Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Lastlucka för bil
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
*Conny
De flesta här har väl hela bussen för boende men jag vill ha med mig min vanliga bil och ska därför bygga en öppning där bak. Undrar nu om det finns några här som har erfarenhet av detta. Funderar på tvådelad, halva öppnas upp och andra halvan ner där man då kan använda den som ramp. Har en hög bil så räknar med att öppningen behöver vara minst 2 m. Alla tips och idéer mottages med glädje.
Chris HBV 132
Hej Conny
Är din buss inte pb klass 2 reggad som jag läste i den andra tråden?
Jag tror med ett lastutrymme i den storlek du planerar kommer du få problem med personbilsregistreringen.
Har för mig att du inte kan ha ett lastutrymme från golv till tak om du vill fortsätta att köra den som PB klass 2.
Men kanske någon vet bättre.

hälsning
Chris
Svea HBV77
Så är det Chris, lastutrymmet får inte gå från golv till tak.
Vår toalett var inte klar när vi åkte och reg.besiktade och det var på håret att de godkände den för vi hade lika väl kunnat göra det till ett lastutrymme. Men eftersom vi hade satt dit en bänkskiva så bedömde dem det till att inte vara lastutrymme utan mer som ett kontor hmm.gif
Snårigt det här. Vissa har ju fått godkänt fast de har lastutrymme andra inte.

//Sussie
Tom HBV168
Det stämmer att man inte får ha lastutrymme från golv till tak för då blir det en lastbil. Däremot om man har plats för boutrymme ovanför lastutrymmet så blir det en PBII. I vår förra buss byggde vi en gigantisk dubbelsäng ovanför lastutrymmet. Där var inte speciellt högt i tak (60-70cm har jag för mig).
*Conny
Jag kommer ha ett mindre sovutrymme över lastutrymmet.

Tar även gärna emot tips på hur ni har löst det innanför luckan, t ex förstärkning av golv, montering av körramper mm. Behöver ha lastmöjligheten klar den 18 april och det börjar bli riktigt ont om tid så behöver minimera tiden för att finna lösningar och maximera byggtiden för att hinna.
*Mathias
CITAT(*Conny @ 18 Mar 2013, 10:49 ) *

Jag kommer ha ett mindre sovutrymme över lastutrymmet.

Tar även gärna emot tips på hur ni har löst det innanför luckan, t ex förstärkning av golv, montering av körramper mm. Behöver ha lastmöjligheten klar den 18 april och det börjar bli riktigt ont om tid så behöver minimera tiden för att finna lösningar och maximera byggtiden för att hinna.



Tror inte du kan reg besiktiga den som PB II med plats för bil, även om du har sovutrymme ovanför. Lastutrymmet anses ha avsevärd betydelse för fordonets beskaffenhet och kommer att klassa som lastbil alt buss. Dessutom med krav på på slagprovad framstam framför bildelen. Jag kan inte svära på att det är så här idag, men jag är rädd för att det fortfarande är så sad.gif

Klassa den som biltransport, får bilen bara stå på skenor, inget täckt golv.....
Tom HBV168
Det bästa du kan göra är att åka till den bilprovning där du tänkt besiktiga den och föra en diskussion med dem om vad du får och inte får göra. Eller ring bilprovningens tekniska support. Notera vem du talat med och vad som är sagt så lär det troligen inte bli några problem.

En bilprovning som jag var på sa att det INTE får vara lastutrymme från golv till tak (du har ju tänkt att ha sängar ovanför) i någon del av bussen, för då blir det lastbil. Alternativet är bara att regga om den som PBII. Men ta det med bilprovningen och hör med dem hur de resonerar idag.
*Conny
Är inte min mening att verka otrevlig, otacksam för svar osv men vem har sagt nåt om regbesiktning mm? Jag vill ha tips på hur jag ska göra en lucka, se första inlägget. Den är redan klassad som PB II så den disskussionen är inte nödvändig här. Känns lite frustrerande när jag ser att jag fått svar och så handlar det om nåt helt annat när jag går in och läser. Förstår att ni bara vill hjälpa till men det jag vill veta är hur andra har gjort när de byggt sina luckor. Skulle sen den årliga besiktningen säga nåt om mitt bygge så tar jag det då men enligt den information jag har så ska det gå bra att ha det som jag tänkt. Den är ju reggad med nuvarande lastutrymme under dubbelsäng och enda skillnaden blir att jag ska göra lastutrymmet högre och sovutrymmet lägre och då jag ska ha in tyngre last så vill jag ha tips på vilka förstärkningar som är nödvändiga och all annan information som är väsentlig för själva bygget och för att frakta en bil. Tacksam för all hjälp i ämmnet.
Tom HBV168
Ahhh, sorry, någon kom in på ett sidospår och vi andra hängde på smile.gif

På min förra buss hade vi dörrarna på andra hållet, dvs som vanliga pardörrar, men jag har förstått att du vill ha det på andra hållet... Vi kunde lasta in både motorcyklar och allehanda ting, men någon bil fick vi inte in där.
Min nuvarande buss har bakmonterad motor och lastutrymmet blir ju då naturligt ganska högt placerat om man säger så.

