Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Plocka ut fönster?
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Michael
Jag har precis fått höjt porten på min gamla fabrikslokal som ingick i husköpet. Bussen har alltså äntligen fått ett ordentligt garage. Känns helt underbart, och nu kan jag bära mig åt och riva hur jag vill med bussen.

Tänkte fira med att plocka ur de målade fönstren baktill på sidorna. Kanske skall berätta att det är en Deltaplan 200 från 1984.

Jag har pillat bort den itryckta listen som väl håller fast själva huvudlisten på utsidan. Ungefär som på en gammal bil. Så nu är jag väl i demonteringsläge. Men det lossnar inte med lätthet trots att jag fått listen att släppa från karossen. Nu är jag väl lite feg kanske. Men hur har ni andra lyckats? Misstänker att det finns rätt och fel när det gäller detta.
Tommy HBV 1
Hej.
Skall du ha kvar rutan hel?
Iså fall spruta på lite silikonspray på listen så att den blir lite smidig. Pressa sakta och över så stor yta som möjligt utåt(ta det djävligt försiktigt så att inte du pressar för hårt på ett litet område) Rutan kommer sakta men säkert utåt. DU kan hjälpa till med att peta på listen så går det lättare. Vad du än gör använd aldrig något metalföremål mot glaset. Trä plast och gummi går bra. Jag brukar använda smörknivar av trä. När du fått ut rutan var aktsam vart du ställer den. Ett gruskorn på golvet mot rutan så kan det vara kört.
Sen bör man vara minst två personer till jobbet och dom skall veta vad som gäller,

Tommy HBV 1
*Kaj
När vi bytte rutor på kommuns bussar så var det hårda tag bla så använde jag en omgjord skruvmejsel slipad spettsig sedan en 90 graders böj på som jag använde när vi satt in rutorna vilka är härdade.Använd vanlig tvål/diskmedel inget silicon elände vilket ställer till elände om du skall lacka något på karossen.
Likaså när man monterar rutorna så slår man med en gummiklubba platt sak med sand i och laddade utav bara fan så att rutan satt ordentligt innan man drog i mittlisten,dock så sprack ett par rutor då dom köpte nya från Danmark och var tunnare men man dunkade på lite mindre bara.
Ett tips:när du drar i mittlisten så använd tvål/diskmedel eller liknande och blir listen för lång så gör om klipp aldrig av någon list för då blir den för kort när den krymper och använd rätt verktyg när du drar i den.
Mvh kaj
*Michael
Tack för tipsen. Hade besök av en polare som av någon outgrundlig anledning har svar på precis allt. Utan att någonsin pillat med bussar så var det ändå "Visst, då gör vi så här".

Låslisten var redan ur, sen pillade vid och donade, och bankade med knytnävar samtidigt som en planka mot vägg samt försiktigt tryck med kofot fick vara nyckeln till framgång. Gick faktiskt väldigt smidigt.
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.