Nä, jag tror inte att du pratar i nattmössan Roger och eftersom det inte kommer några
professionella svar kanske jag kan spekulera vidare lite.
Jag har en buss med ett axelavstånd på 6,0 meter mellan första och sista axel.
Enligt brutovikttabellen för BK 3-vägar så får bussen då väga totalt 17,5 ton.
Det är den ena parametern men det finns en parameter till för BK 3-vägar och
det är, tillåtet axeltryck.
Enligt den tabellen så tillåts högst 8 ton på framaxeln och 8 ton på drivande axel.
Alltså totalt 16 ton precis som Roger skriver.
Det är ok för mig för min buss har en tillåten totalvikt på 15,5 ton och jag är aldrig
uppe i den vikten. Jag skulle tro att jag oftast ligger på ca 7 ton per axel, totalt 14 ton,
då är jag fullastad för semester med 2-hjuling hängande i bak och allt.
Min tjänstvikt är 11.880kg.
Om jag hade haft Boggiaxlar bak som många medlemmar i klubben har så
blir det annorlunda axeltrycksregler, 8 ton fram och 12 ton bak lika med 20 ton totalt.
Men tittar man då samtidigt tillbaka i brutoviktstabellen med samma axelavstånd på 6 m
så ser man att totalvikten ändå begränsas till 17,5 ton på BK 3-väg.
För att ”utnyttja” det höga tillåtna axeltrycket på 20 ton för boggi-buss enligt ovan så måste
axelavståndet mellan framaxeln och sista axeln på boggin enligt bruttoviktstabellen
vara minst 8 m för att få köra på BK 3-väg med 20 ton.
För min egen del så utgår jag från 16 ton på BK 3-väg, som Roger HBV 341 skrev.
Däremot kanske inte Rogers siffror stämmer för BK 1 och BK 2-vägar.
Jag tror att det är 21,5 ton på BK 1 och 20 ton på BK 2 för det sammanlagda axeltrycket
för 2-axlade fordon.
Det är knepigt det här men jag tycker det finns bra exempel i de länkar jag har bifogat.
Det vore bra om några yrkeschaufförer t.ex. våra kunniga Bertil HBV30 och Johny HBV 120
eller någon annan som kan bekräfta eller RÄTTA till vad jag skrivit.
Här länkar som kanske kan förtydliga…
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yr...kt/Grundregler/http://www.kungsdalen.org/BK.htmhttp://www.lastbilsteori.se/lastvikt.htmlNu kanske nattmössan är ännu större…
Vi ses
Börje