den bifogade filen

men bilderna var ju bara på en sida av hjulhuset,på den anndra var plåten borta helt så de blevo en ny på den sidan med.

tja en buss från 1985 som ser ut som den vore 60 år på nacken sad.gif

sen tittar man på den andra bussen från 1962 som jag har å den e mycke bättre över allt


dom kunde göra ricktiga grejjer för i tiden smile.gif

well de var en liten grejj till

ha de bra alla

kurre
Lars och Elisabet HBV 251
Bra jobbat! thumbup.gif
Kurre o Tina HBV 166
Hallojsan alla

slinker in å skriver en rad så här i semester tider.

ja nu är det varmt må jag säga ,runt 40 grader i bussen när det e som varmast
är hemma å provianterar lite just i dag sen ut till bussa igen smile.gif

tänk vad man samlar på sej ,håller fortfarande på å plockar ur den gamla bussen å små fixar olika saker ,när temperaturen till låter

i år blir vi hemma då vi inte besiktat bussen.
men vi har å göre endå
men visst längtar man ut på vägarna de gör man ju smile.gif

men de får bli nästa år det.

till alla er andra som är ute å njuter av sommaren ha de gott alla smile.gif

kurre
Tommy HBV 1
Ja det är många som väljer att ta det lugnt på hemmaplan i år. Och det gäller att se det possessivt. Man får ju en hel del gjort. Jag har själv jobbat inne i bussen igår och då kan man säga att man jobbar i bastu. Tur att kylskåpet med innehåll är igång så man slipper den vägen in till köket.
Men idag blir det sista finliret sen en veckas fiskesemester med start i Sysslebäck sen vidare mot Dalarna.
Kurre o Tina HBV 166
sorry för de sena svaret tom.

de låter som en härligt tur smile.gif

här har de varit fullt upp med allt å inget,samt vi tog en hemma semmester i år.
har bara avgas system kvar å bta nu på bussa för å kunna besiktiga igen.
men kommer nog å fixa lite småbalk till golvet i skuffen längst bak med
innan.så vi får la se nästa år öm de blir nå åka igen.

ha de gott alla
kurre
Tommy HBV 1
Hej Kurre.
Nu börjar ju sommaren som sagt lida mot slutet tyvärr. Att du varit på hemmaplan under sommaren är du nog inte ensam om. Vi var ju som sagt en sväng uppe i dalarna och fiska under midsommar och sedan hem igen. senare nu i sommar så gjorde vi en tur upp till Sollefteå och försökte fiska utan resultat. Men laxen hoppa högt i älven. Sen vidare ner till High Cost destilleriet för provsmakning av destillerade drycker. Mycket gott. vi var även nere i Gävle och provade av mitt Whiskyfat i Mackmyra. Och som jag då bestämde att tappa nu i höst. För att senare göra en tur i höst till Danmark för att hämta flaskorna. Vi avslutade denna tripp i Gysinge och försök till fiske. men inget där heller. Otroligt nog så fans det inga mygg heller? Sen så nu senast förra helgen så tog vi en snabb tur till Öland och Byxelkrok och till HBV s Kräftskiva. Man tycker inte Öland är så långt borta men till Byxelkrok så är det en tur på 110 mil. Så hittills i år så har vi rullat ca: 480 mil. Och det konstigaste är. Vi har inte sett en enda husbuss efter vägen. Vart är alla. Så Kurre det är inte bara du som suttit hemma. Tommy HBV 1
Kurre o Tina HBV 166
hallojsan alla.

de låter som du fått några härliga turer i allefall,,blir nog liite avis på dej smile.gif

well byte ju hjul tidigare å bytte nu senast den där styrleden.
å de gick bra .när de var klart så skulle jag ställa in styrstoppet på den sidan när den endå var uppe å tänkte mej inte för å kolla ordentligt på andra sidan då bussa står på plank,så efter å ha vridit tebacks styrningen
så hoppade ju motsatta sidan av planken å hela skiten for i backen på min sida,då jag tagit bort pallningen förutom domkraften..å den välte ju förstås när bussen kalvade som tur var så hade jag ju plank låg under där julet ska sitta så den åkte inte i jorden,utan på plankan,,men de tog sin tid å en massa plank för å få upp den igen.well allt e jort på den sidan i allefall. nu så ska reservdelarna till den andra bussen plockas ur förådet å lassas in i den så den blir klar å säljas nån gång,,en tvätt på utsidan sen så borde de vara klart så långt med den gamla..men tiden den springer fort fram,för fort enligt min mening smile.gif
well de var lite från mej då .
ha de gott alla tills nästa gång

kurre
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.