Hjälp - Sök - Medlemmar - Kalender
Full version: Bygga & Renovera
HBV:s forum > Husbussar > Bygga & renovera
Matti HBV 237
Skriver lite om mitt projekt.Volvo B9M med Ajokki kaross
förvandlas -förhoppningsvis-till en av SBP godkänd husbuss.
Inga problem som sådan med det tekniska,men vad kan jag ha
missat?Ett "litet" fel-ny visning.Ett "större" fel-godkännande
kanske nästa år?
Ni som har erfarenhet i detta,ge gärna synpunkter och råd!

Berättar lite,hur det har gått.Började bygga om bussen hösten
2009.Tanken var,att bygga baklucka för att kunna ta en liten bil med.Ringde provarnas informatör först förra våren.Bilen tillverkat januari 1988 och är således års modell 1988.Från 1.1.1988 gäller fartbegränsare.I dag monteras på nya bilar elektroniskt fartbegränsare som kommuniserar med digitalt färdskrivare,som alttså måste ochså installeras.Enligt Volvo har inte längre mekaniskt fartb. som hade varit enklare äffär.Nu får man betala kanske 50-laxar.Givetsvis måste utrustningen sedan kalibreras och godkännas regelbundet någon annanstans,ej hos SBP.Som på köpet får man bil,med vilken all eventuell omkörning blir en plåga när motorn tuppar av.Det lär inte vara någon ide,att besiktiga som lastbil detta är nog bara att glömma.Vad tycker ni?

Ringde informatören igen efter att hade-motvilligt-ställt
mig om mentalt.Som allternativ existerar ju bara det "tokiga"
bilsortet: " Pb II."Vad gör man?Om bara alla dessa tillsynes
hemliga-interna?-bestämmelserna vore öppna att läsa någonstans,men icke.Lyssnade noga,men info var delvis luddigt
och svårtolkat även för honom som säkert läser ämnet dagligen.
Klart är,att lastytrymme måste vara litet.Han föreslog två
mopeder-jag två harleys!Får ej vara öppet från golv till tak.
Ett lite roligt råd:Eftersom 1988 behöver inte midjebälten,men
sådana är monterade,fick jag rådet att ta bort dessa.Det kan
annars hända att för dessa krävs intygande!Vad säger ni om följande:Kumho KRS 03 framdäck med texten:MAX SPEED 88 Km/h.
Nu krävs K eller L,ingen vet.Hastighetsklass brukar ju vara
märkt strax efter bärighetsklass.På dessa står:148/152L.
Jag tolkar detta som max fart-under 10-min-lär vara 130km/h.
Vad i helskåtta betyder detta röra?

Bifogar några bilder.Bussen halvvägs på verkstad betyder väl,att
det är verkstad som är för liten?Det var backlucka bygge under
förra vinter!

Trevligt (buss) sommar till alla
Matti




























Bertil HBV30
Hej!
Handläggare vet inte alltid vad dom talar om och två mopeder är ju löjligt. Det finns många exempel på racebussar byggda med garage för fullstor bil som blir godkänd som Personbil klass II bara man bygger ett sovloft åtkomligt från insidan. Och dom blir godkända trots att det fortfarande rymmer en normal bil. Sen när det gäller vilken fordonstyp man ska regbes den som så tycker jag nog att det i ditt fall är bäst att välja PB just pga fartbegränsaren. Skulle du ha svårt att få ditt bygge att uppfylla regelverket för klass II kan du välja klass I. Om det påverkar försäkringspremien vet jag inte, men skatten borde vara densamma. Skulle du fortfarande fundera på LB så kan du ju kolla med http://www.instrumentjige.se , han jobbar med moderna LB/BUSS men är också en av de få i Sverige som kan instrument till veteranbilar.

På Transportstyrelsen finns två män som kan det mesta som rör våra fordon och körkort: Bo.Goingberg@transportstyrelsen.se (Göingberg) och Hans.Mattsson@transportstyrelsen.se .

mvh Berra action-smiley-030.gif
Det här är en "lo-fi" version av vårt huvudinnehåll. För att visa den fulla verswion med mer information, formattering och bilder, var god klicka här.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.