Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Bygga en sidolucka
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
Roger HBV341
Hej vänner

Är det någon som byggt en sidolucka på bussen. Jag har en Volvo b58-60 med Wiima kaross och det finns bara en lucka på vänstersidan för batterilådan. Jag skulle vilja ha minst en/ helst två till. Har ni några bra tips?
Tätningar, gångjärn, lås, lister var får man tag i sådant?

Det vore fint om man kunde kapa upp en lucka och använda ursprungsplåten. haee.gif

Glad advent på er action-smiley-030.gif wunderbaum.gif

Lars och Elisabet HBV 251
Jag tänker göra om där batterierna sitter, innanför original-luckan kommer jag att göra ett "skåp" med en tät lucka. Om jag skulle göra en lucka/utrymme till skulle jag kapa upp originalplåten, fästa den på en ram av t.ex. profilrör, göra gångjärn samt en låsanordning.
Innanför kan man sen bygga förvaring.

nu har jag inte riktigt kommit dit i mitt pyssel så jag har inga bilder mellow.gif

Lycka till action-smiley-030.gif
Tommy HBV 1
Hej Roger.
Du har ju en B58 så tänk på vad som sitter bakom plåten. Motor oljetank avgas rör mm. Har du så mycket plats för skåp? tänk på att det alltid någon gång behöver servas och repareras(även om det är en Volvo)Kolla ordentligt så att du inte bygger in något viktigt.
Tommy HBV 1
Roger HBV341
CITAT(Tommy HBV 1 @ 1 Dec 2014, 17:18 ) *

Hej Roger.
Du har ju en B58 så tänk på vad som sitter bakom plåten. Motor oljetank avgas rör mm. Har du så mycket plats för skåp? tänk på att det alltid någon gång behöver servas och repareras(även om det är en Volvo)Kolla ordentligt så att du inte bygger in något viktigt.
Tommy HBV 1


Jodå, man får se till att det går att demontera om man behöver komma åt. Bakåt på vänstersidan framför bakaxeln verkar det finnas utrymme att göra en lucka så att jag slipper krypa under plåten när jag skall kolla bodelsbatterier och friskvattentank. Min tanke var att jag skulle sätta tankkonsoller i ramen och montera tank och batterier på dessa, om ork, verktyg och motivation håller. Vi får se, inledningsvis får jag väl ha bodelsbatterierna inne i det bakre lastutrymmet.



CITAT(Roger HBV341 @ 1 Dec 2014, 18:37 ) *

CITAT(Tommy HBV 1 @ 1 Dec 2014, 17:18 ) *

Hej Roger.
Du har ju en B58 så tänk på vad som sitter bakom plåten. Motor oljetank avgas rör mm. Har du så mycket plats för skåp? tänk på att det alltid någon gång behöver servas och repareras(även om det är en Volvo)Kolla ordentligt så att du inte bygger in något viktigt.
Tommy HBV 1


Jodå, man får se till att det går att demontera om man behöver komma åt. Bakåt på vänstersidan framför bakaxeln verkar det finnas utrymme att göra en lucka så att jag slipper krypa under plåten när jag skall kolla bodelsbatterier och friskvattentank. Min tanke var att jag skulle sätta tankkonsoller i ramen och montera tank och batterier på dessa, om ork, verktyg och motivation håller. Vi får se, inledningsvis får jag väl ha bodelsbatterierna inne i det bakre lastutrymmet.


Å andra sidan på höger sidan är det helt omöjligt att göra någonting, helt tätt med grejor bakom plåten.
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.