Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Tillbyggnad på höjden
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
Jonas HBV 152
Hej alla bussvänner!

Nu är jag färdig med tak/golvgrunden för den tillbyggnad på 1 meter som jag planerar att bygga nästa sommar. Bussen kommer alltså att öka i höjd från nuvarande 3 meter till 4 meter (ungefär från halva bussens längd och bakåt, alltså 6 meter).

Det nya utrymmet i övervåningen (som blir ganska lågt, 1 meter), kommer att användas till sovutrymme, vilket i sin tur frigör en massa plats i nedre, bakre delen. Här kommer det att bli vedkamin och en skön läsfåtölj.

Är det någon som har erfarenhet av vad besiktningen brukar säga om sådant? Nu gör jag detta ändå - och det står ju redan i reg.pappren att bussen är ombyggd till husbuss, så jag chansar på att den rullar igenom som vanligt. Men kanske är det någon som har erfarenhet av detta, om det kan uppstå problem eller strul med typgodkännande eller något sådant?

Bästa Hälsningar/ Jonas HBV 152
Tommy HBV 1
Du skall väl inte förstöra din fina buss med ett sådant bygge???
Du har väl plats så det räcker ändå??

Tommy HBV 1
Jan HBV 283
CITAT(Tommy HBV 1 @ 7 Aug 2012, 21:41 ) *

Du skall väl inte förstöra din fina buss med ett sådant bygge???
Du har väl plats så det räcker ändå??

Tommy HBV 1

Det vore synd sad.gif
Jonas HBV 152
Hej,

Jo, jag kan förstå vad du menar, Tommy, det är ett inte helt okomplicerat beslut. Men jag har ruvat på den här idén länge och vill gärna se den förverkligas. Har ju haft bussen nu i snart 30 år och den liksom jag går igenom olika faser.

Det kommer alltså att bli en "woodie", sett från 75% av bussens längd bakifrån. Framdelen blir alltså som nu, med målad plåt, den större bakdelen och även övervåningen kommer att vara helt i betsat och klarlackat trä. Jag gillar kopplingen med gamla båtar:-)

Det är också så att hela karossen ursprungligen är byggd i askträ, så de tunna plåtarna som hänger utanpå är väldigt enkla att lyfta bort. Under detta arbete kommer jag också att fräscha upp och framför allt isolera hela boendedelen bättre. Och det kommer att bli snyggare runt fönstren, där den nu mestadels bortrostade plåten genom åren har ersatts av plastic padding...

Kommer det att se knasigt ut? Jag hoppas inte det, mitt designerhjärta vill tro att det kommer att bli fint - även om det blir något annat. Jag söker de rätta proportionerna, lite annorlunda men influerat av detta karossbygge (se bild)...

Man kommer alltså att se originalbussen "under", med rundningarna i taket synliga. Ovanpå ligger då en "trälåda", med fönster på sidor och bakåt och med möljighet att öppna lucka framåt för att komma ut på taket framåt, där skyddsräcke och solpaneler kommer att monteras.

Och jovisst finns där plats, men jag är ändå väldigt sugen på att öppna upp ett nytt rum där uppe, som man kommer till genom en enkel trappa upp genom bakre takluckan.

Nåja, det kanske är en tokig idé - och blir det ingen bra (eller bökigt med den extra höjden) kommer jag säkert att montera ner det i framtiden, men i nuläget är det ett roligt projekt att se fram emot:-)

Allt gott/Jonas HBV 152
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.