Eftersom du tänkt att använda den nedre luckan som bilramp så lär den ju behöva vara "ganska" stabil (och tung som tusan). Kanske en idé med en bakgavellift?
Chris HBV 132
beklagar att du är så lättfrustrerad pga av sånna svar... ska lova skärpning wink.gif
Skulle trots detta vara mycket interesserad av vad som krävs med ett sånt lastutrymme för en bil för att inte Pb-klassII registreringen ska dras tillbaka, när den snälla besiktningsmannen i blå kostym ser detta på en vanlig kontrollbesiktning? (sånt ska ju har hänt)
Du verkar ju ha pålitliga informationer om detta som kan vara interessanta för andra som har likadana funderingar men inte vågade pga olika berättelser.
Men nog med det.

Tror det blir svårt med en uppkörningsramp som är ca 2m. Då klarar man knappast en vettig vinkel för att köra upp bilen.
De flesta racebussar med bilen bak i lastutrymme jag har sett har haft utdragbara ramper som var typ +- 4m.... och sen även ramper inne i lastutrymmet som också gick uppförsbacke för att klara vinkeln.
En annan möjlighet våre ju att man kan sänka bussen bak så pass mycket att man klara inkörningsvinkeln även med en kort ramp.
Lycka till!

hälsning
Chris
Lars och Elisabet HBV 251
Jag skulle nog köra på pardörrar och lösa ramper,framför allt som Chris säger, påkörningsvinkeln blir gärna tvär om rampen är för kort.
Men, luftfjädring är ju en väg att komma runt det problemet.

Ska man ha bakväggen som ramp blir den gärna tung och då lär det ju vara behov av att kunna manövrera den med t.ex hydraulik, och därmed blir det många kilon längst bak.

action-smiley-030.gif
*Conny
Nu börjar det ju likna nåt wink.gif

Har själv funderat på vanliga dörrar men halvvägs upp på bussen så sluttar det framåt så då behöver båda gångjärnen sitta på den nedre halvan om ni är med på hur jag menar. Tänkte att det blir lättare med Har nu fått tag på aluramper som är 2.5 m så kommer inte anväda luckan att köra på. Höjden in i bussen är 53 cm (med luftfjädringen i botten). Vet ej något om hållfasthetsberäkningar men har insett att jag troligen behöver förstärka balkarna.
*Anders C
Bodde inte du i helsingborgstrakten?
om så så finns det två volvo bussar i åstorp som du kan kolla på
på min har vi bara skurit upp ett lagom hål i bak sedan har vi satt gångjärn på överkant ramper är bara vad man hittar eftersom vi kör offroadbilar i våra inga problem med drivningen upp.
Tom HBV168
Finns ju lite objekt på Blocket att tjuvkika på, t.ex. denna:http://www.blocket.se/ostergotland/Racebus...st_46018654.htm

Klicka för att visa den bifogade filen
*Conny
CITAT(*Anders C @ 24 Mar 2013, 11:50 ) *

Bodde inte du i helsingborgstrakten?
om så så finns det två volvo bussar i åstorp som du kan kolla på
på min har vi bara skurit upp ett lagom hål i bak sedan har vi satt gångjärn på överkant ramper är bara vad man hittar eftersom vi kör offroadbilar i våra inga problem med drivningen upp.


Bor norr om Halmstad så beroende på vad man har för avståndsreferenser så kan man väl kalla det Helsingborgstrakten smile.gif Men vore intressant att kolla på era för att få lite tips mm. Tillhör den andra bussen "Taxi-Micke"?

Bygger själv för att få in en offroadjeep men vill ändå ha nån form av ramper, vet ju aldrig om det blir någon annan bil som ska in där. Intressant att se vad ni har/ om ni har gjort några förstärkningar av ramen längst bak.

CITAT(Tom HBV168 @ 24 Mar 2013, 21:51 ) *


Tittat på blocker flera gånger i veckan för tips men tyvärr inte så många bilder utav själva bygget.
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.