Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Scania DS8 kontra DS11
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*JohanL
Hej på er!

Vill ha lite mer ork i bussen, framförallt i de från tid till annan ganska branta backar som finns i hemtrakter i Norge. Bussen är en S82 från 1984 och har frontmonterad motor, och nu har jag funderingar på att byta snurra. Växellådan är en manuell femväxlad G776 och i samband med detta har jag lite frågor:

Fråga ett: passar en DS11 rakt av mot en G776?

Fråga två: är det stora fysiska storleksskillnader mellan en DS8 och en DS11? Eller är det rentav samma motorn i grunden, fast med olika slaglängd/cylinderdiameter?

De besiktningsmässiga frågorna blir en senare nöt att knäcka. smile.gif


Sutta gärna idéer och funderingar. Alla inlägg mottages tacksamt. smile.gif

//Johan
Tommy HBV 1
Hej.
DS 11 är större i format. Så det fodras lite ombyggnad bland annat huven. (Beror på vilket Chassi du har och kaross)
Varför inte satsa på en motor från en Scania 93 eller 94.
DS 8 är ju en 8 litersmotor DS 11 är på 11 liter och DS9 är på 9 liter. Men utveklingen har gått framåt så det finns mera hk i 9 litersmotorn än tidigare 11 liters.
Där finns hk på upptill 320 att tillgå.
Tommy HBV 1
*JohanL
CITAT(Tommy HBV 1 @ 4 Jul 2015, 09:47 ) *

Hej.
DS 11 är större i format. Så det fodras lite ombyggnad bland annat huven. (Beror på vilket Chassi du har och kaross)
Varför inte satsa på en motor från en Scania 93 eller 94.
DS 8 är ju en 8 litersmotor DS 11 är på 11 liter och DS9 är på 9 liter. Men utveklingen har gått framåt så det finns mera hk i 9 litersmotorn än tidigare 11 liters.
Där finns hk på upptill 320 att tillgå.
Tommy HBV 1


Hej Tommy!

Jag har varit inne på den tanken också faktiskt, men avfärdat den ganska snabbt för att jag tänkt/trott att DS9:an är ganska lik DS8. Mycket av den tankegången härstammar nog från det faktum att förra jobbet hade en treaxlig 92H med kran, och den var mer död än levande. Jag har inte bråttom, men med den fick man vara glad om man var uppe i 50 när det var dags att svänga ut på motorvägen.. Inte hade den gått långt heller. Ca 13000mil(gick som linjebil i samband med elarbeten), men den kanske stod ihjäl sig. smile.gif

I vilket fall, din tanke är god, ska spåna vidare på den. En annan stor anledning till DS11 är att jag känner till ett gammalt Scania 113m-chassi som jag vet går fint i motor och låda, och denna hade jag fått i det närmaste gratis av ägaren. Men det är klart. Det kryllar ju av Scania 93/94 på både blocket och finn.no.

Tack för inputen, Tommy! thumbup.gif


//Johan
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.