Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Bygga på B10M -65 årsmodell -90
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*mika
Hej! Jag är ny här på forumet och funderar på att bli med husbuss. Jag har hittat en volvo b10m med vanhool-kaross. Är det nån som vet nåt om dessa bussar? Den är redan påbörjad och utriven. Är det ett lämpligt objekt för en nybörjare? Tack för ordet.

Mika
Jan HBV 283
CITAT(*mika @ 13 Mar 2014, 12:48 ) *

Hej! Jag är ny här på forumet och funderar på att bli med husbuss. Jag har hittat en volvo b10m med vanhool-kaross. Är det nån som vet nåt om dessa bussar? Den är redan påbörjad och utriven. Är det ett lämpligt objekt för en nybörjare? Tack för ordet.

Mika

Hej
Varken bättre eller sämre än något annat. Slå till om det är bra skick. thumbup.gif
*mika


Jag tror jag gör det! Tack!
*Michael
Se bara till att kolla ALLT vad gäller fjädring och hjulupphängningar gäller beträffande rost. Och då menar jag verkligen allt. I synnerhet infästningar, och framförallt de plattor som luftbälgarna vilar på.

Jag fick en rejäl kalldusch med min som förvisso är sex år äldre men bara rullat sju år i salta södra Sverige. Ramen var helt borta fram, runt övre tallrikarna som resp. bälg vilar mot. Där skall du se till att sopa rent så du får en ordentlig bild på skicket. Likaså där bak där det är två bälgar per hjul på drivande bakaxel. Kolla allt. Min var hur sopig som helst fastän det såg fint ut vid första anblick.

Motorn håller bra men kan drabbas av fodersjunk vilket ger samma symptom som dålig topplockspackning.

Sen kan ju vad som helst krångla, men fjädringen är verkligen en dyr grej om du har otur. Även bälgar med alla tillbehör plockar till om det är mycket att byta.

Annars är ju Van Hool på B10 M en väldigt trevlig kombination. thumbup.gif
*mika
Då ska jag kolla det verkligt noga, bra tips. Har läst många av trådarna här på forumet och det verkar ju vara rätt vettigt att bli medlem här.

Hoppas nu att bussen är fin och affären blir av. Då blir jag medlem direkt.

Tack för bra svar.
Jan HBV 283
CITAT(*mika @ 13 Mar 2014, 21:26 ) *

Hoppas nu att bussen är fin och affären blir av. Då blir jag medlem direkt.


party_2.gif klatsch.gif
*mika
Nu har jag då gått och köpt en buss. Blev ingen B10M utan en Setra 216 HDS. Stor, otymplig och fortfarande bussinredd. Kommer strax en medlemsansökan, och tusen frågor på hur jag ska gå tillväga för att bygga bussen.

Mika
Chris HBV 132
Grattis till Setran toast.gif
Fint att åka med men väldigt mycket rostproblem under plåten och i hela rambyggnaden även vid "nyare" årsmodel.
Hoppas du har kollat noga censored.gif
Finns några tyska setraforum som går bra att använda på engelska i fall at du får tekniska- eller reservdelsproblem.

lycka till med bussen
Chris
*mika
Tack!

Bussen är rostlagad för ganska mycket pengar nyligen och allt ser fräscht ut under bussen och i lastutrymmen. Finns såklart en del ytrost runt lastrumsluckor och motorlucka men inget allvarligt vad jag kan se än så länge. Men det lär väl komma en del obehagliga överraskningar när vi börjar riva.
Kenneth HBV 273
CITAT(*mika @ 21 Apr 2014, 08:52 ) *

Tack!

Bussen är rostlagad för ganska mycket pengar nyligen och allt ser fräscht ut under bussen och i lastutrymmen. Finns såklart en del ytrost runt lastrumsluckor och motorlucka men inget allvarligt vad jag kan se än så länge. Men det lär väl komma en del obehagliga överraskningar när vi börjar riva.

Lycka till med buss bygget, ser fram emot bilder på projektet thumbup.gif
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.