Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Regling av innerväggar
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
Dennis
Hej!

Jag är helt novis på Bussar och har länge gått och funderat på att bygga mig en egen husbuss, det jag funderar mest över nu är hur ni andra som byggt husbuss har reglat upp innerväggarna... Vad har ni använt för material och vilken tjocklek är bäst att ha totalt på en vägg? Behöver man lägga in material som tar upp viberationer om man t.e.x vill kakla ovanför spis eller kakla i badrum?
Rolf & Eva HBV76
Vi har kaklat badrum, det enda som skiljer mot hemma är att istället för kakelfix så sitter plattorna med PL400, har suttit många år (vilket man ser på färgvalet) och sitter trots många mil på dåliga grusvägar.
/Roffe
Dennis
Jättebra.. så kan jag köra med PL400 eller vanligt Kakellim... men sedan.. åter till regling av väggar... någon som har kunskaper inom det? Har funderat på om man skulle regla väggar som bör hålla för tyngd med fyrkantsrör...
Krilla HBV64
Jag kan bara tala för vad jag kommer att använda, huh.gif det blir skruvade träreglar med fuktspärr mot plåten, sedan så blir det 6mm tapetserad plywood som skuvas å limmas. Men det finns säkert flera sätt att göra det på..

Mvh Krilla smile.gif
tommi@tullinge.se
Jag huar gått i genom samma resa so du under senaste året.
Jag har byggt mina väggar 22x45 reglar och 12 mm plywood (från Byggmax 179:- st) Sen har jag köpt konstläder från Erlansonns brygga (Båt firma) och limmat på.
Du kan gå in på min hemsida www.tullinge.se och följa bygget, är det något mer du undrar kan du maila på tommi@husbussen.se type.gif
Dennis
Tack så mycket för de tips jag fått från er!

Tommi... jag ska spana in din sida riktigt noga...

/Dennis
Stefan Färlind HBV 78
Hej!

Vilket skivmaterial har ni kaklat på?


Med vänlig hälsning

Stefan Färlind
*Mathias
Plywood med tätskiktsduk emellan.

det är ett dött material så det fungerar. Tätskiktsduken/tapeten limmas med vanligt vägg/golvlim. Finns på Biltema för 700 kr/rulle


Du kan också kakla direkt på en våtrumstapet.


Foga sedan med en elastisk fog. Jag fick ngt speciellt av min plattsättare. D vanliga fogen tenerar att spricka när det rör sig. Mjukfog blir lite mkt pill och inte särskilt snyggt.

/Mathias


CITAT(Stefan Färlind HBV 78 @ 29 Mar 2009, 20:11 ) *

Hej!

Vilket skivmaterial har ni kaklat på?


Med vänlig hälsning

Stefan Färlind

Stefan Färlind HBV 78
Hej igen!

Bygger mellanväggar i bussen med plywood men är det verkligen ett dött material som funkar att kakla på?
Ska det inte vara typ gips eller dyligt?

Med vänlig hälsning

Stefan


Ps. Är det ingen som har byggbilder på våtutrymmen? Ds
*Dennis o Helena
Plywood är inte dött men det rör sig inte så mycket eftersom det är flera fanerplattor som är ihoplimmade med fibrerna åt olika håll. Gips skulle nog inte hålla i en buss tror jag.

Och använder du pl400 eller liknande + en flexibel fog så gör det inte så mycket om det rör sig lite.
Anders HBV 162
Tommi , du kräver ju ett lösenord för att komma in på tullinge.se
*Mathias
Det viktiga är tydligen att det anliggande materialet är dött. Det finns även elastiskt fix.

Allt enligt min plattsättare som anses "överjävlig" i branschen.

CITAT(Stefan Färlind HBV 78 @ 31 Mar 2009, 12:44 ) *

Hej igen!

Bygger mellanväggar i bussen med plywood men är det verkligen ett dött material som funkar att kakla på?
Ska det inte vara typ gips eller dyligt?

Med vänlig hälsning

Stefan


Ps. Är det ingen som har byggbilder på våtutrymmen? Ds

*putte
jag har okså använt 45*22 trä reglar till väggarna sedan klädda med ek plywood 3mm och lackade med genomskinlig utomhus lasyr,det fungerar bra
Peo HBV 2
Klicka för att visa den bifogade filenJag har skruvat 6mm plywood direkt på stålreglarna med en pappremsa emellan samt att alla skruvhål är borrade och försedda med plastplugg gör att slippa rostgenomslag. Allt är målat vitt vilket jag inte rekomenderar om ni har vattenvärme då värmen avspeglar sig som skitränder på väggen.
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.