Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Suger inte sista 1/3 av tanken.
HBV:s forum > Husbussar > Underhåll & reparation
*Conny
Har problem med att bussen stannar när dieselnivån blir låg (det har väl alla tänker ni nu) men det händer när det är ca 15 cm kvar och nu har jag haft uppe ameraturen och det är i höjd med övre kanten av filtret (ungefär). Trodde först det var röret som var för kort men det slutar 2-3 cm från botten. Filtret var helt geggigt och igensatt men detta kan väl inte ha nåt samband? För om motorn orkar suga diesel genom det filtret så spelar det väl ingen roll om det är full eller nästan tom tank? Hoppas givetvgis att det finns ett samband men vill i så fall ha det förklarat för mig här istället för att ta ut bussen och provköra mig fram till svaret smile.gif
Lars och Elisabet HBV 251
Har inget svar men jag kan gissa:

dålig tankluftning

otät/igensatt sugledning

otäta backventiler/svag funktion i matarpumpen

mycket gegga i botten som sugs mot röret när det är lite i tanken, bildar en propp och motorn stannar av bränslebrist,
efter en stunds stillastående har proppen "släppt" och pumpen kan suga igen....en stund...

detta tillsammans med täta/skitiga filter brukar kunna ge en massa mystiska fel...

Lycka till action-smiley-030.gif
*Conny
Om någon skulle få liknande problem så löste det sig för mig iaf med att bara rengöra det igengeggade filtret. Troligen har där varit en lite öppning längst uppe där bussen kunnat suga diesel.
Lars och Elisabet HBV 251
å bra att du hittade felet. thumbup.gif
Det är så lessamt när man inte hittar nåt angry.gif

HA de gott action-smiley-030.gif
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.