dÄ vi har hÄllit pÄ i 5-6 Är med vÄran b58 frÄn 1962 sÄ mÄnga Är nu och det fortfarande Àr en del saker kvar som kostar en del pengar,sÄ köpte vi en vanhool b10m 1985 sÄ vi kunde fÄ göra
en resa till mora Ä fÄ prova pÄ de hela nÄn gÄng.vÄran sonen fick följa med Ä vi valde Ä inte ha brÄttom upp till mora.
sÄ vi stannade till pÄ olika platser Ä sov efter vÀgen sÄ att sÀgga.just bara för att det inte skulle bli sÄ trÄkigt Ä bara sitta i bussen för sonen.
bussen gick som en dröm den 6 vÀxlade lÄdan med split gjorde att man hela tiden kunde ha en bra dragvÀxel.
strax innan rÀttvik sÄ kÀnde jag att bussen saktade ner lite typ 15-20% av drag kapasiteten,sen kom den igen.
well vi stannade till i rÀttvik Ä gick runt i stan Ä fikade Ä bara mÄde gott,efter nÄgra timmar sÄ var vi vid bussen igen Ä jag kastade en blick under den,uj uj de var pölar under bussen
av disel detta var ju ingen höjdare.dÄ motorn Àr av den liggande typen under golvet sÄ valde jag Ä köra direckt upp till mora som ju ligger ganska nÀra rÀttvik. jag har en kompis dÀr
uppe som har tillgÄng till bil om jag skulle behöva delar
sagt Ä jort vi kom fram dit Ä skulle börja meka pÄ en gÄng, det var ju bara Ä glöma dÄ motorn Àr inbÀddad sÄ dröjde de ju ett bra tag innan den svalnat sÄ man kunde börja Ä kolla pÄ den,
samtidigt sÄ var de ju 28-30 grader ute sÄ de hjÀlpte ju inte till presis
började Ä titta nÀsta dag i stÀllet pÄ fredagen ,motorn var blöt av disel men jag kunde inte hitta nÄnting som lÀkte hur jag Àn letade.större delen av förmiddagen pÄ fredagen gick Ät till
detta.
dÄ jag inte kunde hitta felet,sÄ valde jag Ä ta mej till volvo i mora med bussen för Ä se om nÄn mekaniker kunde hjÀlpa till Ä kolla vad det kunde vara för fel.
in pÄ volvo Ä snackade med dom Ä dom sa att vi har vÀntetid pÄ 2 veckor sÄ kan du komma tillbaka dÄ? jag förklarade lÀget Ä verkarn var hygglig Ä sa att han skickar ut en mekaniker
som fick hjÀlpa mej Ä lokalisera vad som kunde vara fel.efter en stund sÄ kom de en kille i overall Ä började Ä kika pÄ motorn,sen gick han in Ä hÀmtade spegel Ä fick lampa kom tillbaka
Ă„ fortsatte.
han kom fram till de att pÄ matarpumpens undersida den mot motorn alltsÄ som man inte sÄg satt en diskus formad sak Ä den lÀckte sa han .de Àr en sorts tryck utjÀmnare för disel
trycket ..
vi tackade för hjÀlpen Ä frÄgade om dom hade nÄn tryck utjÀmnare.men se de hadde dom inte bussen var för gammal Ä hadde gÄtt ur rullorna hos volvo,men dom tipsade om en annan firma i mora
som lÄg pÄ andra sidan stan.
sagt Ä jort vi Äkte dit Ä frÄgade om han hadde nÄgon tryck utjÀmnare,,nÀpp de hadde han inte den sissta sÄlde han veckan före ,men han mena pÄ att man kunde plugga hÄlet dÀr diskusen
skulle sitta i vÀrsta fall,,jag frÄgade om han inte kunde kolla i lagret om han inte hade nÄgÄn liggandes nÄnstans,dÄ vi hadde en bit hem till arlanda Ä Äka .han kollade Ä fick fatt i en
som satt pÄ en nyrenoverad moter som hadde kommit in förra veckan,Ä den fick jag köpa för kaffe pengar,de vill sÀgga jag fixade lite kaffe bröd till dom sÄ fick jag prylen bock Ä tack

glad i hÄgen hem med bussen till polaren vÀnta tills den hadde svalnat ÄssÄ försöka Ä byta den dÀr diskusen de var inge lÀtt sak ,men de gick till slut,men samtidigt som jag hÄller pÄ
med detta sÄ ser jag ,dÄ jag ligger ovanför motorn Ä skruvar att de droppar frÄn ett disel rör.
de vissade sej att returen frÄn spridarna gÄr genom ramen pÄ ett stÀlle som e svÄrt Ä se Ä dÀr hadde den legat Ä skaft mot ramen Ä blivit hÄl,sÄ nÀr jag var klar med diskusen sÄ blev de
en resa med bilen ner till mekonomen Ä köpa en slangbit samt slangklÀmmor.
jag tÀnkte jag fÄr fortsÀtta pÄ lördag Ä meka,men se de ville inte dom himmelska makterna.
i stÀllet sÄ gick nÀstan hÀlften av en tand bort dÄ den sprack
jisses siken tandvÀrk fick skölja munnen med vatten Ä sen spotta ut de, inom 10sec in med nÀsta mun vatten Ä skölja
gick de över 10 sec sÄ började tÄrarna Ä komma fram.sÄ gick störe delen av lördagen,skölja Ä spotta,samtidigt ringdes det för Ä fÄ tag i en sjour tandlÀkare,i hela dalarna pÄ en helg sÄ
finns de bara i falun Ä tillgÄ Ä de e ju en bra bit dit frÄn mora.tur i oturen sÄ nÀr tanden sprack Ä en stor bit lossnade sÄ kom nerven fram.de var den som jorde sÄ förba..at ont.
lördag sen eftermiddag sÄ tÀnkte jag att jag prövar Ä borsta med tandkrÀm sÄ de inte fanns nÄ matrester i tanden som hjÀlpte vÀrken pÄ vÀgen.de skulle jag inte ha jort de vÀrkte till
nÄ sÄ in i norden sÄ de var bara Ä skölja med vatten som en idiot för Ä lindra vÀrken.men 30 minuter efter de sÄ försvan all vÀrk .nerven i tanden dog helt enkellt.pua vilken mardröm
de var.sÄ pÄ sen eftermidagen pÄ lördag sÄ fixade jag det lÀkande röret med slangen.
efter det sÄ fungerade bussen som den skulle,sÄ kompisens familj Ä min familj tog bussen och Äkte till rÀttvik pÄ sena kvÀllen Ä spatserade runt i en gudomligt behaglig temperatur Ä
bara njöt av Ä bara vara,pÄ dagtid var de ju 30 plus ute sÄ dÄ orkade man ju ingeting.
sen pÄ mÄndagen sÄ forsatte vi till sollerö camping Ä var dÀr ett tag innan vi sen drog oss hemmÄt.
well sÄ sÄg min semmester ut i Är ,men lika glad e jag för de att vi kom i vÀg nÄn gÄng pÄ buss semmester

tjirrio pÄ kurre