CITAT(Tommy HBV 1 @ 13 Mar 2015, 09:24 )
Men det finns även kombinerade huvudbrytare Typ båt.
Där allt är i en huvudbrytare med ett vred och är uppmärkt klart och tydligt. Jag tror Börje HBV 216 har ett sådant system,
Men jag tror inte att man kan alternera riktigt så mycket med den.
Tommy
HBV 1
Jo, det stämmer. Jag har en huvudströmbrytare typ båt, men med den
styr jag enbart mitt 12v–system.
I min buss är 24v-systemet lämnat orört i original, fast med
nya batterier och ny generator. Huvudbrytare och huvudsäkringar
för det systemet är intakt från bussens tillverkning.
Den brytaren slår jag alltid av när jag står still.
Klicka för att visa den bifogade filenJag har en generator för 24v och en för 12v
När det gäller 12v som jag har i bodelen så har jag en batteribank på
3oo Ah och en på 200 Ah. Dessa grupper styr jag med min ”båtomkopplare”
Här kan jag enkelt och överskådligt välja vilken grupp jag vill använda
eller om jag vill köra båda. Oftast fungerar den mindre som reserv.
Även jag har solceller på taket.
Klicka för att visa den bifogade filen En enkel voltmätare håller koll på batteristatusen
När man skall bygga sina batteribanker tycker jag att man skall vara försiktig.
Om man lägger ihop alla ampere man samlar på sig och ett fel uppstår så kan
det lätt uppstå brand som kan vara mycket svårt att få stopp på.
Dom flesta har väl sett hur en taskig batterisko eller kabelanslutning kan bli till rena
svetslågan som smälter ner vad som helst och kan börja brinna.
En kabelbrand i en buss är nog lite av ett skräckscenario för mig i alla fall. Man har ju gjort
allt för att ”gömma” kablarna så gott det går längs hela bussen och då är det inte så lätt att komma åt när det börjar ryka…
Med detta vill jag rekommendera att INTE snåla på kabelarea och säkringar.
Mellan batteribankerna och brytare har jag liksom Tommy 25 kvadrats kabel.
Beroende på längd på kabeln och vilken ström som skall gå igenom så räcker det förmodligen oftast till. Men till skillnad
från Tommy som har 24v och jag som har 12v i bodelen så har
Tommy en area med god marginal och jag kan ligga på gränsen, fast vi har samma kabel.
Så här i efterhand hade jag känt mig mer bekväm med 35 kvadrat,
det är lite otympligare och dyrare men…
Viktigt är också att säkra av ordentligt med en ANPASSAD huvudsäkring och
även säkringar sektionsvis och till sist vid förbrukaren.
Min buss är inte helt igenom enligt läroboken men jag försöker vid reparation och
ombyggnad tänka efter lite…
Använd bra grejer, Skyllermarks har ett fantastiskt sortiment och en bra fakta-broschyr
som är mycket informativ och lärorik. Jag försöker bifoga broschyren här, annars finns google.
http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/Klicka på "Skyllermarks Elguide"
Dom verkar gått samman med Sutars som har en mycket sämre hemsida…
Bifogar även en annan hemsida som har hjälpt mig mycket med en kalkylator
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.phpför räkna fram area och säkringar.
Varför krångla till det? Jo, det kan faktiskt vara farligt, kanske inte för hälsan men för bussen!
Så tycker jag, vi ses
Börje
PS. Trådskaparen undrade över startbatterier och så blir det så här….
Jag ber om ursäkt!