Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Volvo D70 motor
HBV:s forum > Husbussar > Köp & Sälj
Lars och Elisabet HBV 251
Nån som har en sån ståendes i användbart skick till en rimlig peng?
Det är till mitt Skotarprojekt, HEMEK PIRAT thumbup.gif
Det tillverkades 9 stycken av dessa i Hede i Härjedalen.
Motorn var inte kry när den ställdes bort 1976 och det verkar som blocket är kass.
En fungerande motor vore smaskens så kanske jag kan få provköra till sommarn!!

Klicka för att visa den bifogade filen

En vacker maskin!!! wub.gif
JohnyoAnnSofie HBV120
Hej Lars
Tror du det här kan vara nåt för dig ?
https://www.blocket.se/sodermanland/Komplet...159836.htm?aw=1

Mvh Johny
Lars och Elisabet HBV 251
Tackar! thumbup.gif
Tommy HBV 1
Vad sitter det för spis (motor)i den idag?
Lars och Elisabet HBV 251
Volvo D70 som stått tom på kylvätska i nästan 40 år.
Troligen var det en fodersättning ELLER genomläckage i oljekylaren som ställde till att oljetråget var fullt med glykolvatten.
Ettans spridarspets ser också MYCKET konstig ut så jag sätter inte nå stora förhoppningar till att den är renoveringsbar.
Talte med expert o han var tveksam då den varit utan glykol så länge. Det brukar rendera i sönderrostade foderlägen, allt enligt honom.
Han har iaf varit med länge med Volvos motorer så jag har ingen anledning tvivla på honom.
Har en TD70 som går fint, men även den har stått utan glykol ett tag, okänt hur länge, men även där fann jag vatten i tråget, dock endast några deciliter.
SÅ, en liten sondering av vad som kanske finns känns som rätt väg att gå just nu thumbup.gif
Lars och Elisabet HBV 251
Glömde nämna att originalmotorn togs ut i somras och skrovet ska gås igenom och städas ur. Det är helsvetsad botten och hydrauloljan har genom åren läckt ut o sugits upp av barr o annat böss.
Detta måste saneras, om int annat för brandrisken. Sen ska där in en fungerande motor thumbup.gif
Tommy HBV 1
Hej.
Jag har en TD 60? sittande i en lastbil som gick när jag stälde ner den har varit vatten i den hela tiden. Men inte startat den på några år. Enda felet som jag vet är att oljetråget har rostat hål på Utifrån Avgasröret går så nära att det blivit varmt och skört med tiden. intreserad??
Lars och Elisabet HBV 251
Man tackar thumbup.gif men jag sak först se om de går att få fatt på en D70.
Har dock detta i minne hat_2.gif
Jan HBV 283
finns denna på nyköpings bildemo om d kan va nåt.

Finns även en Dieselmotor på sidan av, TD60D, fungerade vid demontering. Pris: 8,000SEK eller bud
Lars och Elisabet HBV 251
Tack!! thumbup.gif
Har du nån länk?
Jag försökte söka men fann inget sad.gif
Jan HBV 283
denna

https://www.facebook.com/NykopingsBildemontering/
Lars och Elisabet HBV 251
TAck action-smiley-030.gif
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.