Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: En komplett husbuss...
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Jaska
Den kompletta husbussen har fått installerat följande saker:

WC,
Duschhörna, kaklad,
Tvättmaskin,

Varmt och kallt vatten,

Ett kök med två gasolplattor och två elplattor och en "riktig" arbetsbänk samt diskmaskin, en diskho. Kylskåp 220V m kompressor. Möjligen liten frys.
Rejäl matplats,

Ordentligt med garderober gör mor glad. thumbup.gif

Elverk under bussen i separat fack.
24V/220V med 12V endast till ett fåtal detaljer, Gott om 220V-uttag

Väldimensionerad dieselvärmare/Webasto.
Elpatron för landvärme,
Pelletskamin, oslagbar mysfaktor med skön värme, och billigare än diesel. drink.gif

Arbetsplats/ kontorshörna, för att kunna dra sig undan. angry.gif

Minst 200 liter färskvatten och 300 liter gråvatten.

Ett stort utrymme på 150 cm höjd under fordonet för att kunna inrymma två mindre motorcyklar. Ska dessa kanske åka utanför/bakom på en plattform? shockkk!.gif

Hjälp mig lite: Vad har jag glömt och vad av ovanstående är överflödigt?

Det är inte en ekonomisk fråga, utan mest en fråga för att se hur man ska prioritera när bygget går igång på allvar. Ytan är ju som vanligt begränsad, i detta fall till 12 meter fordonslängd.

Spåna gärna fritt och dela med er av era ideer och tankar. Vad skulle ni gjort annorlunda och vad saknar ni?
Kommer det nog med svar, så lovar jag att bli medlem redan under kommande vecka... party_2.gif

Gällivare är hemvist för min buss...
Göran HBV 222
CITAT(*Jaska @ 2 Aug 2013, 21:54 ) *

Hjälp mig lite: Vad har jag glömt och vad av ovanstående är överflödigt?

Oerhört att svara på eftersom jag tycker du har glömt det viktigaste:
Hur ska du använda bussen?
Korta turer? Långa semesterresor? Bo permanent i den? Ska den användas på vintern?
Tänker du fricampa eller föredrar du campingar?
Hur många ska bo i bussen? Är det småbarn med också?

Att utgå från vad man vill göra och vad man tycker är roligt i bussen gör att det blir lite lättare att komma fram till vad som behövs.

Exempelvis är tvättmaskin onödigt för de flesta om man bara är ute en vecka eller två åt gången. Ska man bo permanent i bussen utan servicebyggnader i närheten blir tvättmaskinen kanske högt prioriterad.

Bara för att man har saker i huset behöver det inte vara bra i bussen. Jag slängde exempelvis ut mikrovågsugnen, i bussen fryser jag aldrig in några rester och därför behöver jag inte heller mikron. Den tog helt enkelt upp onödig plats.

Så mitt råd är att du tänker igenom vad du vill göra först och utifrån det försöker ta fram listan över vad du därmed behöver i din buss!
*Jaska
Bussen ska funka till "allt", men att parkera inne i städer är inte så lätt eftersom det kryllar av stadsbor där.


Bussen är rejält isolerad från början, och det är tänkt att den ska kunna fungera för vinterbruk också.

Den ska rymma fyra personer mellan 12-40 år i ålder, med möjlighet att inrymma två bonuspersoner, dvs sex bäddplatser.
Här i norr kryllar det inte alltid av servicebyggnader eller kul campingplatser, varför jag föreställer mig att det är bra att kunna tvätta. 2-3, kanske 5 veckor hemifrån tömmer de flesta klädskåp ganska effektivt.
Det är sällan jag besöker campingar, eftersom attityden hos dessa ibland är bristfällig och grannar inte alltid uppskattar ljudet från ett elverk.

Diska efter varje måltid är urtråkigt varför en diskmaskin kanske inte är en lyxartikel.

Din tanke med att kasta ut mikron är nog inte helt dum. Den ska jag ta till mig...

Kurre o Tina HBV 166
hej hej

elverk i all ära,men kanske en eller 2 colseller på taket,med regulator,samt lite bo dels batterier , kanske kan vara nåt som kan vare bra å ha smile.gif

hej hopp från en kurre med familj sittandes ute vid bussen i solgassande väder smile.gif
Tom HBV168
Med tvättmaskin och kanske diskmaskin är behovet av 230V ganska stort. Att köra en maskin tvätt via 24/230V-inverter suger musten ur till och med ganska stora batteribankar. Alternativet till "landström" är som du redan varit inne på elverk eller möjligen att tvätta/diska medan man kör.

Alternativet kan vara att hitta alternativa maskiner som inte drar så mycket ström men som kan funka tillräckligt tillfredställande.

Angående medlemskap så är du välkommen i klubben precis när du vill, här finns hur mycket kunskap som helst. Vi är inte så många medlemmar i klubben (det finns väl helt enkelt inte så många bussgalningar), så svaren haglar oftast inte in, men kvalitén på svaren brukar dock vara rysligt bra smile.gif
*Jaska
Tanken med solceller har slagit mig, men jag har i evig tid varit lite skeptiskt inställd, främst eftersom dessa varit så dyra och haft svag prestanda...

Jag gissar att utvecklingen gått framåt även inom detta område. Kanske till och med i stormfart..?

Jag undrar då följande: Vilka typer av solceller lämpar sig för våra 24V-batterier?
Finns det något man absolut inte ska testa när det gäller solceller?

Kanske kinesiska solceller skulle kunna vara något? Eftersom EU kämpat för strafftullar på kinesiskt, så måste ju dessa ha varit bättre än europeiska? Eller tänker jag dumt?
Tom HBV168
Beror på vad man jämför prestandan med.... Min panel ger 8-9A laddning som max och är ett välkommet tillskott. Jag tänker sätta en likadan till när tid och ork finnes.
Det är viktigt att toppspänningen är högre än vad batterierna ska ha, man reglerar spänningen ner till rätt nivå med en regulator.
Beträffande prestandan så kan vi ju leka med lite siffror: En modern tvättmaskin drar ca 1kWh per tvätt. Det är i runda slängar 50Ah från 24V-batteribanken. För att återställa batteribanken fordras alltså 5-6 timmars maxladdning från solcellspanel om den ger 8-9A max. Då har vi inte räknat med NÅGON annan förbrukning.

De Kinesiska solcellspanelerna är nog lika effektiva som övriga, dock är de oftast billigare, men det beror väl troligen på lägre tillverkningskostnader... Jag är inte rädd för att köpa från Kina, men man får ha koll på att man beställer bra grejor...

Tom HBV168
Här finns färsk info om strafftullarna avseende solpaneler från Kina:
http://www.nyteknik.se/tidningen/article3735863.ece
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.